Gå til innhold

Anmeldelse: Shin Megami Tensei: Persona 3 (PS2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det hadde absolutt vore flott å sjå spelet i full HD, og med widescreen-støtte, men den enkle grafiske stilen er godt framstilt."

 

Ja, for når var det plutselig full HD på et Ps2 spill? Det hadde også vært flott med full HD på DSen min.

 

De fleste anmeldelsene til øystein furevik burde leses/tas med en stor klype salt. Les spillene han anmelder fra andre steder for å få et bedre bilde og inntrykk av spillene.

 

Anmelderen burde holde seg til andre sjangere enn RPG, alle anmeldelsene er stikk i strid med anmeldelsene på andre sider.

 

Det at Lost Odyssey ble skrytt opp i skyene som det beste RPG spillet noensinne burde ha vært et lite hint om at anmelderen ikke er helt egnet for å anmelde RPG spill.

 

Gamespot, Gamespy og RPGfans kåret Persona 3 til årets beste RPG (2007). Om spillet virkelig var årets beste kan diskuteres, men den er ihvertfall noe å samle på, og langt bedre enn en 7.

 

Shin Megami Tensei er en gammel serie, og er mye mørkere enn andre RPG generelt, men det som fortsatt sitter litt igjen er litt grinding, siden vanskelighetsgraden på spillene faktisk er litt vanskelig.

 

Persona 3 FES kommer snart, samme spill med mye mer innhold og historie, hvis den kommer til Norge burde du vente med dette kjøpet.

Endret av ShinQ
Lenke til kommentar

I tillegg kom spillet tross alt først ut i sommer 2006. Jeg leste egentlig ikke denne anmeldelsen så grundig, det var jeg ikke nysgjerrig nok til; med tanke på at jeg fra før har lest plenty av andre anmeldelser fra forskjellige amerikanske sider. Det lille sitatet var uansett absurd. Forhåpentligvis la ikke anmelder noe særlig i dette. Hvis han var alvorlig kunne han like gjerne ta det opp hver eneste gang han anmeldte et spill til Wii, elns. Spillet kom tross alt ut ved tider HD-spill var rimelig nytt i det hele tatt. Persona 3 er kanskje det rollespillet til PS2 jeg har håpet mest på å se i spillhyllene. Var i grunn ikke sikker på om det noen sinne ville skje, så det er kjempeflott at det er her. FES klarer jeg sikkert ikke å vente på, enda mer tvilsomt om det også kommer til EU vil jeg tro. Først må det nå komme til statene :p

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Det om HD har sjølvsagt ikkje hatt noko å sei for karakteren. Tanken min var utelukka at den grafiske stilen hadde vore flott med krystallklårt bilete.

 

ShinQ: eg synest Persona 3 er eit flott spel. Det er underhaldane og moro, men det er ikkje problemfritt. Slik du skriv, får du det til å høyrest ut som om eg har slakta spelet, noko som ikkje er tilfelle.

 

Eit spel som får sju av ti hos Gamer.no er ei anbefaling. Det er noko som er verdt å samle på, i motsetning til kva du antyder eg seier.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Det at Furevik tør å si sine egne meninger om spillet syntes jeg er bedre enn gruppetenkningen internasjonale anmeldere rundt omkring på nettet har. Han nevner HD fordi vi i dag er i HD-alderen, og konteksten bør da også kunne holdes til dagens situasjon. Atlus kunne jo for eksempel ha gjort noen grep hist og her for å oppdatere spillet til en PS3-tittel? Hvorfor de ikke gjør akkurat det med Persona 3: FES syntes jeg er litt synd. Isåfall kunne de ha gitt ut spillet samtidig med en PS2-tittel for å rette seg mot de som fremdeles sverger til den aldrende konsollen.

 

Jeg syntes ihvertfall at 7 er en passende karakter. Hvis spillet hadde kommet ut omtrent samtidig som det gjorde i Japan, så ville det kanskje vært 8, men ett og et halvt år er ganske mye tid.

Endret av Hawko
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke bare-bare å omgjøre noe fra PS2 til PS3. Jeg syns det er greit at de tar det på PS2. Hadde vært for ille om de gjorde som Nippon Ichi med Disgaea 3, hvor de plasserer det kommende spillet på PS3-systemet uten å ta i bruk potensialet. Har en følelse av at det samme kunne ha skjedd sånn at spillet ikke skulle vike så alt for mye fra originalen. Men joa, slike spill mangler vi foreløpig på PS3, sånn sett kan jeg forstå. De tar det sikkert med en skikkelig oppfølger.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Det at Furevik tør å si sine egne meninger om spillet syntes jeg er bedre enn gruppetenkningen internasjonale anmeldere rundt omkring på nettet har. Han nevner HD fordi vi i dag er i HD-alderen, og konteksten bør da også kunne holdes til dagens situasjon. Atlus kunne jo for eksempel ha gjort noen grep hist og her for å oppdatere spillet til en PS3-tittel? Hvorfor de ikke gjør akkurat det med Persona 3: FES syntes jeg er litt synd. Isåfall kunne de ha gitt ut spillet samtidig med en PS2-tittel for å rette seg mot de som fremdeles sverger til den aldrende konsollen.

 

Jeg syntes ihvertfall at 7 er en passende karakter. Hvis spillet hadde kommet ut omtrent samtidig som det gjorde i Japan, så ville det kanskje vært 8, men ett og et halvt år er ganske mye tid.

 

HD-alderen? ikke pokker heller...

Lenke til kommentar
*snip*

 

Det at Furevik tør å si sine egne meninger om spillet syntes jeg er bedre enn gruppetenkningen internasjonale anmeldere rundt omkring på nettet har. Han nevner HD fordi vi i dag er i HD-alderen, og konteksten bør da også kunne holdes til dagens situasjon. Atlus kunne jo for eksempel ha gjort noen grep hist og her for å oppdatere spillet til en PS3-tittel? Hvorfor de ikke gjør akkurat det med Persona 3: FES syntes jeg er litt synd. Isåfall kunne de ha gitt ut spillet samtidig med en PS2-tittel for å rette seg mot de som fremdeles sverger til den aldrende konsollen.

 

Jeg syntes ihvertfall at 7 er en passende karakter. Hvis spillet hadde kommet ut omtrent samtidig som det gjorde i Japan, så ville det kanskje vært 8, men ett og et halvt år er ganske mye tid.

 

En anmelder skal være subjektiv når han anmelder et spill, some igjen, tro det eller ei, betyr at en anmelder faktisk sier meningene sine. De fleste nettsidene anmelder spill uavhengig av hverandre, det er ikke noe "gruppetenkning". Det de vektlegger i forskjellige spill kan være helt forskjellig fra side til side, men grunnen til at de til syvende og sist har en nogenlunde lik karakter er fordi anmelderne har en del erfaring, og har spilt en del spill, spesielt i den sjangeren de anmelder.

 

Grunnen til at jeg er kritisk til ø. furevik er fordi de fleste karakterene hans er helt på jordet, i motsetning til de andre anmelderne på gamer.no og nettet generelt. Og det virker spesielt som om RPG ikke er feltet hans.

 

Atlus som utvikler de siste årene har laget en del RPG spill til PS2, som ikke er sjangeren det selges mest av akkurat, og spesielt ikke utenfor Japan. SMT er ikke et mainstream RPG spill, noe som kan være grunnen til at Atlus ikke satset noe særlig (og jeg tviler på at de hadde hatt nok kapital) på å lage denne til PS3, kanskje oppfølgeren havner på PS3.

 

At du synes at spill burde få lavere karakter fordi den ikke kom ut omtrent samtidig som i Japan må være noe av det dummeste jeg har hørt.

 

Et spill som er utviklet i Japan må først bli oversatt, så publisert av et selskap som har en fot i USA, for så deretter må et selskap som TØR å satse på spillet i Europa og ta det over hit, som er ganske avhengig av salgstall når det er snakk om spesielle titler.

 

Norge kommer aldri til å få et spill på release dagen i USA, og spesielt ikke i Japan.

Endret av ShinQ
Lenke til kommentar

@shinq

 

Jeg sendte en gang mr. Furevik en liten personlig kritikk av en anmeldelse, og er sjeldent enig med han. Men skal du gå ut og kritisere han slik, må du nesten komme med noe bedre enn at karakterene er på jordet i forhold til andre internettsider. Hva er det egentlig han har _skrevet_ (eller ikke skrevet) som er så på jordet i forhold til andre anmeldere? Er vel mer relevant når du først skal legge i vei med den typen kritikk. Karakterer er litt sånn kakepynt for unger uansett :p Og bortsett fra karakteren på Lost Odyssey (som jeg ikke hadde noe som helst problem med å eliminere som statistisk avvik), hvilke karakterer er egentlig så på jordet? Det bør helst være endel på den måten du angriper. Jo mer du skriver, desto mer høres du ut som en misfornøyd 'fan' av ett eller annet slag. Wild guess. Ganske usaklig.

 

Når jeg først er inne på karakterer, så kan jeg forsåvidt si at jeg synes en 7'er er et helt greit signal å sende ut til "den vanlige mann i gata", eller hva man vil kalle det. Sjangerentusiaster (meg, og høyst sannsynlig shinq inkludert) har vel hatt Persona 3 på radaren en god stund, og lar seg neppe påvirke av alles omstridte favoritt-nynorskskrivende anmelder.

 

I tilfelle noen lurer, så kommer oppfølgeren, Persona 4, til Playstation 2. Om det noensinne ser dagens lys her i Europa, er vel heller tvilsomt. Tipper jeg blir å importere det fra USA, slik jeg gjorde med dette når det kom.

Lenke til kommentar
@shinq

 

Kan være enig at det jeg skriver kan virke usaklig siden jeg ikke går inn og tar tak i artikkelen, men jeg måtte bare skrive noe fort da jeg leste anmeldelsen. Hvis jeg skulle ha skrevet ordentlig hadde det blitt ganske langt og uinteressant.

 

Jeg skal være litt mer spesifikk og skrive en lang og kjedelig post etter ca. en måned hvis en anmeldelse som dette dukker opp igjen. Men nå for tiden er det lesing og koffein som er første prioritet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...