Gå til innhold

– Laget for å irritere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lages altfor mange programmer som krever administrasjonstilgang uten grunn, så på en måte er det jo bra.

På den andre siden tror jeg ikke det er noe særlig gøy for en fersk end-user å få de dialogboksene hele tiden, siden vedkommende mest sannsynlig ikke vet at man må inn i msconfig for å slå den av.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det godt at de har denne funksjonen når det gjelder nettopp programvare av diverse typer.

 

Men hvorfor i helvete må de ha den der når du skal gjøre noe så enkelt som å endre default font i windows? eller andre simple ting, som egentlig ikke har noen stor påvirking på systemet?

 

De kan vel heller legge inn en funksjon slik at man kan velge når meldingen skal komme opp?

 

f.eks bare når programmer kjøres?

Lenke til kommentar

Blir aldri overraska over kva den gjengen der finn på. Eg har slått av det meste av den slags tulleadvarsler og no går det ganske greit. Kan dei ikkje la brukarane få bestemme om dei vil være administrator eller ei? Svært upraktisk ha ein brukarkonto for vanleg bruk og ein for litt administrering.

Lenke til kommentar
Hva slags programmer er det som ikke krever admin-tilgang da? Er det mulig å installere et program uten admin-tilgang?

det er ikke mange programmer som krever admin tilganger for å brukes. Det er særdeles få, men disse besjedene dukker opp uansett :p

 

ja, fins en del programmer som kan installeres som vanlig bruker. Skype og google earth er to programmer

Lenke til kommentar

Windows tillatter også Drivere som kjører i User-mode noe som er egentlig en fordel da om det er en feil med dem vil de ikke kunne ha tilgang til å kludre til hele systemet. Skrivere bør feks normalt sett ikke kreve kjerne-drivere. (Selv om de fleste skriverprodusenter bruker dette)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Det er jo isåfall komplett idiotisk.. Såklart, tanken med å få bort administrasjonskrevende programmer er jo god, men måten å komme dit på..

*argh*

Jeg synes dette ligner mye på hva som skjedde med windows 2000. Den nektet programmer med feil minnehåndtering å kjøre. Reaksjonene lot ikke vente på seg. brukerne hyler og bærer seg over dårlig OS mens det faktisk er OS som er blitt bedre. Nå ser vi tilsvarende på sikkerhetssiden og jeg tviler sterkt på at utviklere rundt om ville bedret sin praksis før de absolutt måtte.

 

At UAC er den mest forhatte egenskapen i Vista synes jeg sier veldig mye om brukerne. Det er mange andre ting som er langt mer irriterende og ikke minst ødeleggende for produktiviteten.

Lenke til kommentar

Syns dette er positivt jeg. (Men så bruker jeg ikke Vista, men linux, så slipper å irritere meg)

 

Det er ihvertfall et skritt i riktig retning for å løse et problem som Windows har slitt med lenge nå. Synd det må gå ut over brukerne, men modig av MS å ta et standpunkt. De taper kanskje på kort sikt, men på lang sikt tror jeg dette er svært fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...