Gå til innhold

– Konsollene vil dø ut (Spillmaskinvare)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Intervjuet er et par dager gammelt, så det er nok neppe snakk om noen aprilsnarr.

 

Dere har med andre ord funnet årets nisse og latt han få plass på siden deres :) Rett og slett genialt.

 

Kan dere ikke spore opp han som hadde lengre innlegg i Dagens Næringsliv om at internett var en flopp..

Lenke til kommentar

Hehe! Ikke dumt å gjøre det 1.april..

Internett en flop? Hørtes lurt ut.. får se om jeg finner den!

 

Men, om det skulle vært sant dette da? Hvordan skulle vi få spillene inn i stua? Gjennom en magisk usynlig boks, som klarer å streame alt fra internett? Skal internett være integrert i tv'n da? Og, hvordan skal du klare å vise god grafikk? Det er litt for mange hull her.. :p

 

Edit: Er vel faktisk ikke sikkert at det er aprilsnarr forresten.. Siden de har en annen en på gang her på gamer.no.. Men, at det rett og slett er en av årets nisser..

Uansett hva det er, jeg skal spise venstrearmen min om dette blir ett faktum..

Endret av Pebble
Lenke til kommentar

Litt for mange hull??? Allerede idag forsøker jo PS3 å bli en slags multimediaenhet. Den viktigste funskjonen i PS3 sålangt har jo ironisk nok ikke vært spilldelen, men selve Blu-ray delen. Og hvorfor skulle ikke internettilgang bli en standard funksjon for TV'er? Det finnes jo kjøleskap med internett idag så hvorfor ikke TV'er? :roll:

Lenke til kommentar

Han sier jo at det ikke skal være noen boks under tv'n.. Skal alle tv'r ha en rå pc inne i seg da eller? Tror på at tv'r kan komme med internett, høres forsåvidt ikke ut som en dum ide.. Men, at boksene under tv'n forsvinner, blir dumt å si..

Man kan jo sette seg ett definisjonsspørsmål på hva forskjellen på en konsoll og en pc er.. og si at vi får pc'r under tv'n isteden.. Men, det blir vel ett definisjonsspørsmål bare.. :p

Lenke til kommentar
Faktisk tror jeg du om fem eller ti år ikke har en boks under TV-en i det hele tatt. Mesteparten av disse greiene vil bli omgjort til netttjenester av de som produserer tjenester og programvare.

 

Men man må da likevel ha en "boks" av noe slag, ren maskinvare, som man bruker til å få tilgang til disse netttjenestene? En med kraftige prosessorer, skjermkort, gjerne en joypad eller tre :)

Lenke til kommentar

Uansett vil jeg si at dere der ute som tenker på å kjøpe en konsoll så tror jeg ikke dere vil brenne inne med den. Sier meg enig i utsagnet om at "det kommer nok en generasjon til av PS,Nintendo og Xbox". Det er enda en god stund til at den "kompakte" teknologien blir blillig nok for hver mann. Og innen det skjer så kommer ingen til å gi det ut. Ingen vil gi ut et produkt som koster så mye mer en det er værdt. (kan hende med unntak av Sony (ps3) men de har nok lært av feilen)

Lenke til kommentar

Noen spill (bilspill, eventyr o.l) vil jeg nok alltid foretrekke på konsoll. "Mindre krevende" spill er litt kjekkere å spille på TV med god lyd, og ikke minst myk sofa.

Største fordelen (og som kommer til å holde den levende noen ekstra år) til konsoll (ifht PC/Mac/Linux) er nok det at det er vanskeligere å få piratkopiert spill. Tror ikke konsoll (ihvertfall ikke denne krigen mellom Nintendo, Microsoft og Sony) vil vare evig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mannen har rett.

 

Verden går dithen at vi alle går rundt med en personlig "dings" som er mobiltlf, spillemaskin, nettleser, døråpner, betalingsenhet etc.

 

Når du vil spille kommuniserer dingsen med TV'en (for å dra nytte av den større skjermen) - trådløst. Samtidig som dingsen er på nettet. Hvor du vil, når du vil. Koble til tastatur og TV så har du en laptop.

 

Dingsen blir personlig. Fingeravtrykk eller DNA. Kan ikke benyttes av andre (kankskje bør den akseptere familien).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Intervjuet er et par dager gammelt, så det er nok neppe snakk om noen aprilsnarr.

 

Dere har med andre ord funnet årets nisse og latt han få plass på siden deres :) Rett og slett genialt.

 

Kan dere ikke spore opp han som hadde lengre innlegg i Dagens Næringsliv om at internett var en flopp..

 

Jepp, den er klassisk! Her er artikkelen.. SÅ feil kan man ta :D

Lenke til kommentar

http://itavisen.no/sak/517563/-_Konsollene_vil_d%C3%B8_ut/

 

Hardware, kan dere være så snill å saksøke ITAvisen for å ta plagiat av deres artikler? Jeg la merke til det i går da den samme personen, Trond Bie kopierte både artikkelen deres om Firefox 4 og THX. Etter å ha forkortet inneholde noe, byttet ut et fåtall av ord med synonymer, dukket artiklene opp på ITAvisens framside (i samme rekkefølge som på HW) kort tid etter.

 

Jeg mener at dette er skandaløst, og at en slik person ikke burde få penger for å drive med slikt. Bare min mening, uansett.

Lenke til kommentar
Men, om det skulle vært sant dette da? Hvordan skulle vi få spillene inn i stua? Gjennom en magisk usynlig boks, som klarer å streame alt fra internett? Skal internett være integrert i tv'n da? Og, hvordan skal du klare å vise god grafikk? Det er litt for mange hull her.. :p

Ta en kikk på utviklingen de siste ti årene før du prøver å gjette 10 år fremover i tid:

I 1998 spilte vi 3D-spill på 640x480 oppløsning og 30FPS på de råeste grafikkortene

I 1998 taklet PCene å spille av mp3 rimelig godt (tok bare 20% CPU-kraft)

I 1998 måtte man ha spesielle akselleratorkort for at PCen skulle klare å spille av DVD

I 2008 spiller vi med 1920x1200 og 60Hz på de råeste spillene og skjermkortene

I 2008 svelger en hver PC DVD uten problemer og gjerne HD-film også

I 2008 krever mp3-avspilling godt under 1% CPU-kraft

 

Er det egentlig så utenkelig at TVene inneholder prosessorer som takler svært god grafikk i 2018? Alle TVer solgt de siste 10 årene har hatt prosessor innebygget (Tekst-TV). En del TVer solgt de siste par årene har langt kraftigere prosessorer som takler Mpeg2/Mpeg4-dekoding (Det PCene måtte ha spesielle akselleratorkort i 1998 for å klare). Spillkonsollene tilbyr omtrent det samme i dag: mpeg2/mpeg4-dekoding, samt skjermkort og prosessor. Bare et par år frem i tida vil både AMD og Intel slå sammen produkter og tilby en alt-i-ett pakke med prosessor og skjermkort på den samme brikken (GPCPU). De er først og fremst tiltenkt bærbare PCer og billige hjemme-PCer i første omgang. Men da har vi ennå 8 år med utvikling igjen før kalenderen viser 2018. Det er bare naturlig at veivalget videre går mot å få slike GPCPUer inn i flere produkter. Da er spillkonsoller, videospillere og TVer den mest forutsigbare veien å gå. Dvs. at TVer utvider sine egenskaper fra bare videoavspilling, streaming og TV til flere områder. Surfing på internett er en naturlig arvtaker til tekst-TV. Interaktivitet med webkamera, mic, videosamtaler, chat osv er flere områder TVen lett kan sluke. Spill vil også komme. Kanskje litt enkle spill i starten som ikke krever noe mer enn det Wii klarer i dag. Sånn baller det på seg og vi sitter med det vi i dag ser på som en kraftig PC under panseret på TVen. Uten vifter og uten nevneverdig strømbehov.

 

Det er morsomt å spå om fremtiden. Folk tenker ofte litt for rettlinjet i forhold til dagens situasjon. Det er ikke mer enn 8 år siden jeg spådde at PC-prosessorene dag var på minst 20 GHz og hadde en enkelt prosessorkjerne. Sånn vet vi jo godt at det ikke gikk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...