Gå til innhold

Kulturo: Son of the Dragon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men den høres jo så dårlig ut at den kanskje kan bli en kalkun?

 

Forøvrig er det interessant dette med hvor langt ifra virkeligheten man må bevege seg før tilskueren slutter å tro at filmen utgir seg for å være historisk korrekt. Her er det jo tydelig at den egentlig bare trenger en visuellt fet backdrop for historien. Kanskje den skulle vært enda tydeligere røverhistorie?

 

Det er jo ingen som kritiserer Indiana Jones for å være ukorrekt. Enda man kan jo knapt si at det er nyttig å se de filmene for å lære noe om historie, arkeologi eller biologi. (Giant vampire bats!)

 

Jeg har forøvrig ikke sett filmen, så alt her er egentlig basert på mine fordommer etter å ha lest anmeldelsen. Dog har jeg nettopp sett Dragon Wars, og føler at dette er relevant for den også.

Lenke til kommentar
Men den høres jo så dårlig ut at den kanskje kan bli en kalkun?

 

Forøvrig er det interessant dette med hvor langt ifra virkeligheten man må bevege seg før tilskueren slutter å tro at filmen utgir seg for å være historisk korrekt. Her er det jo tydelig at den egentlig bare trenger en visuellt fet backdrop for historien. Kanskje den skulle vært enda tydeligere røverhistorie?

 

Det er jo ingen som kritiserer Indiana Jones for å være ukorrekt. Enda man kan jo knapt si at det er nyttig å se de filmene for å lære noe om historie, arkeologi eller biologi. (Giant vampire bats!)

 

Jeg har forøvrig ikke sett filmen, så alt her er egentlig basert på mine fordommer etter å ha lest anmeldelsen. Dog har jeg nettopp sett Dragon Wars, og føler at dette er relevant for den også.

 

Litt av problemet med Son of the Dragon er at filmen, uten at det virker som det er noe poeng, er lagt til Kina. Det er sykt mange enkle løsninger i filmen, som kunne blitt forsvart hvis de funka. Hadde de funnet en god brite til å spille djengis khan, så kunne det kanskje gått, men når roletolkningen suger så sykt, kunne man bare shanghaiet noen på gata i Ulan Bator, og de ville nok gjort en bedre jobb.

 

En film trenger hverken være så fryktelig realistisk eller dyr for å funke, men djevelen ligger i detaljene. Om filmen er full av selvmotsigelser og småting som går på tvers av hovedtrekkene i filmen (som alle de åpenbare faktafeilene), så gjør det at filmens suspension of disbelief ikke funker. At den i tillegg er sjelløs og kjedelig, gjør jo ikke ting akkurat bedre.

 

Når det gjelder hvor langt dette var fra karakteren 1:

 

Jeg tok en kikk på karakterbeskrivelsene våre av karakteren 1, og de er som følger:

 

En utgivelse som får denne karakteren, innehar ingen kvaliteter overhodet. Et eller annet har gått fryktelig galt, for dette skulle aldri befunnet seg på markedet. Her fungerer absolutt ingenting, og hele utgivelsen er bare en lang, flau seanse. Disse utgivelsene vil bli husket som legendarisk katastrofale.

 

Filmen er ikke helt katastrofal, selv om det er fryktelig vanskelig å finne noe som er bra. Men, i og med at David Carradine ikke er en total katastrofe (selv om han har vært mye bedre), blir det for drøyt å gi den 1. Dessuten håper jeg at ingen vil huske denne filmen om noen år, heller ikke som "legendarisk katastrofal". ;)

Lenke til kommentar

Det blir vel fort sånn at hvis filmen ikke funker, så henger man seg opp i alle selvmotsigelser, mens man tilgir det meste hvis man digger "kjernen" i filmen.

 

Jeg nevner bare 300. Fet film. Helt på jordet historisk. Fet film allikevel.

 

Karakteren er sikkert riktig. Har ikke tenkt å finne det ut på egen hånd.

Lenke til kommentar
Jeg nevner bare 300. Fet film. Helt på jordet historisk. Fet film allikevel.

 

Tja, derom strides de lærde. Eller vi, i alle fall. En kompis av meg var kameramann på deler av 300, og både ham og meg selv er skjønt enige om at filmen suger noe hemningsløst pga at 100% av oppmerksomheten gitt til stil og 0% til innhold, når kanskje 50-50 hadde vært klokere. 300 er tro til tegneserien, og det funker ikke. En tegneserie er en tegneserie, og skal man lage film må man lage film.

 

Hva Son of the Dragon angår så har jeg litt lyst til å se den, om ikke annet så for å oppleve Mr Carradine (så kul ut på bildene i alle fall), men livet er for kort til å se dårlige filmer eller drikke dårlig vin, så jeg lar nok være.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...