Gå til innhold

Norsk Vista SP1 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom SP1 ut u dag tildig eller i går kveld? Hadde på PCen i går ca kl 22 og da drev Vista å lasta ned en update, men den var ferdig nesten med en gang og langt, langt ifra 500++ MB stor.

 

Den var egentlig tilgjengelig igår morges...

 

Laster du en ned gjennom Windows Update så er den på drøye 200mb, kun standalone filen som er på 500mb

Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at den er tilgjengelig til windows 64 bit enda.

 

Installerte SP1 på hovedmaskinen min i natt. Windows Vista Enterprise Norsk 64-bit. Sjekk at du ikke har noen drivere som gjør at Microsoft blokkerer SP1 for deg. Lenken i artikkelen viser hvilke drivere det gjelder.

Lenke til kommentar
Endelig får jeg aktivert PAE. (64bits driverene mine crasja hele tia, så endte på 32bit ...)

Vær obs på at PAE er en stygg hack. Det gir et stort ytelsetap på grunn av den tungvinte måten minnet håndteres på. (Det gjelder forsåvidt også Linux og alle andre OS for de som lurer). Selv med PAE vil ikke programmer uten videre kunne bruke over 4 GB minne. Det kreves spesiell støtte for PAE i programvaren hvis programmet skal få tilgang til over 4GB med PAE. Svært få programmer har slik støtte.

 

Jeg vil heller anbefale å løse driverproblemet på en annen måte: Bytte ut maskinvaren som skaper problemene med maskinvare du på forhånd vet har gode og stabile 64bit drivere. Så kan du bruke et 64bit OS. Hvis du absolutt vil ha Windows så vil jeg anbefale enten XP x64, Server 2003 eller Server 2008. Hvis ikke så finnes det selvsagt andre gode 64bit OS.

Lenke til kommentar
Endelig får jeg aktivert PAE. (64bits driverene mine crasja hele tia, så endte på 32bit ...)

Vær obs på at PAE er en stygg hack. Det gir et stort ytelsetap på grunn av den tungvinte måten minnet håndteres på. (Det gjelder forsåvidt også Linux og alle andre OS for de som lurer). Selv med PAE vil ikke OSet uten videre kunne bruke minne over 4 GB. Det kreves spesiell støtte for PAE i programvaren hvis programmet skal få tilgang til over 4GB med PAE. Svært få programmer har slik støtte.

 

Jeg vil heller anbefale å løse driverproblemet på en annen måte: Bytte ut maskinvaren som skaper problemene med maskinvare du på forhånd vet har gode og stabile 64bit drivere. Så kan du bruke et 64bit OS. Hvis du absolutt vil ha Windows så vil jeg anbefale enten XP x64, Server 2003 eller Server 2008. Hvis ikke så finnes det selvsagt andre gode 64bit OS.

 

 

You say?

 

Vel, det er litt vanskelig å bytte ut lydkort og robson på en laptop :p

 

 

Er de som krasjer. Robson er det jo bare å deaktivere, men lyden trenger jeg.

Er heller ikke frista på ett PCMCIA lydkort som står ut av pcen.

 

 

EDIT: Det er jo forsåvidt ingen katastrofe å bare få brukt 3 av 4 GB minne, men det er jo litt kjipt.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Den var egentlig tilgjengelig igår morges...

 

Laster du en ned gjennom Windows Update så er den på drøye 200mb, kun standalone filen som er på 500mb

 

På Media Center PC-en min lasta ned jeg en 500MB fil fra windows update.

 

På min bærbare DELL XPS M1210 fikk jeg ikke laste ned Vista SP1 , kun en office SP1 på 200MB. så av ukjente grunner så den bærbare vente litt med å bli SP1'isert.:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...