Gå til innhold

Spår suksess for lavkost-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan nevnes at ikke bare Via men også AMD har konkurrerende produkter i denne klassen: Geode LX med ned mot 0,8W (Gjennomsnittlig) og 5,1W (maks). Disse er basert på K7, er klokket til 433-500 MHz, har integrert minnekontroller, integrert brikkesett og integrert display-kontroller (denne er vanligvis innebygget i skjermer.)

Lenke til kommentar

Samme her, jeg betaler gjerne inntil 3000 kr for en bærbare som jeg i realiteten kan ha med meg overalt. Ser utrolig mange bruksområder. Har brukt smartmobil i flere år, men det blir for puslete til å lese/skrive på.

 

@Simen1: Tror faktisk dette også kan gi et løft for AMD sin Geode LX.

 

Ellers er det interessante hvordan dette kan påvirke "markedsandelen" for Linux.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det to typiske situasjoner man kjøper slike PC-er, det er når man har lite penger og trenger noe som kan fylle enkle behov. Eller når man har mye penger, og vil ha et supplement til sine mer avanserte datamaskiner.

 

EDIT: jeg tviler ikke et sekund på at slike laptoper vil selge som varmt hvetebrød.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det to typiske situasjoner man kjøper slike PC-er, det er når man har lite penger og trenger noe som kan fylle enkle behov. Eller når man har mye penger, og vil ha et supplement til sine mer avanserte datamaskiner.

 

EDIT: jeg tviler ikke et sekund på at slike laptoper vil selge som varmt hvetebrød.

 

De selger alt som "varmt hvetebrød", Asus har store problemer med å levere maskiner. Dette med Linux som OS; ganske så fantastisk :)

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det to typiske situasjoner man kjøper slike PC-er, det er når man har lite penger og trenger noe som kan fylle enkle behov. Eller når man har mye penger, og vil ha et supplement til sine mer avanserte datamaskiner.

 

EDIT: jeg tviler ikke et sekund på at slike laptoper vil selge som varmt hvetebrød.

 

Personlig er jeg i "supplementssituasjonen" og kunne gjerne tenke meg en mellomting, de dyre ultraportable er svindyre, og disse billigmaskinene er hakket for dårlig spekket, kunne gjerne hatt noe i mellom.

 

AtW

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det to typiske situasjoner man kjøper slike PC-er, det er når man har lite penger og trenger noe som kan fylle enkle behov. Eller når man har mye penger, og vil ha et supplement til sine mer avanserte datamaskiner.

 

EDIT: jeg tviler ikke et sekund på at slike laptoper vil selge som varmt hvetebrød.

 

Personlig er jeg i "supplementssituasjonen" og kunne gjerne tenke meg en mellomting, de dyre ultraportable er svindyre, og disse billigmaskinene er hakket for dårlig spekket, kunne gjerne hatt noe i mellom.

 

Enig, skjermen på 7 tommer i dagens EEE er alt for liten. Lagringskapasiteten kunne også vært bedre.

 

Ser at MSI kommer med en maskin som ser bra ut både på utsiden og innsiden:

 

Den skal leveres med 8,9 eller 10 tommers skjerm og 2,5" vanlig HD eller SSD. Med cpu fra 1GHz til 1,6GHz og 1GB ram.

 

idf_atom_3.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på en mobil bærbar pc. Dvs en pc som ikke hindrer min mobilitet i hverdagen, og som det ikke er noen belastning å ta med seg. Men den skal heller ikke være så liten at den er en belastning å bruke. Er det slik bruken av billigpc-ene vil fremstå, har de et veldig godt grunnlag å jobbe videre med.

 

Men hvor billig er billig?

Lenke til kommentar
Jeg har lyst på en mobil bærbar pc. Dvs en pc som ikke hindrer min mobilitet i hverdagen, og som det ikke er noen belastning å ta med seg. Men den skal heller ikke være så liten at den er en belastning å bruke. Er det slik bruken av billigpc-ene vil fremstå, har de et veldig godt grunnlag å jobbe videre med.

 

Men hvor billig er billig?

 

Asus Eee 7'' ligger på fra 350 til 450 US dollar. Burde derfor være fullt mulig med en pris på ca 2 500 til 3 500 kr her i Norge (inklusive mva).

 

Ellers er det faktisk å håpe at man holder på spesifikasjoner som gjør disse minipec-ene små og nette, og ikke putter på diverse ting som øker vekt og strømforbruk. Vanlig HD er tull i dette konseptet, ikke minst fordi kapasiteten på flashminne er på vei opp og prisen er på vei ned.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst på en mobil bærbar pc. Dvs en pc som ikke hindrer min mobilitet i hverdagen, og som det ikke er noen belastning å ta med seg. Men den skal heller ikke være så liten at den er en belastning å bruke. Er det slik bruken av billigpc-ene vil fremstå, har de et veldig godt grunnlag å jobbe videre med.

 

Men hvor billig er billig?

 

Asus Eee 7'' ligger på fra 350 til 450 US dollar. Burde derfor være fullt mulig med en pris på ca 2 500 til 3 500 kr her i Norge (inklusive mva).

 

Ellers er det faktisk å håpe at man holder på spesifikasjoner som gjør disse minipec-ene små og nette, og ikke putter på diverse ting som øker vekt og strømforbruk. Vanlig HD er tull i dette konseptet, ikke minst fordi kapasiteten på flashminne er på vei opp og prisen er på vei ned.

 

Hoveproblmene er i overkant liten harddisk, noe svake CPUer, og for dårlig oppløsning på skjermen, man får fint Pcer som er av en grei størrelse som er bedre på disse frontene, dog får man ikke det til en billig penge desverre...

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...