Gå til innhold

Nikon Coolpix P80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt interessant men jeg tror prisen ligger farlig nær de billigste speilrefleksene. Det er faktisk ikke så veldig mye mindre enn Nikon D40. (16% lavere, 14% smalere, 20% tykkere og 23% lettere). Men så har det også et kraftig zoom-objektiv innebygget og videomulighet. Jaja, her tror jeg mange med en gryende fotointeresse får et valg å klø seg i hodet over.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at en god del fotointeresserte også liker å ha muligheten til å filme med sitt kamera innimellom, samt at liveview fungerer 100% til daglig bruk. Det siste er det vel bare Sony som har fått til med en slr til nå, og det koster mye mer like over 3000. I tillegg finnes det ingen zoom til slr som dekker det spekteret, og en slr med 10 ggr zoom koster også mye mer, så det er klart at superzoom har mye for seg for en del, kanskje de fleste kamerabrukere. Det er flere gode grunner for Hvermansen å kjøpe en superzoom i steden for en slr.

 

Noen ganger savner jeg bjornkn. Noen som er enig?

Lenke til kommentar
Noen ganger savner jeg bjornkn. Noen som er enig?
Ja, når du sier det er det lenge sidenjeg har hørt noe fra ham. Vi har jo Manskow da, som også er ultrazoomentusiast, selv om han også har en liten speilrefleks.

 

 

Noen ganger savner jeg bjornkn. Noen som er enig?

Det er vel før min tid - fortell.

Ikke så mye å fortelle, men han var en nokså rendyrket ultrazoomentusiast, nesten på grensen til fanatiker :-) Dog bare nesten. Du kan vel si at han holdt DSLR-anbefalingene litt tilbake, og var den som jobbet for ultrazoomene her på forumet en tid. Tror han er aktiv på Foto.no fremdeles.
Lenke til kommentar
Noen ganger savner jeg bjornkn. Noen som er enig?

Det er vel før min tid - fortell.

 

Tom

Det blir jo litt OT, men OK. Bjornkn var svært aktiv for et par år siden, og nektet plent å melde overgang til slr. Han brukte Olympus legendarisk semikompakter C5060 og C7070. De kameraene brukte han i sin jobb som bestod i 3D-modulering av arkitektskisser, eller noe slik. Jeg huske blant annet at han monterte kamera på en lang stand, og var derfor avhengig av vribar lcd. Han mente også at bildekvaliteten ikke lå noe særlig etter slr, og det hadde han ikke veldig feil i. De som han brukte hadde større sensor enn dagens superzoomer, og det er synd at klassen semikompakt forsvant fra markedet da slr ble billigere.

 

Mange fikk gode tips til panoramastitching og slike ting som han var ekspert på, men han havnet ofte i krangel med DOF-freaksene. I likhet med mange av hans generasjon så betydde ikke smal DOF så mye som dagens fotoentusiaster, og tok heller bilder deretter. I tillegg var han i en kløpper i Photoshop som hadde tålmodigheten til å skape smal DOF i etterbehandlingen, som faktisk er ganske greit når en del lyssterke objektiver har ganske stygg bokeh.

 

Nok om bjornkn. Han forsvant over til dotten etter å ha blitt lei av å ikke få forståelse for sine synspunkter, og som fagmann så mistet vi en god ressurs med ham. Enkelte kan være så uenige med han som de vil, men at han hadde mye for seg kan ingen nekte på. At han hadde mye for seg i sine meninger om semikompakter mener i alle fall jeg, etter å ha prøvd Nikons8xxx-serie, som slo knockout på komboen 20D + 18-55 i skarphet. Der var det virkelig flere klasser i forskjell. dessverre har hans meninger ingen relevans i dag, siden slike hensyn som topp bildekvalitet på semikompakter har druknet i brennviddehysteriet med dagens superzoomkameraer, som dessverre er dårlige erstatninger for de seriøse semikompaktene.

Lenke til kommentar
som dessverre er dårlige erstatninger for de seriøse semikompaktene.
Jeg er veldig, veldig spent på Fujifilm S100FS. 2/3" sensor, fysisk stor optikk med bildestabilisering og vidvinkel. Riktig nok mye zoom, strekker seg vel fra 28-400mm tror jeg, men det blir spennende å se hvordan den yter...
Lenke til kommentar
som dessverre er dårlige erstatninger for de seriøse semikompaktene.
Jeg er veldig, veldig spent på Fujifilm S100FS. 2/3" sensor, fysisk stor optikk med bildestabilisering og vidvinkel. Riktig nok mye zoom, strekker seg vel fra 28-400mm tror jeg, men det blir spennende å se hvordan den yter...

Den glemte jeg helt. Husker jeg leste omtalen her på Akam for noen uker siden, og hjertet gjorde et lite hopp da jeg leste 2/3" sensor. En videreutviklet 2/3" sensor er en mulig løsning på dilemmaet for mange, og lever det opp til kvaliteten til de gamle semikompaktene så har de rett i det. Dette blir et spennende kamera å følge med på, men vi bør kanskje være forberedt på en skuffelse. Eller trenger vi det?

 

Hvis den nye sensoren blir en suksess for Fuji kan vi bare be til høyere makter om at de lager en kompaktserie med den. Det er flere enn meg som har håpet på noe slik, for 2/3" sensor er egentlig ideelt til et slik formål.

Lenke til kommentar
Hvis den nye sensoren blir en suksess for Fuji kan vi bare be til høyere makter om at de lager en kompaktserie med den. Det er flere enn meg som har håpet på noe slik, for 2/3" sensor er egentlig ideelt til et slik formål.

Her har du et poeng. Var det 2/3" sensor i de gamle Olympus-ene (C-5050, C-5060, C-7070 osv)?

 

Tom

Lenke til kommentar
Her har du et poeng. Var det 2/3" sensor i de gamle Olympus-ene (C-5050, C-5060, C-7070 osv)?
Nei, det var bare 1/1.8". C-5050 var forøvrig et svært behagelig kamera, med skikkelig lyssterk optikk; blender fra f/1.8-2.6.

https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

En av reisekameratene mine, han har en C-5050 som han kjøpte før Cuba-turen i 2003. Han er meget fornøyd, og jeg vil ikke være overrasket om han bruker den når vi drar til Kambodsja og Vietnam neste år. Egentlig så er vel det eneste ankepuktet til det kameraet, at det er litt tregt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Alle Nikons gamle semikompakter brukte 2/3", men de andre merkene kan jeg ikke uttale meg om. Jo, tidenes kanskje beste semikompakt, Olympus E-10 og E-20 hadde vel 2/3" sensor. Dessverre har jeg hørt at samleverdien på disse blant fanboys er så høy at en fornuftig prising på bruktmarkedet ikke kan regnes med. Mulig det har forandret seg i det siste, men for et par år siden så jeg noen råe priser. Minolta hadde også en modell, DiMAGE 7. En Leicafrik jeg kjenner mener at det er et fantastisk kamera. Jeg tror også Canon Pro 1 hadde det, men det er jeg langtfra sikker på. Det var forresten også et godt kamera. Vi bruker det til litt makro og produktfoto på jobben, men selv har jeg aldri brukt det. Det ligger dog en Nikon 5000 der også, som jeg har tenkt å låne med meg en gang. Mulig jeg kan få kjøpt det hvis det lever opp til forventningene mine.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Egentlig har jeg tenkt at jeg med tiden skulle "oppgradere" til en av de nyeste tz-modellene til Panasonic, men da jeg leste om dette kameraet bestemte jeg meg for at _det_ vil jeg se nærmere på når tester og erfaringer foreligger. Nå har jeg kommer i den ulykkelige situasjon at mitt Lumix tz1 har bestemt seg for å takke for seg og med konfirmasjon seilende opp, har jeg kanskje ikke tid til å vente.

 

Jeg har vært veldig fornøyd med tz1. Det er lite og kompakt, tar gode bilder(selv om de rosa og blå blomstene i Hellas ble vel blasse, får jeg si) i dagslys. Kveldsbildene er av litt mer ymse kvalitet.

 

Nå er det ikke lett å sammenligne med noe som ikke har kommet ennå, men på bakgrunn av hvordan Nikon-Kameraer ellers ter seg i tester, er det noen som våger å svare meg på om P80 er verdt å vente på eller om jeg like gjerne kan slå til på Lumix tz2 eller tz3?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er sikkert i målgruppen, bortimot fototeknisk blank, men med ønske om å fikle litt mer.

 

Har bestilt ett. Dukker vel opp i begynnelsen av neste uke. Så får vi se om det beholdes eller kommer på salg rimelig fort

Fotograferer stort sett som en sideaktivitet i forbindelse med andre fritids aktiviteter fiske, friluftsliv etc.

Var egentlig ute etter ett heftig pocket kamera, men P80 og litt flere muligheter ble for fristende, selv om det egentlig føles for stort. Ender vel opp med ett pocket kamera i tillegg.

 

Ser på diverse fora at mange ikke helt ser nytten av denne typen kamera, og sammenligner de med speilrefleks.

For meg blir det litt feil. Personlig har jeg aldri seriøst vurdert speilrefleks, de blir for store, komplisert og dyre. Jeg vil kjøpe, betale og være ferdig med det. Uten videre tanke for utbygging og et budsjett som løper løpsk

Fotointeressen er rett og slett ikke stor nok slik det er nå. Har heller ikke kunnskapen som skal til for å utnytte gapet i muligheter og bildekvalitet mellom P80 og speilrefleks.

Endret av MicroMac
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...