Gå til innhold

Feature: Digital Illusions' ukjente perle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benefactor ble uansett aldri noen stor suksess. Om dette skyldes enkelte svake omtaler, eller om folk som spilte demoen ikke gav den nok tid til å bli komfortable med kontrollsystemet, vet jeg ikke. Det kan også ha vært at utgiver Psygnosis gjorde en dårlig jobb med markedsføringen – spillets boks er i alle fall ikke veldig spennende, og de små skjermbildene på baksiden klarer ikke å demonstrere hvor sjarmerende spillet faktisk ser ut i bevegelse.

 

Hyggelig artikkel, dog jeg tror forfatteren glemmer et viktig punkt: Spillet var da ikke bra :-).

 

Husker selv at jeg irriterte meg over en del punkter mens jeg spilte gjennom demoen. Kontrollsystemet, som nevnt i artikkelen, var et av dem. En kan naturligvis si at en må regne med noe tilvendingstid, men når en tenker på oppløsningen og kvaliteten på skjermene som var tilgjengelig på den tiden (flerparten av Amiga-eiere brukte jo en vanlig tv) gjorde det lite tilgivende kontrollsystemet flere brett til rene irritasjonsmomenter. En satt igjen at det var tilfeldigheter som styrte om en klarte et brett eller ei.

 

Internett var et ukjent fenomen for de fleste i de dager, så et spill hadde to primære salgsmomenter: Spilledemoen eller kul embalasje/reklame (ved impulskjøp). Demoen feilet, og som forfatteren nevner gir ikke stilbilder noe godt inntrykk av spillets sterke sider: Flytende animasjoner, bra brettdesign og oppfriskende utfordringer.

 

 

Sett i perspektiv synes jeg det er litt ironisk at spill fra sist århundre fremdeles generelt føles mer nyskapende enn spill vi finner i bokhyllene i dag. En skulle tro at tilgangen til adskillig kraftigere maskinvare ville gi mere originale spill. Men kanskje jeg svartmaler. Det kommer jo mange flere spill ut pr mnd nå enn tidligere, da sier det seg selv at "originalprosenten" blir lavere..

Lenke til kommentar

Elsket de gamle pinnballspillene der. Husker jeg syntes en Griffin som kom opp under loadingen var så stilig :) mener også å huske at vi fikk opp meldingen "Extended memory detected and utilized" når broren min fikk ekstra minne til han fyllte året...the memories!

 

Var det ikke Diital Illusions spm lagde Rick Dangerous også eller husker jeg feil her?

Lenke til kommentar

Man kan ikke lage en skikkelig spillside uten et par nostalgiske sjeler med på laget. Knall artikkel! :)

 

Hender seg stadig vekk at jeg fisker fram musikken fra Pinball serien. Noe av det ypperste innen spillmusikk til dags dato... i mine ører hvertfall.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Både Benefactor og Motorhead står i samlingen min. Benefactor spilte jeg sinnsykt mye, for hvert brett man fullførte fikk en oppgitt en kode som måtte benyttes neste gang man startet spillet for å gå direkte til det levelet en var kommet.

Det ble svært mange nedskrevne koder etterhvert.

 

 

Jeg kjøpte benefactor gjennom "arctic software club". Noen som vet hva de karene styrer med i dag? Gav ut et eget medlemblad med spillomtaler i samme høye klasse som "databladet"

 

Nostalgi på høyt plan dette :)

Endret av Mr_Jonez
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at dette var en meget bra artikkel.

 

Jeg leser alltid igjennom artiklene om gamle nostalgiske spill. Henter dere noe av infoen fra andre sider som dere har lyst til å dele med forumet. Jeg kunne gjerne tenkt meg å finne en internett side som konsentrerte seg kun om å lage reviews om game spill. Jeg har prøvd å finne dette, men til ingen nytte......

Lenke til kommentar

Underbar nostalgisk artikel! Jag fastnade aldri för Battlefield-serien, men Pinball Dreams är nog det spelet jag lagt ner mest tid på (eller det kanske är Age of Empires II när jag tänker efter...). Hur kul som helst, spelade själv efter skolan, med tjejen som inte gillade "data spel" och på fyllan med kompisar.. helt genialt! Som jag kommer ihåg det skulle det nog vara kul att spela även idag!

 

Motorhead var första spelet som jag verkligen fastnade för nätverksspel, även det ett mycket bra spel på sin tid (dock hade dt nog varit traumatiskt att försöka spela det idag!).

 

//LD

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...