Gå til innhold

Test: MSI X48 Platinum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette kortet virker veldig bra, her får du mye for pengene og generelt bra med kvalitetskomponenter på kortet.

At Hardware.no ikke fikk til å overklokke dette kortet noe serlig er jeg ikke overasket. Av alle testene Hardware.no har gjort av MSI kort, har di ikke en eneste gang lykkest med overklokking. Dette gjerne i grell kontrast til andre tester av samme kort. Så om det er en forbanneslse over Hardware.no og MSI kort, eller de er uheldige med kortene sine vet jeg ikke, men jeg har sett andre tester der dette kortet når fint 500MHz.

Lenke til kommentar
Synes dette kortet virker veldig bra, her får du mye for pengene og generelt bra med kvalitetskomponenter på kortet.

At Hardware.no ikke fikk til å overklokke dette kortet noe serlig er jeg ikke overasket. Av alle testene Hardware.no har gjort av MSI kort, har di ikke en eneste gang lykkest med overklokking. Dette gjerne i grell kontrast til andre tester av samme kort. Så om det er en forbanneslse over Hardware.no og MSI kort, eller de er uheldige med kortene sine vet jeg ikke, men jeg har sett andre tester der dette kortet når fint 500MHz.

MSI har verdensrekord i fsb...

 

Jeg savner at dere tester med forskjellige prosessorer når det kommer til overklokking; 65nm Dual, 65nm Quad og 45nm Dual burde være lett å få tak i.

 

450mhz QDR = 112,5 FSB. Tror dere mener FSB, ikke QDR.

Lenke til kommentar

Ser de kjører eSATA over Intel ICH9R-kontrolleren, mens de kjører to andre interne SATA-tilkoblinger over Silicone Image-kontrolleren. Er det noe forskjell i ytelsen på kontrollerene? I så fall ville det vel være bedre å kjøre alle de interne SATA-tilkoblingene over Intel-kontrolleren, mens eSATA gikk over den fra Silicone, ettersom eSATA vel er i lagt mindre bruk enn interne SATA. Eller...?

 

En liten detalj som er svært positivt med MSI-kortet er antallet vifte-kontakter. Hadde gjerne sett at jeg kunne byttet ut kabelen fra PSUen til viftene med noen viftekontakter på mitt kort.

 

LAN-kontroller fra Intel kommer sikkert også til å glede et par stykker der ute.

 

Ellers er det liten grunn til for de av oss med X38 til å bytte ser det ut til.

Lenke til kommentar

Det x48 kortet til MSI her sugde da.

 

Finnes lagt bedere x48 kort på markedet hvis du ikke kan klare deg med x38.

 

noe som er å nevne er at noen x38 kort går bare ann å flashe bios så har du x48...

 

bla. mitt maximus formula (x38) til rampage formula (x48)

Endret av Exentler
Lenke til kommentar

Hvis de hadde sjekket litt rundt på andre reviews så står det noen tips om hvilke settings som må til for å få klokket høyere. Det er et par spesifikke ting som MÅ slås av for å komme særlig langt.

 

Hadde planlagt å kjøpe dette kortet selv, men det kommer jo ikke før i mai, så jeg gikk heller for et X38-kort fra Asus.

Lenke til kommentar
Spennende :) likte spesielt godt CMOS reset knappen på baksiden, rett og slett genialt!

Men kjipt det gikk dårlig med overklokkingen :/

CMOS-bryter på baksiden hadde du ikke trengt på et Asus-kort, da BIOSen reset'er seg selv hvis OCen går gærnt, noe som har skjedd et 100-talls ganger her i gårn.. d:

Og ja, synd med overklokkinga.

Asus4life<3

Lenke til kommentar
Spennende :) likte spesielt godt CMOS reset knappen på baksiden, rett og slett genialt!

Men kjipt det gikk dårlig med overklokkingen :/

CMOS-bryter på baksiden hadde du ikke trengt på et Asus-kort, da BIOSen reset'er seg selv hvis OCen går gærnt, noe som har skjedd et 100-talls ganger her i gårn.. d:

Og ja, synd med overklokkinga.

Asus4life<3

Kun vis det er cpu overklokkingsfeil, er det hovedkort (fsb) eller RAM må du derimot resette bios.

 

~Todda

Lenke til kommentar

"Kortet er med andre ord godt tilrettelagt for de som måtte ønske å kjøre AMD-skjermkort i diverse Crossfire-oppsett, litt småheftige RAID-kontrollere eller lignende."

 

At det har slottene betyr desverre ikke at det automatisk fungerer, fint om dere kan teste slikt. Det er et utall hovedkort som har problemer med PCIe-radi-kontrollere.

 

AtW

 

Spennende :) likte spesielt godt CMOS reset knappen på baksiden, rett og slett genialt!

Asus Maximus Formula har en slik, og så langt har den bare vært i veien. Utrolig lett å trykke den inn når man fomler i blinde for å koble til kabler.

 

Liker ("det store") mellomrommet mellom grafikkortene.

 

Enig, Abit ix38 har det samme, en gimmick som bare er i veien. Ikke har jeg fått til å disable den helelr, jævlig kult når maskina står et annet sted, hos noen mindre datakyndige, og de har kommet borti, og man må lose de gjennom å fikse opp biosen over telefon (etter først å måtte styre med å koble til skjerm og tastatur...)

 

AtW

Lenke til kommentar
Spennende :) likte spesielt godt CMOS reset knappen på baksiden, rett og slett genialt!

Men kjipt det gikk dårlig med overklokkingen :/

CMOS-bryter på baksiden hadde du ikke trengt på et Asus-kort, da BIOSen reset'er seg selv hvis OCen går gærnt, noe som har skjedd et 100-talls ganger her i gårn.. d:

Og ja, synd med overklokkinga.

Asus4life<3

Kun vis det er cpu overklokkingsfeil, er det hovedkort (fsb) eller RAM må du derimot resette bios.

 

~Todda

 

 

Nei, her resetter både FSB og RAM seg også

Lenke til kommentar

Ikke hets meg helt for dette spørsmålet. Men det jeg lurer på er hva skal vi med FDD kontrollern igjen? Jeg vet mange bruker memtester og diverse dosprogrammer, men har ikke dette blitt skiftet ut med minnepenner nå? Kan noen opplyse meg om hva som krever å bruke FDD (annet enn at Windows hele tiden ber om å sette inn "riktig diskett").

 

EDIT: Med tanke på at SATA kontrollere er som oftest imbedded i BIOS nå slik at man ikke lenger trenger å bruke FDD til Windows installasjon.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
"Kortet er med andre ord godt tilrettelagt for de som måtte ønske å kjøre AMD-skjermkort i diverse Crossfire-oppsett, litt småheftige RAID-kontrollere eller lignende."

 

Dette stiller jeg meg bak!

 

Når man går å kjøper heftige og dyre HK som dette, er det greit å vite slikt! Om en trenger 4 stk 15k rpm SAS disker i raid 0, er en annen diskusjon. Poenget er å få vite om det fungerer eller ei!

Lenke til kommentar
I instruksjonsboken, og erfaring, sier at det kun resetter seg vis det er CPU overclocking failure. Maximus Extreme her.

 

Har Maximus Extreme. Får spørsmål ved reboot om jeg vil resette BIOS eller endre innstillinger hvis CPU eller RAM får PCen til å krasje. Har aldri behøvd å bruke CMOS RESET knappen hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...