Gå til innhold

Billig-Mac lansert i statene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv i EULAen til safari står det jo at man ku kan installere det på mac, selv om de prøver å påtvinge deg den når du oppdaterer quicktime på PC. Mao gir apple selv faen i sin egen EULA, la oss håper retten kommer frma til at andre også kan gjøre det.

 

Sikker på at det ikke er Safari på pc, som prøver å påtvinge deg når du legger inn Quicktime. Safari for pc er selvsagt lov til å legge inn på pc... Safari for mac er det neppe vits i å prøve å legge inn på PC likevel, da PCer sliter med app filer for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Selv i EULAen til safari står det jo at man ku kan installere det på mac, selv om de prøver å påtvinge deg den når du oppdaterer quicktime på PC. Mao gir apple selv faen i sin egen EULA, la oss håper retten kommer frma til at andre også kan gjøre det.

 

Sikker på at det ikke er Safari på pc, som prøver å påtvinge deg når du legger inn Quicktime. Safari for pc er selvsagt lov til å legge inn på pc... Safari for mac er det neppe vits i å prøve å legge inn på PC likevel, da PCer sliter med app filer for å si det sånn ;)

 

Altså i safari for PC-eulaen som man blir "påtvunget" når man oppgraderer Quicktime (for PC), så står det (ihvertfall sto, mulig de ha endret det etter mediaoppstret) at Safari kun kan brukes på Mac. Det illustrere forsåvidt greit hva en slik EULA er verd...

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig bra at psystar legger ut dette åtet for apples advokater. Det er høy gambling men jeg tror de kan ha en brukbar sjanse for å vinne i retten.

 

- Apple driter selv i EULAen

- Apples EULA bryter trolig med konkurranselovene i USA. (Ulovlig markedsegmentering og/eller misbruk av markesposisjon)

Lenke til kommentar

tror det er efi med noen spesielle id koder slik at osx ikke setter seg på bakbeina etter boot.

 

og jeg tror linux booter på efi allerede. og for den del vista.

 

og om ikke så er efi utvidbart, så en kan legge inn en bios "emulator" slik at en kan starte os som vil ha det (windows xp blant annet).

noe jeg forøvrig mistenker boot camp for å gjøre...

Lenke til kommentar
Er det ikke noe mer enn EFI istedenfor BIOS som trengs for å kjøre Apples OS på vanlige maskiner? Var det ikke snakk om å gå over til EFI på PC-er også?

 

Apple har selvsagt kodet EFIen sin, men ja EFI er jo det intel i fremtiden vil at skal ta over for BIOS. Men i og med at apple har kodet EFIen sin etter hva jeg har hørt, er vel dette også brudd på en kopisperre noe som vil bli litt mer problematisk kanskje...

Lenke til kommentar
Selv i EULAen til safari står det jo at man ku kan installere det på mac, selv om de prøver å påtvinge deg den når du oppdaterer quicktime på PC. Mao gir apple selv faen i sin egen EULA, la oss håper retten kommer frma til at andre også kan gjøre det.

 

Sikker på at det ikke er Safari på pc, som prøver å påtvinge deg når du legger inn Quicktime. Safari for pc er selvsagt lov til å legge inn på pc... Safari for mac er det neppe vits i å prøve å legge inn på PC likevel, da PCer sliter med app filer for å si det sånn ;)

 

Altså i safari for PC-eulaen som man blir "påtvunget" når man oppgraderer Quicktime (for PC), så står det (ihvertfall sto, mulig de ha endret det etter mediaoppstret) at Safari kun kan brukes på Mac. Det illustrere forsåvidt greit hva en slik EULA er verd...

De skal ha rettet opp EULA'en nå, etter det jeg har hørt. Den opprinnelige ordlyden nevnte vel ikke Mac direkte, men noe sånt som "hardware ikke godkjent av Apple", og det er jo i praksis det samme. (Det var den samme ordlyden som i Safari for Mac, etter det jeg forsto.)

Lenke til kommentar

heh, når en snakker om EFI med koder, noen som får flashback til compaq vs ibm over de orginale bios brikkene?

 

bios var i sin tid den ene komponenten som ibm selv laget i sine pcer, alt annet var "of the shelf".

 

så når da compaq klonet bios funksjonene og laget en egen brikke så ble det ramaskrik og rettsak.

 

http://oldcomputers.net/compaqi.html

 

men her blir det nok DMCA som det blir viftet lurt, og apple står muligens sterkere der, men DMCA har vel blitt forsøkt brukt men avvist i sammenhenger som blekkpatroner og garasjedøråpnere (jeg tuller ikke!).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Burde være samme regler for Apple som andre!! på høy tid at de kommer konkurenter der også...

 

MS må føye seg etter alle slags lover og EU... mens apple skal det være fritt frem for!!

 

Håper apple får svi snart!!!

Apple må jo følge samme reglene som alle de andre. Det er vel opp til dem å bestemme på hvilken maskinvare deres godseide programvare skal bli lisensiert ut til. Friheten til å kjøre programvare for alle formål -- på de plattformene du får dem til å kjøre på, får du bare med fri programvare. Forøvrig er MS' monopoldommer irrelevante her.
Lenke til kommentar

Fra Informationweek

:

Apple har mer enn 80% fortjeneste på hver solgte Mac. Apple kan ikke hindre oss i å selge Mac OS X og installere det på våre maskiner, det ville være det samme som om Microsoft sa at kun Dell fikk kjøre Windows!

 

Får håpe de vinner fram. Helt sykt hvis Apple får holde på sånn.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Fra Informationweek

:

Apple har mer enn 80% fortjeneste på hver solgte Mac. Apple kan ikke hindre oss i å selge Mac OS X og installere det på våre maskiner, det ville være det samme som om Microsoft sa at kun Dell fikk kjøre Windows!

 

Får håpe de vinner fram. Helt sykt hvis Apple får holde på sånn.

 

så lenge apple lager både programvare og maskinvare så tror jeg faktisk dem kan det.

 

og strengt tatt så kunne microsoft bestemt at bare dell fikk bruke windows, om dem inngikk avtale om det.

 

men for microsoft, som mer eller mindre lever på programvaresalg, så ville det være selvmord. men ibm ledelsen har nok sparket seg selv bak flere ganger fordi dem ikke fikk på plass en avtale av den typen med microsoft når ibm pc kom på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...