Gå til innhold

Gir 3500 filmer i mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Erm utifra mitt eget mobilbruk tar jeg en god gammel Gates... Trenger vi så mye plass?

Ja. Når harddiskene var på 1 GB ville de sakt det samme om dagens harddisker på 1 TB.

Jeg synes ikke den sammenlikningen er helt relevant. Siden artikkelen fokuserte på at denne typen lagring ville bli spesielt egnet til mobilt bruk må man stille spørsmål ved behov. Når man en gang får muligheten til å klemme inn hele platesamlingen i et tapsfritt format på telefonen, samt drøssevis med filmer, bilder og annet digitalt innhold, vil man da ha behov for ytterligere med plass? Det går også en grense på mengden filer som er praktisk å bære med seg; det blir fort tungvindt å ha en million mp3-filer med seg, selv om man har plass til det med 3,5TB lagringsplass. På tilsvarende måte vil det ikke være særlig aktuelt for den jevne mann å ha 3500 filmer med seg heler.

 

Selvfølgelig kan man aldri få nok plass, man kan eksempelvis se for seg et scenario hvor mobilen kan kobles til en TV for å spille av filmer i 1080p. -Da ville det vært hyggelig med 3-4TB eller mer på mobilen. Men den jevne mann tror jeg vil si seg mer enn fornøyd med noen hundre GB på telefonen, og da blir det heller andre aspekter som vil nytte godt av videreutvikling. Når man en gang har så mye plass at alt digitalt innhold kan lagres tapsfritt, filmer inkludert, og kapasiteten overskrider hva som er praktisk brukbart, vil ikke lenger kapasitetsjaget stå like i fokus. Jeg tror elementer av dette fenomenet vil synliggjør seg i forbindelse med mobiltelefoner og håndholdte enheter i første omgang, selv om det hele enda er flere år frem i tid.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er dette 100% nødvendig. :thumbup: Vil du ikke egentlig alltid ha med deg alt du har av filer? En forbedret måte å lagre data elektronisk er en ting man venter på.

 

Når hardisken er som et CF kort og kan lagre nærmest uendelig mengder data, og i tillegg bruker lite strøm kan bærbare PCer endelig starte å få den formen de fortjener!

 

Vil du ikke ha med deg alle dine data til enhver tid?

 

+ at denne teknologien er veldig tøff, hvis det er så enkelt som jeg trodde? En statisk leser med elektroner som "kjører" forbi?

Lenke til kommentar
Siden artikkelen fokuserte på at denne typen lagring ville bli spesielt egnet til mobilt bruk må man stille spørsmål ved behov.

Ser ikke noen nødvendighet i å stille spørsmål om behov.

 

Det er veldig vanlig at folk stiller slike spørsmål... men trenger man egentlig å forsvare hvorfor man vil gjøre mulighetene større?

Lenke til kommentar
Siden artikkelen fokuserte på at denne typen lagring ville bli spesielt egnet til mobilt bruk må man stille spørsmål ved behov.

Ser ikke noen nødvendighet i å stille spørsmål om behov.

 

Det er veldig vanlig at folk stiller slike spørsmål... men trenger man egentlig å forsvare hvorfor man vil gjøre mulighetene større?

Når noen ubegrunnet og ukritisk svarer blankt "ja" på spørsmålet om vi egentlig trenger så mye plass på mobiltelefonen (KnewtFans innlegg) må man nødvendigvis stille spørsmål om behov for å føre debatten videre. Hvis ikke kunne vi alle bare konkludert med at "Ja, vi trenger alltid mer plass på mobilen, og dette kommer vi alltid til å gjøre" og dermed var den diskusjonen over. Som jeg skrev i mitt innlegg tror jeg den jevne mann ville sett seg mer enn fornøyd med et par hundre GB på telefonen. Da vil det være plass til stort sett enhver musikksamling i et tapsfritt format samt en hel del filmer. (Andre typer data tar ubetydelig liten plass når vi er oppe i slike kapasiteter.) Det er vanskelig å spå den mobile hverdagen til den jevne mann flere år frem i tid, og kanskje brenner jeg meg også når jeg antar at 3-4TB på mobilen vil overskride et fremtidig behov for den jevne mann, men når man stiller spørsmål med behov slik som jeg gjorde blir det vanskelig å se for seg et behov som faktisk forsvarer 3-4TB plass på mobiltelefonen. Nøkkelpunktet her ligger i hvorvidt høyoppløst video vil bli knyttet opp til mobiltelefonen. Dette er fordi det er den eneste typen medierelatert data som tar betydelig stor plass, selv i et format beheftet med tap. Som nevnt ovenfor får man plass til betydelig mengder annen data, også musikk, i et tapsfritt format selv på et par hundre GB. Videoopptak i høy oppløsning og med lav/ingen komprimering vil ta stor plass, så med mindre man ønsker å filme/ta med sg høyoppløst film på telefonen ser jeg svært på bruksområder for TB-kapasitet på telefonen.

 

Forøvrig står jeg på følgende utsagn:

 

Når man en gang har så mye plass at alt digitalt innhold kan lagres tapsfritt, filmer inkludert, og kapasiteten overskrider hva som er praktisk brukbart, vil ikke lenger kapasitetsjaget stå like i fokus. Jeg tror elementer av dette fenomenet vil synliggjør seg i forbindelse med mobiltelefoner og håndholdte enheter i første omgang, selv om det hele enda er flere år frem i tid.

 

Jeg tror det vil komme en dag da vi har lagringskapasitet "nok", fordi det i de fleste tilfeller er en praktisk begrensning på hvor stor plass forskjellig datarelatert innhold tar og på mengden av dette den jevne mann har bruk for å lagre lokalt. Man kan argumentere for at oppløsningen på eksempelvis film vil stige og dermed stadig øke behovet for lagringskapasitet, men det sier seg selv at på et eller annet tidspunkt vil oppløsningen på film møte en vegg som dikterer at det er upraktisk å øke oppløsningen ytterligere. Hvis vi ser på eksempelvis datamaskiner, så vil man med plass nok til å lagre eksempelvis 10.000 filmer tapsfritt i en oppløsning som gjerne er 10 ganger dagens 1080p, på en liten enhet, vil det si seg selv at for den jevne mann ville det ikke ha stor betydning om man fikk tak i enheter som doblet eller tidoblet den kapasiteten. Det betyr ikke at lagringskapasitet ikke vil fortsette å øke, det finnes tross alt mange instanser som har et tilnærmet uendelig behov for lagringskapasitet; men dette er ikke tilfelle for den jevne mann.

 

Forøvrig ville jeg for min del ville ikke hatt all mine data på telefonen, tenk bare så nedtur hvis jeg mister telefonen og hvem som helst kan ta for seg av min private informasjon? Men kanskje vil man i fremtiden bruke mobilen som hovedlagringsenhet for all brukerdata, i et scenario hvor telefonen automatisk og trådløst kobles til enhver maskin man bruker og alt man gjør lagres på telefonen. Eller kanskje ikke. Uansett hvor langt man trekker det vil man i ytterste instans møte en kapasitet som overstiger ett hvert tenkelig behov, men hvorvidt det er på 3-4 TB på mobiltelefoner kan jo debatteres.

Lenke til kommentar
Såklart mobiler om mange år trenger en hel haug TB... Skal jo ha høyoppløst kart tilkoblet fremtidens GPS system. Bare tenk dere hvor mye plass et høyoppløst 3D kart over hele verden tar!
Hehe ja. Noen grunn til at dette skal lagres lokalt og ikke streames over det superraske og globale suppernettet?
Lenke til kommentar

Dette må jeg si var spennende.

 

Ikke nødvendigvis for bruk på mobil markedet. Som konsulent innen Olje & Gas industrien, så vil en slik lagrings mulighet være veldig velkomment.

 

Kan ta ett veldig godt eksempel, flere av kundene til firmaet hvor jeg jobber benytter seg av data tilgjengelig på SOIL/Rignet, da spesielt Disko's og/eller Sinas. Men noen av disse befinner seg i SMB markedet, og ikke dermed de største linjene tilgjengelig (100mbit ++) Ved oppstart av ett nytt san, så hadde de behov for kopi av 5,7 TB med geologisk og seismisk data. Finnes mange løsninger for å flyttet denne dataen, men løsningen i dette tilfellet ble flytting av data ved hjelp av flyttbare eksterne disker via Schlumberger.

 

Så jo større mengder data de kan gjøre tilgjengelig mobilt ved hjelp av ny teknologi er virkelig velkomment!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...