Gå til innhold

Test: Fortron Source Everest 1010 w


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke enig at denne strømforsyningen skal ha + for God rippel.

Jeg mener denne strømforsyningen skulle hatt - for Dårlig rippel på grunn av at den ligger på grensen til det som er tillat av ATX standarden.

 

Rippelen på Fortron Source Everest 1010 w har faktisk ligget godt over tillat verdi for ATX standarden på de andre testene jeg har sett av denne strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt at man konkluderer med at dette er et produkt som kan anbefales :

 

- Dårlig rippel.

- Slapp kjøleløsning.

- Alt for høy pris.

 

En annen ting som irriterer meg Grossalt er at på side 3 så varierer dere posisjonen i grafene på de respektive volt som om artikellforfatter hadde tatt et par karsk innabords. På tide at dere standariserer Grafene og holder posisjonene og fargene konstante.

Lenke til kommentar

Dette er andre 1000W strømforskyningen på få dager som blir anbefalt til filserver. Hvorfor? En filserver har gjerne mange disker, men det blir det beskjedent strømtrekk av. Ellers har en typisk filserver moderate specs og lavt strømtrekk. Hvorfor man anbefaler en psu som er overkill til et hardcore gameroppsett skjønner jeg ikke. Er det fordi de er stillegående? I så fall et tynt argument siden de fleste som har filserver ikke har den stående i stuen eller på soverommet, men heller i et rom hvor den hverken sees eller høres til daglig.

Lenke til kommentar
En annen ting som irriterer meg Grossalt er at på side 3 så varierer dere posisjonen i grafene på de respektive volt som om artikellforfatter hadde tatt et par karsk innabords. På tide at dere standariserer Grafene og holder posisjonene og fargene konstante.

Eg hivar meg på denne. Det vert veldig uryddig å gjere det på den måten, og eg kan ikkje sjå nokon god grunn til kvifor ein skal gjere det slik.

Lenke til kommentar

Jeg håper strømforsyninger får andre funksjoner framover. De har jo en kolossal kapasitet. Jeg vet det er noen som tilbyr opplading til usb-enheter uten at man slår på pc-en feks. Så savner jeg at man kan koble til en egen strømtilførsel fra PSU til bærbare harddisker, slik at man kan operere med kortere ledninger.

 

Synes stabile og kraftige strømforsyninger har vært på markedet en stund, og jeg forventer nå noe mer. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Enig med muffinman, hvorfor anbefaler dere slike kraftpakker til filservere?

 

Det som i hovedsak trekker strøm i en maskin er jo skjermkort og CPU, noe som er unødvendig å ha det aller råeste av i en filserver.

 

Har en 450W PSU i min filserver, og den driver en Core2Duo CPU, 2GB RAM og 6 SATA-disker, og har enda en god del å gå på. (Den forrige serveren hadde en 350W, og den drev en Pentium 3 og 7 IDE-disker).

 

Så, skal man ha en god strømforsyning til en filserver, velg en som ikke nødvendigvis har den største effekten, men legg vekt på god rippel (mener å ha lest at dette kan ha innvirkning på diskene, rett meg gjerne om jeg tar feil) og generelt god kvalitet.

 

Velg en "kraftkonge" som dette dersom du er ute etter å drive 3-4 skjermkort og en feit CPU.

Lenke til kommentar
Fra produsenten blir vi lovet et effektivitetsnivå på opp mot 85 %, men ingen 80-plus sertifisering. Den laveste verdien vi måler, som tilsvarer 20 % belastning, er 82,1 %.

I grafen er det registrert et ennå lavere målepunkt ved 0% belastning og 0% effektivitet. Grafen viser også en gradvis stigning fra 0% effektivitet til 82,1% ved 20% belastning. Toppunktet ser ut til å ligge over 86% effektivitet en plass mellom 20 og 40% belastning.

 

Det riktige skal vel være at det ikke finnes noe målepunkt for 0% belastning og at grafen er noe villedende fordi det brukes kurvetilpasning?

Lenke til kommentar

En ting som forundret meg litt, og som det for øvrig er litt rart et ingen andre har stusset på før meg:

 

Strømforsyningen har fire +12V-linjer, hver på 20A. Og maksimal effekt på disse er oppgitt til 985W. Hvordan de har kommet fram til det tallet må gudene vite. For det stemmer i alle fall ikke. 20A*4*12V blir faktisk ikke mer enn 960W, altså 25W mindre enn FSP oppgir. Pussige saker, spør du meg.

 

Først trodde jeg det var hardware.no som hadde driti på draget, så jeg googlet for å finne de riktige spesifikasjonene, men i den første anmeldelsen jeg fant så jeg dette bildet, som viser nøyaktig de samme spesifikasjonene.

 

Dette kan bety en av følgende ting (eller eventuelt noe annet):

1) Den har bare 960W på +12V og FSP har med vilje skrevet feil spesifikasjoner for å få den til å virke bedre enn den er, eller har rett og slett gjort en glipp. (lite trolig)

2) De fire linjene er egentlig større enn 20A, men på grunn av at ATX-standarden egentlig ikke tillater større linjer, har de skrevet det sånn.

3) Samme som over, men den har egentlig én stor linje på 82A, men det står at det er tre små. Jeg vet blant annet at det er slik på Corsairs strømforsyninger.

 

Edit: leif

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Hvorfor anbefaler dere egentlig denne PSU'en når det finnes like gode alternativer til lavere pris?

 

Fordi det er denne strømforsyningen vi tester. Alle resultatene vi har opparbeidet i testperioden tilsier at dette er et produkt som vil fungere godt for deg når du kjøper den. Prisen er litt stiv, men rett og slett ikke alt for ille.

 

Forstår ikke helt at man konkluderer med at dette er et produkt som kan anbefales :

 

- Dårlig rippel.

- Slapp kjøleløsning.

- Alt for høy pris.

 

En annen ting som irriterer meg Grossalt er at på side 3 så varierer dere posisjonen i grafene på de respektive volt som om artikellforfatter hadde tatt et par karsk innabords. På tide at dere standariserer Grafene og holder posisjonene og fargene konstante.

 

 

De tre påstandene dine er rett og slett oppspinn, noe jeg synes drar det saklige i innlegget ditt bra langt ned. når du ikke kan begrunne det. Rippelen er ikke den beste, men den er god nok - noe som blir presisert i artikkelen. Kjøleløsningen er meget god, jeg har til og med skrevet i ratikkelen av luften som kommer ut av strømforsyningen er relativt kjøling. Hvor har du egnetlig denne påstanden fra?

 

Prisen kan diskuteres opp og ned. Den har en stivere pris enn flere 1000-wattere, men det er sammtid mange som er dyrere. Prisene på strømforsyningsmarkedet varierer mye, selv om det er snakk om det samme antallet watt.

 

Når det gjelder grafene så er dette noe jeg sliter med. Det er ett eller annet som grafsystemet roter til når grafene konstrueres. Det står høyt oppe på "to-do"- listen min å fikse disse grafene.

 

Dette er andre 1000W strømforskyningen på få dager som blir anbefalt til filserver. Hvorfor? En filserver har gjerne mange disker, men det blir det beskjedent strømtrekk av. Ellers har en typisk filserver moderate specs og lavt strømtrekk. Hvorfor man anbefaler en psu som er overkill til et hardcore gameroppsett skjønner jeg ikke. Er det fordi de er stillegående? I så fall et tynt argument siden de fleste som har filserver ikke har den stående i stuen eller på soverommet, men heller i et rom hvor den hverken sees eller høres til daglig.

 

Hei :-)

 

At den er stillegående har ingenting med at vi anbefaler den for filservere. Strømforsyningen er stor, alt for stor for alt som finnes av maskiner på privatmarkedet i dag. Men, en ting er den effekten datamaskinen/serveren din trekker kontinuerlig. Problemet oppstår når du skal starte maskinen. Når 10-20 motorer starter sammtidig skaper det mye induktivitet og overharmonisk last. Selv om filserveren din kanskje kun trekker 350 Watt, vil ikke en 350 Watts strømforsyning klare å starte systemet. I tillegg kommer faktoren med prosentvis belastning inn. Desto lavere prosentvis belastning strømforsyningen jobber under, desto lavere er risikoen for at noe krøll skjer etter et par års drift.

 

Fra produsenten blir vi lovet et effektivitetsnivå på opp mot 85 %, men ingen 80-plus sertifisering. Den laveste verdien vi måler, som tilsvarer 20 % belastning, er 82,1 %.

I grafen er det registrert et ennå lavere målepunkt ved 0% belastning og 0% effektivitet. Grafen viser også en gradvis stigning fra 0% effektivitet til 82,1% ved 20% belastning. Toppunktet ser ut til å ligge over 86% effektivitet en plass mellom 20 og 40% belastning.

 

Det riktige skal vel være at det ikke finnes noe målepunkt for 0% belastning og at grafen er noe villedende fordi det brukes kurvetilpasning?

 

 

Grafen for effektivitet er som du sier, overhode ikke gode nok. store deler av den er "beregnet" effektivitet. Det er kun de markerte punktene vi faktisk har målt, noe som er grunnen til at den starter ved null, og dras opp til over 86 %. Denne grafen står også høyt på "to-do" listen. Det beste hadde vært en graf som lignet på denne: http://corsair.com/_images/charts/tx750w_efficiency.jpg

Lenke til kommentar
En ting som forundret meg litt, og som det for øvrig er litt rart et ingen andre har stusset på før meg:

 

Strømforsyningen har fire +12V-linjer, hver på 20A. Og maksimal effekt på disse er oppgitt til 985W. Hvordan de har kommet fram til det tallet må gudene vite. For det stemmer i alle fall ikke. 20A*4*12V blir faktisk ikke mer enn 960W, altså 25W mindre enn FSP oppgir. Pussige saker, spør du meg.

 

Først trodde jeg det var hardware.no som hadde driti på draget, så jeg googlet for å finne de riktige spesifikasjonene, men i den første anmeldelsen jeg fant så jeg dette bildet, som viser nøyaktig de samme spesifikasjonene.

 

Dette kan bety en av følgende ting (eller eventuelt noe annet):

1) Den har bare 960W på +12V og FSP har med vilje skrevet feil spesifikasjoner for å få den til å virke bedre enn den er, eller har rett og slett gjort en glipp. (lite trolig)

2) De fire linjene er egentlig større enn 20A, men på grunn av at ATX-standarden egentlig ikke tillater større linjer, har de skrevet det sånn.

3) Samme som over, men den har egentlig én stor linje på 82A, men det står at det er tre små. Jeg vet blant annet at det er slik på Corsairs strømforsyninger.

 

Edit: leif

 

Hei!

 

Dette stusset jeg også litt på, men hvis du tar en nærmere titt på bildet, så ser du at feltet hvor "985 W" står, også omfavner +3,3 V- og 5 V-linjen. Du må altså legge til 175 W i regnestykket ditt :-)

 

 

http://images.gfx.no/455/455396/P4065919.jpg

 

Du skriver også i innlgget ditt at du tviler på at produsenten har gjort en glipp. Dette har vi faktisk opplevd at har skjedd, og resultatet er alltid at selskapet endrer bestillings- og testrutinene sine. Ingen serriøse produsenter, slik som FSP, ønsker slike glipp. De taper bare på det.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Dauemannen: Det er riktig det som skrives på HW og strømforsyninga, og har også en enkel(?) forklaring. Hvis du ser på hvordan rubrikken for tallet 985W er plassert så dekker den både de fire 12V-linjene og 3,3V og 5V-linjene.

 

12V-linjene kan belastes med maksimalt 20A hver = 960W

3,3V-linjen kan belastes med maksimalt 30A = 99W

5V-linjen kan belastes med maksimalt 30A = 99W

 

3,3V og 5V-linjen bruker felles komponenter som er begrenset av varmen. F.eks at de bruker samme kjøleribbe. Det begrenser det totale effektforbruket for de to linjene til 175W. F.eks 99W fra 3,3V og 76W fra 5V eller omvendt.

 

Hele strømforsyninga har en kjølekapasitet som begrenser den totale effekten til maksimalt 985W. Man kan fordele de 985 wattene som man vil over de 6 nevnte linjene så lenge man ikke overstiger hver linjes maksimale kapasitet eller den maksimale kombinerte effekten til 3,3V og 5V-linjene. Man kan f.eks bruke totalt 175W fra 3,3V og 5V samtidig som man bruker 810W fra de fire 12V-linjene. Eller man kan bruke hele 960W fra 12V-linjene hvis man begrenser seg til 25W totalt fra 3,3V og 5V-linjene.

 

3,3V-linjen: maks 99W

5V-linjen: maks 99W

Hver 12V-linje: maks 240W

12V-linjene til sammen: maks 960W

3,3V og 5V-linjene til sammen: maks 175W

12V + 5V + 3,3V-linjene til sammen: maks 985W

Lenke til kommentar
Når 10-20 motorer starter sammtidig skaper det mye induktivitet og overharmonisk last. Selv om filserveren din kanskje kun trekker 350 Watt, vil ikke en 350 Watts strømforsyning klare å starte systemet.

 

Jeg lurer på hvor relevant dette er. Jeg trodde at staggered spinup var blitt vanlig og at systemer med så mange disker ikke fyrer opp alle samtidig. Jeg har forskjellige specede maskiner av forskjellig årgang rundt om i huset, og på de fleste starter ikke diskene samtidig. I filserveren min kjører jeg med en 300W Chieftec PSU og 10 disker, og 12v railen viser ikke engang antydning til dropp når det starter...

 

Jeg synes at effektjaget på PSU-siden til tider er overdrevet. Det at jeg kjører en Q6600@3440mhz med et griseklokket 8800GT og 4 disker inkludert 1 Raptor på en Mist 350W psu støtter det. Med 4x prime eller F@H SMP kjørende sammen med RTHDRIBL holder 12v railen 12.04 v... Det betyr selvfølgelig ikke at alle 350-wattere greier det uten å få åndenød, men dette kan kanskje være en motvekt standardsvaret i "Hjelp, PC`en fungerer ikke" - nemlig at PSU er for liten.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Dauemannen: Det er riktig det som skrives på HW og strømforsyninga, og har også en enkel(?) forklaring. Hvis du ser på hvordan rubrikken for tallet 985W er plassert så dekker den både de fire 12V-linjene og 3,3V og 5V-linjene.

 

12V-linjene kan belastes med maksimalt 20A hver = 960W

3,3V-linjen kan belastes med maksimalt 30A = 99W

5V-linjen kan belastes med maksimalt 30A = 99W

 

3,3V og 5V-linjen bruker felles komponenter som er begrenset av varmen. F.eks at de bruker samme kjøleribbe. Det begrenser det totale effektforbruket for de to linjene til 175W. F.eks 99W fra 3,3V og 76W fra 5V eller omvendt.

 

Hele strømforsyninga har en kjølekapasitet som begrenser den totale effekten til maksimalt 985W. Man kan fordele de 985 wattene som man vil over de 6 nevnte linjene så lenge man ikke overstiger hver linjes maksimale kapasitet eller den maksimale kombinerte effekten til 3,3V og 5V-linjene. Man kan f.eks bruke totalt 175W fra 3,3V og 5V samtidig som man bruker 810W fra de fire 12V-linjene. Eller man kan bruke hele 960W fra 12V-linjene hvis man begrenser seg til 25W totalt fra 3,3V og 5V-linjene.

 

3,3V-linjen: maks 99W

5V-linjen: maks 99W

Hver 12V-linje: maks 240W

12V-linjene til sammen: maks 960W

3,3V og 5V-linjene til sammen: maks 175W

12V + 5V + 3,3V-linjene til sammen: maks 985W

Hvis dere ser på spec (bildet) er det ikke mere enn max 75A max totalt for de 4 +12v linjene.

http://images.gfx.no/455/455396/P4065919.jpg

Quote: The 12 volt maximum combined current are 75A. Og det er 900W

20A pr.utgang er den current limiter greia som tripper hvis en +12V utgang drar mere enn 20A.

Dvs at man legger ikke sammen alle 4 utgangene hverken på 2 utgangs 3 utgangs eller 4 utgangs PSUer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...