Gå til innhold

Norge dårligst i Norden på IKT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm jo. Fjorårets liste.

1. Danmark

2. Sverige

3. Singapore

4. Finland

5. Sveits

6. Nederland

7. USA

8. Island

9. Storbritannia

10. Norge

 

Årets liste.

1. Danmark

2. Sverige

3. Sveits

4. USA

5. Singapore

6. Finland

7. Nederland

8. Island

9. Korea

10. Norge

I fjor var Norge "flinkere på IKT", i år er vi bare dårligst i norden, selv om vi var dårligst i fjor også.

 

Det begynner å lukte litt for tabloid av hw.no.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg nå sammenligner epler med bananer, men i følge FNs siste rapport om hvor godt myndigheten tilrettelegger for bruk av IKT i et land (e-government readiness) kommer Norge på 3. plass (i verden) bak Danmark og Sverige. Det er vel ikke så ille det?

--> Link til rapport: http://www.unpan.org/egovkb/global_reports/08report.htm

 

Edit: skriveleif

Endret av Futelva
Lenke til kommentar

Jeg hater at man skal kalle det IKT. Få IT-folk som kaller det det, bare statsråder og lærere i videregående skole...

 

Jaja, jeg tar sikkert feil som vanlig men.

 

Må også si meg enig i at overskriftene deres begynner å bli for tabloide. Hvorfor skal alt enten ha en negativ eller positiv spin?!

Lenke til kommentar
Surprise..

 

Go Jens & Co!!! :thumbs:

Ja, du følger med.

 

Det er først etter at Norge, gjennom SV i regjering, fikk Heidi Grande Røys som fornyingsminister at det virkelig har begynt å skje noe i dette området i Norge. Det er ingen politikere noen gang som har fremmet, frontet, kjempet og vedtatt mer innenfor IKT i Norge enn det Heidi Grande Røys har. Hun er en helt fabelaktig politiker som absolutt alle i IT-Norge nyter og vil nyte, svært godt av innsatsen til. (Kanskje med unntakk av monopolister.)

Lenke til kommentar
IT er en gammeldags ting å si. Å sitte foran PCen er ikke lenger kun informasjons-samling, men også kommunikasjon med andre mennesker. Jeg innrømmer det er litt rart å si IKT etter å ha vært vant til å si IT i alle mine år, men rett skal være rett.

Som jeg skrev på no.usenet.admin i 2004:

 

Poenget er jo litt at om man skal utvide 'IT'-begrepet med flere bokstaver, så blir man aldri ferdig. Alle sidene av informasjonsutveksling konvergerer, og man vil til slutt sitte med 'IKPDKT'[1] om man hele tiden skal legge på nye begreper når konvergensen har gått langt nok.

 

____

[1] Informasjon-, kommunikasjon-, produksjon-, distribusjon- og kontribusjons-teknologi.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enige med den økonomen fra WEF, høn bør nok nøye seg med utalleser om økonomi. Dette har mer med norske IT-selskaper å gjøre enn myndighetene. Norge har en bra infrastrukter og alt er tillrettelagt for vekst, men det er dessverre alt for mange IT-selskaper som har lite eller ingen fokus på å følge med den nye teknologien, ikke snakke om nyskapning og teknologoutvikling.

 

Jeg har jobbet lenge i bransjen og vet at mange IT-selskaper har fokus på å selge konsulettjester for vedlikehold av gamle og utdarte systemer enn utvikling av nye systemer. Med dagens raske teknlogiutvikling, vil dette nok resultere i dårligere plasering i forhold til andre land.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Lurer på om folk egentlig vet hva IKT egentlig betyr i utgangspunktet.. Da jeg jobbet i USA og fortalte at jeg hadde ett fagbrev i "Information and Comunication Tech" Så de på meg spørrende å sa; "Computer enginering"?

 

Når det er sagt er Norge helt nede på 10plass grunnet lite satsing fra stat.. Antall penger stat bruker på infrastruktur etc teller mye på den omtalte statestikken.. Norge bruker minst av alle nordiske land, derimot er de tekniske løsningene fra privatmarkedet og konkuransen såppas stor at vi som kunder bare ser prisen som litt kjip.. Var selv i USA, jeg tviholder på min mening at Google er sensurert der borte.. Det var ganske forskjellige søkeresultater, dog det kan være bare innenfor den ISP'n som forsørget min tilgang..

 

Norge er ganske ledende innen bruk av IT løsninger.. Jeg ville tro at alle seriøse bedrifter i norge har online tjenester for kundene uten å kunne hoste opp noen tall på dette..

 

Dessuten er vi på årest liste forbi Storbritania.. Så topicen til denne artikkelen stemmer ikke engang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...