Gå til innhold

Open XML godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bortsett fra å være "generell Microsoft-hater", har jeg egentlig ikke satt meg godt nok inn i de tekniske sidene ved disse to formatene. Det jeg stusser ved, er at man vedtar en standard som kommer ved siden av og i tillegg til en allerede eksisterende standard for det tilsynelatende samme formålet. Hva er hensikten?

 

Hva er det med ODF som ikke er godt nok? Kan noen utdype?

Lenke til kommentar

Takket være microsoft har vi fått XML til å starte med. Jeg har følgt med denne prosessen som en del min jobb, og jeg vet at MS har lagt veldig mye resurser til å utvikle denne flotte standarden helt fra begyenelsen.

 

Hvorfor skal nå pluslige noen trette politikere og byrokrater ha noe å si om det?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hva er det med ODF som ikke er godt nok? Kan noen utdype?

 

ISO har lagt til grunn for arbeidet at OOXML IKKE er en parallell standard som speiler ODF. Så ODF var egentlig irrelevant for arbeidet som pågikk.

 

Usikker på hva som skiller OOXML fra ODF nok til at det ikke er en parallell standard, men bakoverkompabilitet med millioner av eksisterende dokumenter *kan* være en god grunn.

Lenke til kommentar
ISO har lagt til grunn for arbeidet at OOXML IKKE er en parallell standard som speiler ODF. Så ODF var egentlig irrelevant for arbeidet som pågikk.

 

Tyder ikkje det at OOXML ikkje kan brukast som ISO-standardformat for utforming av dokument, og at ODF er den rådande dokumentstandarden? Er OOXML ein ISO-standard for å konvertere gamle binære MS Office-dokument til eit XML-format? Og eg som trudde forvirringa var over...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan Standard Norge klarte å stemme ja til Open XML!

 

Jeg har desverre for liten innsikt til å uttale meg angående om dette var en teknisk riktig beslutning, men det man har blitt fortalt om beslutningsprosessen i standard Norge er jo noe bekmringsverdig om det er riktig framstillt.

 

AtW

Lenke til kommentar
ISO har lagt til grunn for arbeidet at OOXML IKKE er en parallell standard som speiler ODF. Så ODF var egentlig irrelevant for arbeidet som pågikk.

 

Tyder ikkje det at OOXML ikkje kan brukast som ISO-standardformat for utforming av dokument, og at ODF er den rådande dokumentstandarden? Er OOXML ein ISO-standard for å konvertere gamle binære MS Office-dokument til eit XML-format? Og eg som trudde forvirringa var over...

 

Hvordan kom du fram til den konklusjonen? Hvorfor kan ikke OOXML være et ISO-format i dine øyne? Jeg vet for lite om begrunnelsen for differensieringen av OOXML og ODF i ISO til å uttale meg om hvorfor de valgte å ha 2 så like standarder.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan Standard Norge klarte å stemme ja til Open XML!

 

What he said.

 

 

Skjønner ikke hvorfor Norge skulle ha stemt nei, Men nå finnes det så mange MS hatere der ute som bare vil ha et nei fordi dem hater MS at jeg egentlig er glad for at noen tenker fornuftig ;)

Lenke til kommentar
Jeg har dessverre for liten innsikt til å uttale meg angående om dette var en teknisk riktig beslutning, men det man har blitt fortalt om beslutningsprosessen i standard Norge er jo noe bekmringsverdig om det er riktig framstillt.

 

Det spørs veldig på hvem man hører på. Er ikke lett å få noe fornuftig ut av debatten da motpartene står så langt fra hverandre at en fornuftig debatt er umulig å oppnå.

 

Personlig syns jeg ikke vi trenger OOXML som en ISO standard, men motstanderne av OOXML har i sin iver nesten hjulpet MS med å få den godkjent ved å forsøple debatten så til de grader.

 

For eksempel ved å beskylde Standard Norge (og andre ISO-medlemmer) for korrupsjon og udugelighet. Hvordan skal man forholde seg til sånne mennesker? De var aldri interessert i en debatt og de *gode* argumentene (om enn veldig tekniske) kom aldri fram. Synd.

Lenke til kommentar

Beslutningsprosessen til Standard Norge baserer seg på antall stemmer og ikkje teknisk analyse. Det er nok til at heile Standard Norge bør opphøre.

 

Sterke meininger er ikkje godt nok, du lar ikkje personer som meiner pi = 3.2 bli ansvarlege for ingeniørsprosjekter på oljeplattformer.

Lenke til kommentar

XML-standarden er ikke noe nytt. Det har vært i bruk som en åpen og uavhengig standard i flere år nå, og de finnes masse programvare og kritiske systemer som er basert på XML-standarden. I tilleg finnes det masse viktige dokumnentr osv.

Hvordan kan "standard Norge" eller "EU-kommisjonen" plustlig komme og si at alle disse systemenene må rives ned?

 

Det er viktig å merke seg at MS har ledet denne komplekse utviklingsprosessen i flere år, og de har lagt masse resurser i dette og kan mye om dette. Er det ikke naturlig at de kan få lov å styre og påvirke denne beslutningsprossen litt også? Jeg mener at det skulle bare mangle.

 

Fordi dette er ikke beslutniger om kommune-saker, dette er heller en teknokratisk prosess. Her kreves teknisk innsikt i en kompleks teknlogi, og jeg tviler på at noen i "standard Norge" eller "EU-kommisjonen", eller i dataindustrien sådan, har insikt nok til å ha en likeverdig stemme som Microsoft i denne saken.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Offisiell utalelse kanskje?

 

"Høringsfasen for behandlingen av et standardforslag i ISO er særdeles viktig. Dette er den anledning alle interessenter har til å si sin mening og komme med forslag til forbedringer. Da Standard Norge sendte forslaget på nasjonal høring, kom det i alt 47 uttalelser hvorav 38 svarte ja til forslaget og 9 svarte nei. Som kjent hadde de aller fleste ja-forslagene identisk ordlyd og var initiert av en aksjon fra Microsoft Norge. Alle svarene kom med kjent avsender og i undertegnet stand. Standard Norge kan ikke tillegge selvstendige virksomheter andre meninger enn det de skriftlig gir uttrykk for. Vi vil også legge til at det ikke er uvanlig at vi får likelydende høringsuttalelser i kontroversielle saker der ulike parter søker støtte for sine standpunkter. "

 

http://www.standard.no/imaker.exe?id=18645

 

EDIT: Til Fangs78 selvfølgelig.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
XML-standarden er ikke noe nytt. Det har vært i bruk som en åpen og uavhengig standard i flere år nå, og de finnes masse programvare og kritiske systemer som er basert på XML-standarden. I tilleg finnes det masse viktige dokumnentr osv.

Hvordan kan "standard Norge" eller "EU-kommisjonen" plustlig komme og si at alle disse systemenene må rives ned?

 

<snip>

 

Hjelpe meg...Dette har ikke noe med XML-standarden å gjøre. OOXML tar i bruk XML for å definere et dokumentformat. OOXML erstatter ikke XML på noensomhelst måte...

 

Sett deg inn i saken før du kommenterer så hinsides feil da.

Lenke til kommentar
Offisiell utalelse kanskje?

 

"Høringsfasen for behandlingen av et standardforslag i ISO er særdeles viktig. Dette er den anledning alle interessenter har til å si sin mening og komme med forslag til forbedringer. Da Standard Norge sendte forslaget på nasjonal høring, kom det i alt 47 uttalelser hvorav 38 svarte ja til forslaget og 9 svarte nei. Som kjent hadde de aller fleste ja-forslagene identisk ordlyd og var initiert av en aksjon fra Microsoft Norge. Alle svarene kom med kjent avsender og i undertegnet stand. Standard Norge kan ikke tillegge selvstendige virksomheter andre meninger enn det de skriftlig gir uttrykk for. Vi vil også legge til at det ikke er uvanlig at vi får likelydende høringsuttalelser i kontroversielle saker der ulike parter søker støtte for sine standpunkter. "

 

http://www.standard.no/imaker.exe?id=18645

 

 

Var dette et svar til meg? Det står i lenken du postet at man ikke teller stemmer i en slik prosess. Jeg tolker eksemplene i teksten dithen at selv om siste møte endte med overveldende flertall MOT et Ja til OOXML, endte den åpne høringen med et overveldende flertall for: Ergo, er det ikke slik at det er noe overveldende flertall mot OOXML i bransjen, slik (de fanatiske) motstanderne ville ha det til etter 31. mars møtet (basert på den siste avstemningen).

 

Hadde motstanderne debattert fornuftig tror jeg at SN ville gått for et nytt nei med kommentarer.

Lenke til kommentar
ISO har lagt til grunn for arbeidet at OOXML IKKE er en parallell standard som speiler ODF. Så ODF var egentlig irrelevant for arbeidet som pågikk.

 

Tyder ikkje det at OOXML ikkje kan brukast som ISO-standardformat for utforming av dokument, og at ODF er den rådande dokumentstandarden? Er OOXML ein ISO-standard for å konvertere gamle binære MS Office-dokument til eit XML-format? Og eg som trudde forvirringa var over...

 

Hvordan kom du fram til den konklusjonen? Hvorfor kan ikke OOXML være et ISO-format i dine øyne? Jeg vet for lite om begrunnelsen for differensieringen av OOXML og ODF i ISO til å uttale meg om hvorfor de valgte å ha 2 så like standarder.

 

Vel, dersom ISO seier at OOXML og ODF ikkje er parallelle standardar, slik du skreiv (og eg siterte), kva er OOXML til? Er ikkje ODF ISO-standarden for dokument? Dersom OOXML og ODF ikkje er prallelle standardar, må jo OOXML vere definert som standard for noko anna.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...