Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Eirikant - S/H og Manuell Fokus


Anbefalte innlegg

Bruker: EirikAnt

Utfordring:

- Ett bilde hver dag.

- Kun manuell fokus

- Bare svartthvitt bilder

- Ingen beskjæring eller redigering, bortsett fra å konvertere til svartthvitt.

 

Deltakernivå: Pingle.

Utstyr: Canon EOS 40d og Sigma 17-70 2.8-4.5 DC.

 

Skulle egentlig være entusiast, men det viser seg att vi skal ha noe fotooppgaver på skolen som ikke egner seg til utfordringen, så det blir pingle denne gangen :)

 

Jeg bli veldig glad hvis du tar deg tid til å kommentere bildene mine!

Endret av Eirikant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da var 1. April fototur ferdig. Fant ut at jeg ikke var noen kløpper med manuell fokus, men det gjør ingenting for det skal sitte etterhvert:)

 

Det ble en tur ned i den lokale båthavna idag, hvor alle som eier seilbåter o.l har tatt de opp for vintern. Nesten alle stod med hvit pressening over seg, bortsett fra noen med blå. Synes dette var litt stilig og prøvde da å gjøre dette til ett svartthvitt motiv. Har egentlig ingen kunnskap i S/H, derfor jeg velger å gjøre det. :)

 

Dag 1 har i alle fall vært utrolig gøy:)

 

 

Edit; Glemte bilde! Men er i orden nu.

 

Exif;

 

100 iso

17 mm

f/8.0

1/200 sec

 

Tittel: "De dærre nye"

post-139142-1207044081_thumb.jpg

Endret av Eirikant
Lenke til kommentar
Knallbra konvertering, spesielt den mørke presseningen ble veldig flott. Vet ikke om jeg synes komposisjonen er like god, tror kanskje et tettere snitt kunne gjort seg.

 

Takk :) hyggelig å høre du likte konventeringen, spesielt når jeg er veldig fersk på S/H

 

Når det gjelder komposisjonen, var jeg veldig låst her på en måte, det står veldig mye groms bak båtene, som ville kommet med på de alternative løsningene som var, derfor valgte jeg det sånn, det kunne kanskje vært croppet litt. Men det er en av utfordringene mine :)

Endret av Eirikant
Lenke til kommentar
Han mente muligens at du kan bruke s/h-innstillingen på kameraet til å få et inntrykk av hvordan bilde blir i s/h. Selve bildet tar du i farger og konverterer etterpå. Eller?

 

Nei assa, ser ingen vits i å knipse i farger etter å ha sjekket med s/h. Med mindre det er et meget bra bilde da, men tviler på at man får 30 knallglimt i måneden, så kvaliteten er ikke så farlig med, bildene skal jo tross alt bare vise s/h bilder i Aprilfesten. Men om de er gode nok til å kunne brukes senere så bør det taes i RAW ja.

Lenke til kommentar

En fordel med å ta bildene i RAW (og dermed farger), er at man da kan få til effektene til rød/grønn/gul/orange filterene som var populære med sort/hvitt film. Disse foretas i bildebehandlingen som en del av sort/hvit konverteringen.

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å kjøre noen dager med kamera i RAW+JPEG der JPEG er satt til sort/hvitt med forskjellige effekter :) Da er tanken at det er JPEG-ene som skal gjelde og RAW vil være backup. Andre dager blir det kun RAW og all konvertering må gjøres av undertegnede i PS Elements.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det jeg har tenkt å gjøre er å kjøre noen dager med kamera i RAW+JPEG der JPEG er satt til sort/hvitt med forskjellige effekter :) Da er tanken at det er JPEG-ene som skal gjelde og RAW vil være backup. Andre dager blir det kun RAW og all konvertering må gjøres av undertegnede i PS Elements.

 

Tom

 

En meget smart ide Hr. Tom

Lenke til kommentar

2. April

 

Etter mye skole og annet tidsbruk ble det litt liten tid for å ta bilder idag, men føler dette ble halveis brukbart. Forsetter tydeligvis i båthavna:)

 

Tittel: I think they forgot me.

iso 400

70 mm

f/4.5

1/100sec

 

Kommentarer tas imot med takk.

post-139142-1207165382_thumb.jpg

Lenke til kommentar

3. April.

 

Dagen gikk til norsk skriftlig og deretter fant vi oss en odde ved havet, tok med oss noen pils. Ble sittende å bare slappe av i sola, og grille å ha det koselig! Sommeren på sørlandet har begynt, med mindre vi får snø igjen.

 

Tittel: Starten på sommeren

 

Exif:

Iso 100

70 mm

F/4.5

1/640

 

post-139142-1207250060_thumb.jpg

 

Kommentarer medtas med takk.

Endret av Eirikant
Lenke til kommentar

4.April

 

Ble bilde av en veldig forfallen byggning. Ikke så mye mer å si, var litt vanskelig å få helt rette linjer pga det var bare en stor haug i veien, men føler det gikk greit nok.

 

Iso 100

40mm

f/4.5

1/100 sec

 

Kommentarer taes imot med takk.

 

post-139142-1207320003_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...