Gå til innhold

Nokia utfordrer Iphone til duell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det verste av alt er jo at det han sier angående salgstall er helt rett.Iphone er kun for sære personer som hater Windows.De som liker å være spesielle,og de er jo heldigvis i mindretall.

 

Du har vel aldri brukt iPhone selv? meny grensesnittet, UI'et, og hvordan alt bare "virker" uten og må navigere gjennom en haug med menyer er ekstremt brukervennlig.

 

Jeg liker og bruke min iPhone 16GB mye mer enn jeg liker og bruke min N95 8GB... Forutom når jeg skal navigere til plasser der jeg ikke er kjent (ved hjelp av Garmin Mobile XT), eller når jeg er på farten (kjører bil og vil svare på en melding, eller lignende).

 

3G/HSDPA eller EDGE bryr meg ikke, og har ingen praktisk forskjell i det heletatt for min bruk. Med dagens surfepriser på abb. så er det uaktuelt uansett, forutom for og sjekke e-post i ny og ne, og det holder EDGE helt fint til.

 

Jeg er mye mer imponert over iPhone'n enn Nokia N95 8GB'en i alle fall. N95 8GB er teknisk sett mye mer avansert, ja, men brukeropplevelsen og kvaliteten til iPhone er av en helt annen verden.

 

Nå skal det sies at jeg verken trenger bra kamera på mobil (har et canon ixus 860is som jeg har med meg og et canon eos 40d dslr til når jeg virkelig vil ta bilder). Det jeg trengte var en dings som jeg kunne ringe med, sende meldinger med, være på nett med (e-post, msn, lett facebook/kino/nyhetsbrowsing, en bra musikkspiller og videospiller). Sånn sett liker jeg iPhone mye bedre enn N95 8GB. Nå skal det sies at min iPhone er hacket og har 40+ apps installert, og alle gratis OG av bra kvalitet! S60 apps er MØKK i forhold, og de koster gjerne penger, og er MYE vanskeligere og finne for hvermansen... Tror Apple kommer til og gjøre det bra med AppStore og iPhone 3G når det kommer.

 

Det er negative ting med iPhone også. Man burde hatt noen form for tactile feedback. Bedre loudspeaker (på nivå med N95 (GB) hadde vært fint, ikke nødvendigvis stereo, da det er bullshit på en liten telefon uansett. Og den er vanskelig og bruke mens man er på farten (går, løper, sykler, kjører bil eller annen aktivitet) - Man må liksom stoppe opp og bruke begge hendene og stirre på skjermen. Dette må man ikke med "vanlige" telefoner. Men, dette er ikke spesifikt for iPhone - dette gjelder ALLE touch-baserte telefoner og dingser... Og vil også gjelde den nye Nokia telefonen.

 

Gleder meg til og se hvordan Nokia får til "Tube" saken sin. Håper den blir på høyde med iPhone når det gjelder grensesnitt, stabilitet, fleksibilitet og ikke minst byggekvalitet/materialvalg. Det hadde også vært fint om den ikke hadde vært 2cm tykk og hadde hatt dårlig batteritid.

 

Time will tell :)

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Heavy discussion commencing in 3...2....1....

 

Vel, hvis man tenker på at iPhone er kun en og samme modell, så er det jo litt imponerende da. Nokia, SE, Samsung og LG selger nok langt flere totalt sett, men så har de også langt flere forskjellige mobiler på markedet og er representert i langt flere land.

 

Jeg tror man her må ha et litt nyansert bilde, og heller tenke at iPhone er noget spesiell, på godt og vondt. Den har noen mangler, men den blir bedre og bedre etterhvert og det er vel en viss muligheter for at det kommer en ny modell med 3G om ikke så lenge. MMS mangler fortsatt, selv om man riktignok kan installere en uoffisiell applikasjon som kan både sende og motta MMS. Kameraet er vel ikke så mye å skryte av, og både Java og Flash er fortsatt ikke tilgjengelig, dog skal det vel sies at begge er under utvikling ifølge Sun Microsystems (Java) og diverse kilder vedrørende Flash. Er også litt kjedelig at den ikke har støtte for stereo BT og at man ikke kan sette inn nytt batteri selv.

 

Når alt dette er sagt, så er det masse positivt med iPhone også, og følger spent med på hva som skjer på den fronten fremover. I dag har jeg LG Prada, og er ganske fornøyd med den, men vurderer nytt innkjøp fortløpende. LG KU990/Viewty og iPhone er kandidater, men vurderer å vente helt til vi får se mer til SE Xperia X1 og dens ankomst til markedet. Er meget spent på denne telefonen, og skal bli interessant å se hva den faktisk bringer når den kommer.

 

Hva denne nye fra Nokia angår, så får vi vel bare se om de har noe spennende i ermet. Ut fra det lille vi vet virker det ikke så veldig spennende egentlig. Men så har jeg aldri vært noen stor Nokia-fan heller. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt iPhone som min hovedtelefon.

Det er vel ingen tvil om at en hver smarttelefon i dag banke Apple ned i støvlene. Og det uten og annstrenge seg. Vertfall vist man ser på telefonen i samme gruppe. Smarttelefoner. Iphone er jo ingen ekte smarttelefon en gang.

 

Iphone er bra på enkelte områder, som ipod delen. Men som telefon er den forferdelig.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt iPhone som min hovedtelefon.

Det er vel ingen tvil om at en hver smarttelefon i dag banke Apple ned i støvlene. Og det uten og annstrenge seg. Vertfall vist man ser på telefonen i samme gruppe. Smarttelefoner. Iphone er jo ingen ekte smarttelefon en gang.

 

Iphone er bra på enkelte områder, som ipod delen. Men som telefon er den forferdelig.

 

Enig i at iPhone ikke er en direkte smarttelefon. Men så er det vel egentlig veldig få som trenger en _ordentlig_ smarttelefon også. De fleste er kun stort sett ute etter media funksjonaliteten. Bilder, video, e-post, surfing/wapping, spill og musikk. Og på disse områdene leverer jo iPhone full pott. Det er særdeles få som bryr seg om og redigere word/excel filer, føre regnskap og lignende på en telefon... Dessuten vil jo iPhone få vanvittig mye enterprise funksjonalitet i 2.0 firmware som kommer i vår/sommer.

 

iPhone burde hatt en mulighet til og bytte mellom åpne apps, altså, multitasking. Dette er noe jeg savner. Men det er også det eneste jeg savner fra min N95 8GB (forutom GPS ca. 1 gang i måneden, maks, med andre ord så har det veldig lav prioritet for meg).

 

Men jeg stusser litt over hva du synes er så dårlig med telefoni delen på iPhone? Den er lett og ringe med, den har bra samtalekvalitet, den har en OK loudspeaker funksjon og et genialt UI for og bytte mellom loudspeaker, konferanse-samtaler, veksle mellom samtaler og sette samtaler på vent. I tillegg er kontaktlisten kjempebra, bedre enn den på N95 8GB synes jeg. Og ikke minst MYE enklere i bruk. Kalenderen er også vanvittig bra, men det burde vært mulig og få tasks/kalenderhendelser på springboardet (hovedskjermen til iPhone). Men dette har ikke noe med selve telefoni delen og gjøre.

 

Hvorfor mener du iPhone er dårlig som telefon?

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Iphone er bra på enkelte områder, som ipod delen. Men som telefon er den forferdelig.

Stemmer bra med mitt inntrykk (har rektignok ikke prøvd Iphone siden uka den ble lansert). Jeg ble imponert over Iphone som leketøy, men mener det finnes bedre alternativer hva telefoner gjerlder.

 

Skal dog sies at det er langt fra usannsynlig at jeg selv kjøper en Iphone snart. Men det blir ganske sikkert ikke min eneste telefon.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt iPhone som min hovedtelefon.

Det er vel ingen tvil om at en hver smarttelefon i dag banke Apple ned i støvlene. Og det uten og annstrenge seg. Vertfall vist man ser på telefonen i samme gruppe. Smarttelefoner. Iphone er jo ingen ekte smarttelefon en gang.

 

Iphone er bra på enkelte områder, som ipod delen. Men som telefon er den forferdelig.

 

Et godt poeng det der, men nå skal det jo sies at det er en viss sannsynlighet for at iPhone kan få støtte for Exchange og Lotus Notes. :)

 

Men tror nok ikke at iPhone kommer til å bli førstevalget i bedriftssammenheng. I en del store konsern og mange firmaer har man regler for hvilke mobiler de lar sine ansatte bruke til synkronisering og kommunikasjon mot bedriftens systemer. Som regel er det IT-avdelingen som styrer dette, og de jeg har snakket med er ikke umiddelbart positive til tanken om tilpasse systemene for bruk med iPhone, for å si det slik. Mulig at dette kan forandre seg, dersom iPhone blir veldig "bedriftsvennlig", men personlig tror jeg nok at BlackBerrys og andre mobiler med WM vil være sterkt representert også i fremtiden, selv om en del selskaper riktignok også bruker Lotus Notes.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Jeg har hatt iPhone som min hovedtelefon.

Det er vel ingen tvil om at en hver smarttelefon i dag banke Apple ned i støvlene. Og det uten og annstrenge seg. Vertfall vist man ser på telefonen i samme gruppe. Smarttelefoner. Iphone er jo ingen ekte smarttelefon en gang.

 

Iphone er bra på enkelte områder, som ipod delen. Men som telefon er den forferdelig.

 

Kommer helt ann på hva du legger i 'telefon'. Selv bruker jeg den til å sende meldinger og ringe som en 'telefon', og jeg er veldig fornøyd. iPoden er herlig, og kameraet er faktisk overraskende bra hvis du får holdt det stille. Autofokus hadde vært greit. Nettleseren fungerer kjempebra, og det samme gjør iTunes Store. Som smarttelefon er den kanskje ræva, noe Apple skal prøve å forbedre til sommeren, men jeg er fortsatt kjempefornøyd med iPhonen. Dog litt for lite minne til all musikken (8 gb), men ellers anbefaler jeg den til alle som ikke er ute etter en smarttelefon.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt iPhone som min hovedtelefon.

Det er vel ingen tvil om at en hver smarttelefon i dag banke Apple ned i støvlene. Og det uten og annstrenge seg. Vertfall vist man ser på telefonen i samme gruppe. Smarttelefoner. Iphone er jo ingen ekte smarttelefon en gang.

 

Iphone er bra på enkelte områder, som ipod delen. Men som telefon er den forferdelig.

 

Kommer helt ann på hva du legger i 'telefon'. Selv bruker jeg den til å sende meldinger og ringe som en 'telefon', og jeg er veldig fornøyd. iPoden er herlig, og kameraet er faktisk overraskende bra hvis du får holdt det stille. Autofokus hadde vært greit. Nettleseren fungerer kjempebra, og det samme gjør iTunes Store. Som smarttelefon er den kanskje ræva, noe Apple skal prøve å forbedre til sommeren, men jeg er fortsatt kjempefornøyd med iPhonen. Dog litt for lite minne til all musikken (8 gb), men ellers anbefaler jeg den til alle som ikke er ute etter en smarttelefon.

 

Ja det kommer helt ann på om du er Apple Fanboy eller ikke.. Jeg mener at så å si alle telefoner kan man ringe med. Når det kommer til f.eks, som du nevnte, meldings opplegget i iPhone missliker jeg dette sterkt.

 

Jeg kjenner mange som bruker iphone, men dette er pga iPod delen. Og jeg er ikke den eneste som missliker alt annet enn iPod delen. Flere ringer meg dersom jeg sender en melding fordi de ikke orker meldingssystemet til iphone.

 

Jeg syns personlig iPhone er en dårlig telefon. Hadde ikke iPhone hatt ipod delen vet jeg ikke om en eneste en som hadde ønsket seg en slik telefon. Og iPhone slik den er i dag - sammenlignet med andre smarttelefoner - som er det Apple påstår iPhone er, syns jeg er et fryktelig dårig valg.

 

Hadde f.eks Nokia eller SE laget denne telefonen, selvfølgelig helt uten Apple, med samme SW og HW hadde den blitt slaket av alle og ingen hadde kjøpt den. Ikke en gang Nokia eller SE Fanboys. Men dette er jo håpløst å fortelle tilhenge av iPhone, de hadde jo forsvart et hvert produkt Apple lanserer uansett hvordan det fungerer/ikke fungerer.

 

Men alle som er fornøyd med iPhone, så er jo det kjempegreier det, det jeg mente å si er at iPhone slik den er i dag, mener jeg personlig at ikke kan måle seg eller kalle seg en smarttelefon. Og at sammenlignet med alternativa som finnes er et dårlig valg.

Lenke til kommentar

Synes det blir feil å si at iPhone er et dårlig valg for folk generelt.

Er helt enig i at iPhone er et dårlig valg for de som trenger GPS, redigere Excel (o.l.), bra kamera, etc,

men jeg tror en stor andel mobilbrukere først og fremst trenger vanlige "telefonfunksjoner" og underholdning.

Mine erfaringer er at iPhone er sjef på alt av underholdning (musikk, video, bilder), og er meget bra å ringe med.

Er enig i at iPhone er ekkel å skrive SMS med, men synes måten meldingene sorteres på er praktisk og meget oversiktlig.

For min egen del har jeg forelsket meg i brukergrensesnittet totalt sett, og blir jo underholdt bare av å oppleve hvor velfungerende og ikke minst rask denne telefonen er kontra alle konkurentene.

 

I love it! :new_woot:

Lenke til kommentar

Det EldarH sier er stikk i strid med mine egne erfaringer. Alle jeg kjenner som har iPhone bruker den pga. totalpakken de får, ikke på grunn av iPoden. Slike uttalelser får meg til å tro at det ligger noe mer bak aversjonen mot iPhone enn objektive vurderinger av telefonens funksjoner og muligheter.

 

Meldingssystemet er ikke så verst det. Aldri har jeg skrevet meldinger så kjapt og effektivt. Jeg "raser" avgårde med ca. 30 ord i minuttet, så det tar maks ca. 30 sekunder å sende ei forholdsvis lang melding. Det hadde _aldri_ gått på en annen telefon.

 

Henger meg på de som sier at så lenge man ikke behøver faktureringsprogrammer, lagerstyringsprogrammer, exchange (som kommer om 60 dager) osv. så er iPhone uten tvil det beste alternativet.

 

Her er årsaken til at JEG foretrekker iPhone:

 

iPhone har den beste last.fm-klienten (http://dev.c99.org/MobileScrobbler/)

iPhone har den beste VNC-klienten (VNsea)

iPhone er den eneste telefonen som fungerer som fullgodt multimediatastatur/mus til HTPC. (http://www.touchpadpro.com/)

iPhone har den beste Simplify Media-klienten (http://www.simplifymedia.com/lab.html)

iPhone har det enkleste pakkeinstallasjonssystemet.

iPhone har den beste IRC-klienten. (colloQ)

iPhone har den beste gitartuneren. (http://www.mauvilasoftware.com/funiculus/)

iPhone har den beste TV-programoversiktklienten. (Tevee)

iPhone har den beste mobile nettleseren.

iPhone har den beste bildebrowseren.

 

De fleste er programmer jeg bruker oftere enn iPoden. I tillegg har den MSN-klient, RSS-klient og alt man kan tenke seg av små nytteprogrammer og spill, og det kommer nye programmer nesten hver dag. GRATIS. Alt meget kjekt for de som ikke bruker telefonen til lagerstyring eller regnskap. Har EldarH prøvd alt dette, eller tar han utgangspunkt i en ut-av-esken-iPhone?

 

Det er klart den kunne hatt mer avansert innebygd SMS-klient, bedre høyttaler, bedre batterilevetid, A2DP og annet småtteri, men fordelene veier mye tyngre enn ulempene for min del, i alle fall.

 

EDIT: Leif

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke Iphone, men jeg synes det sier sitt når alle de veletablerte produsentene har pekt ut Iphone som sin konkurent. Iphone er den første og hitil den eneste modellen de har laget.

 

 

Har endel annet utstyr som Appel har laget, og er kjempefornøyd med disse

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det vi forbrukere lett overser, er hvor brukervennlig og intuitiv teknologi skal være. Disse to kriteriene er for meg minst like viktig, som alle de tekniske spesifikasjonene et produkt har på papiret. Nokia har i lang tid brukt tekniske spesifikasjoner som konkurransemiddel, og det er selvsagt også helt naturlig. Det Nokia er svake på, er utformingen av menysystemet, sammenliknet med f.eks. menyene i Sony Ericsson telefoner, eller iPhone, om man vil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...