Gå til innhold

Et knalltøft GPU-marked


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat på dette punktet synes jeg det er flott at det har blitt så mange færre aktører i markedet.

 

Veldig greit å drive support når du vet maskinen enten trenger Intel, AMD/ATI eller Nvidia-drivere. Før var det bare rot, og man var aldri sikker på hva som faktisk var inne i maskinene.

 

Ser en og annen SiS-maskin, men kan ikke kommet på sist jeg så en maskin med XGI-skjermkort.

 

3 store aktører er etter min mening mer enn nok.

Lenke til kommentar

Det forundrer ikke meg hvis en av de første nevnte forsvinner også. Nvidia har vist en god del aggresive holdninger overfor Intel i det siste og det har vært en go del uenigheter angående lisensing av SLI til Intel. En stor konkuranse er på gang, og det har vært en god del indirete/uoffisielt klangring mellom disse i de siste.

 

Derfor forundrer meg ikke om Inel kjøper opp Nvidia, eller blir kvitt den på en annen måte. En overtakelse er selfølgelige bare spekulasjoner forløpige, men det er ingen tvil at en stor drakamp foregår, og da er det spendende å se om Nvidia kan overleve denne kampen.

Lenke til kommentar

XGI ser helt fraværende ut i det diagrammet. Så vidt jeg ser er det kun 5 aktører igjen. To av de er miniputter.

 

Det forundrer ikke meg hvis en av de første nevnte forsvinner også. Nvidia har vist en god del aggresive holdninger overfor Intel i det siste og det har vært en go del uenigheter angående lisensing av SLI til Intel. En stor konkuranse er på gang, og det har vært en god del indirete/uoffisielt klangring mellom disse i de siste.

 

Derfor forundrer meg ikke om Inel kjøper opp Nvidia, eller blir kvitt den på en annen måte. En overtakelse er selfølgelige bare spekulasjoner forløpige, men det er ingen tvil at en stor drakamp foregår, og da er det spendende å se om Nvidia kan overleve denne kampen.

Intel har tydelig sagt at de vil satse på mer egne grafikkløsninger i famtida. Også for kraftigere grafikk enn integrert. Om få år ser vi første generasjon GPCPU (kombinert CPU og GPU) fra både AMD og Intel. Det kommer til å sette en skrustikke på Nvidia. Nvidia bør kjøpe Via eller omvendt eller fusjonere så de også får både CPU og GPU som igjen kan syes sammen til et eget produkt. Med litt flaks og god strategi vil det bli tre store konkurrenter av GPCPU i framtida:

 

- Intel

- AMD/ATI

- Nvidia/Via

 

tror det vil koste Intel utrolig mange milliarder dollar gitt. spørs om de får lov av aksjonærene til å bruke så mye penger.

Intel er stinn av penger og Nvidia er ikke verd så mye at intel får problemer med å kjøpe de opp. Jeg tror heller det står på viljen.

Lenke til kommentar

Her kommer vel nesten samme svar som Simen1, bare her er det litt mer klossete :)

 

Ut fra rykter jeg har lest på mange nettsider, så er det vel nvidia som er interessert i å kjøpe VIA for å få tilgang til samme marked som AMD/ATI vil få med Fusion arkitekturen?

AMD vil da kunne levere CPU og GPU på samme brikke (Swift).

 

Intel har jo også CPU/GPU/Brikkesett produksjon, så de vil tilby slike løsninger selv.

De har vel alt kommet med info om slike planer.

 

Nvidia kan levere brikkesett hvor de har integrert sine GPUer - men det blir vel ikke så lett å selge hvis det ikke kan integreres på samme chip som CPUen(e)? Kjøper de VIA får de tilgang til x86 (om enn ikke den raskeste arkitekturen). De vil da kunne lage "samme vare" som Intel og AMD. Etterhvert.... Har inntrykk av at det tar et par års tid å utvikle.

 

Hvis Intel ønsker å kjøpe nvidia så er det absolutt ikke kapitalen det mangler på. Det er vel heller et regnestykke om hva som lønner seg mest. Hvis de ikke ville fått problemer i forbindelse med monopol situasjon osv. Slik Volvo lastebiler fikk fra EU da de ville overta Scania...osv. Sammen ville de blitt for store og dominerende, så EU nektet de å kjøpe Scania.

 

Som Simen1 sa, så hadde det sikkert ikke skadet med å ha 3 aktører på markedet - for på den måten å hindre at en blir for dominerende. AMD har vært nede i en bølgedal den siste tiden, og det har sikkert Intel tjent store penger på - siden de kan prise varene høyere. Ut fra salget hos en større importør jeg har kjennskap til, så har salget av AMD tatt seg opp ganske mye etter siste prisnedgang. De siste dagene har de i hvertfall i antall solgt mer enn Intel. Men de kan vel ikke tjene all verdens med de nye lave prisene?

Lenke til kommentar
Intel kan ikke måle seg i ytelse mot AMD og Nvidia, for de er det kvantitet som gjelder. Ved GPU integrasjon i CPU, vil AMD vinne om intel ikke kjøper opp noen.

 

jeg er engie, Intel har 2 valg: Enten må kjøpe opp noe, eller komme med en overlegen GPU-teknlogi på egen hånd, men dette vil nok ta tid.

 

Fordi Nvidia har nylige annosert "Hybrid SLI technology" som er en core logic chipset med en kompitable mGPU. Og det er viktig å merke seg at NVIDIA har utviklet nForce-chipsetet kunn for AMD platformen med en integrated grafik-processor, og her er "nForce 700a serien av chipsetet 780a SLI" flagshipet.

 

Opp i alt dette, nå plustlige ATI har annosert "AMD Hybrid power for notebooks" som er forløpige kunn for bærbare, men ATI sier at de har planer å tilby dette for desktop også.

 

Alt dette truer Intels markedsandel i OEM, Intigrerte GPU, og law-end markedet ( og det er nok her de største inntektene ligger). Så Intel har nødt til å pota seg noe drastikk i GPU-fronten snart. Enten må kjøpe opp noen, eller hva?

Lenke til kommentar

Okey, ka kan intel tjene på gpu integrasjon i cpu, tja, liiite på ytelse, litt på pris, og kor kommer detta til å funke, tja, PDA, telefon, og laptop.

 

Nvidia har trossalt ikke stor markeds andel på laptop markedet, heller ikke ati.

 

Intel har derimot stor markeds andel, men GUUUUUUUUUUUUD jeg hater intel IGP:p

 

De funker ikke, de yter dårlig.

Bruker man kansje bare 1000 kr mer, får man noe som holder lengre, jeg kjørte aero med min intel centrino med intel IGP, ved RC2, eller ka det var. ojjjjda, funker ikke lengre nei, jaja.

 

JEg prøvde å spille starcraft(Direct draw (2D) 256 farger 640x480 8 bits) joda, lagget det, etter 3 installs fortsatt lagg i de heftigste kampene(har vært på landslaget så kan spella det ganske bra)

 

ja ok, hva har jeg spelt det spellet på

166 mhz p1

32 mb ram

S3 skjermkort med 4 mb ram

 

Ka var laptoppen min på

1.8 ghz Pentium M

2 Gb DDR 333 mhz Cl 2.5

Intel 915 128 MB

 

det var da noe rart, hmm. testa funker fortsatt på gode gamle 166 mhz'n =).

 

Derfor vil jeg ha intel ut, amd og nvidia inn. nvidia burde operere med via eller intel, liker via igrunn.

Lenke til kommentar
Okey, ka kan intel tjene på gpu integrasjon i cpu, tja, liiite på ytelse, litt på pris, og kor kommer detta til å funke, tja, PDA, telefon, og laptop.

 

Nvidia har trossalt ikke stor markeds andel på laptop markedet, heller ikke ati.

 

Intel har derimot stor markeds andel, men GUUUUUUUUUUUUD jeg hater intel IGP:p

 

De funker ikke, de yter dårlig.

Bruker man kansje bare 1000 kr mer, får man noe som holder lengre, jeg kjørte aero med min intel centrino med intel IGP, ved RC2, eller ka det var. ojjjjda, funker ikke lengre nei, jaja.

 

JEg prøvde å spille starcraft(Direct draw (2D) 256 farger 640x480 8 bits) joda, lagget det, etter 3 installs fortsatt lagg i de heftigste kampene(har vært på landslaget så kan spella det ganske bra)

 

ja ok, hva har jeg spelt det spellet på

166 mhz p1

32 mb ram

S3 skjermkort med 4 mb ram

 

Ka var laptoppen min på

1.8 ghz Pentium M

2 Gb DDR 333 mhz Cl 2.5

Intel 915 128 MB

 

det var da noe rart, hmm. testa funker fortsatt på gode gamle 166 mhz'n =).

 

Derfor vil jeg ha intel ut, amd og nvidia inn. nvidia burde operere med via eller intel, liker via igrunn.

 

Det er netopp dette som du sier, plager Intel og gjør dem urolig, og det er nettop derfor de føler at de må gjøre noe drastisk snart. Fordi Intel har ikke en bra alternativ her, og "Hybrid SLI technology" og ""AMD Hybrid power for notebooks" kan pluslige dekke det du savner.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
jeg er engie, Intel har 2 valg: Enten må kjøpe opp noe, eller komme med en overlegen GPU-teknlogi på egen hånd, men dette vil nok ta tid.

Spørsmålet er hva Intel får lov til å kjøpe opp. De er såppas dominerende allerede. Tviler på at de får lov til å kjøpe nVIDIA. Matrox hadde sikkert vært en god kandidat.

 

Fordi Nvidia har nylige annosert "Hybrid SLI technology" som er en core logic chipset med en kompitable mGPU. Og det er viktig å merke seg at NVIDIA har utviklet nForce-chipsetet kunn for AMD platformen med en integrated grafik-processor, og her er "nForce 700a serien av chipsetet 780a SLI" flagshipet.

730i kommer med integrert grafikk for Intel-platformen i løpet av april. I neste runde med nForce chipset (8x0i) så kommer integrert grafikk på alle modellene.

 

Alt dette truer Intels markedsandel i OEM, Intigrerte GPU, og law-end markedet ( og det er nok her de største inntektene ligger). Så Intel har nødt til å pota seg noe drastikk i GPU-fronten snart. Enten må kjøpe opp noen, eller hva?

Intel og nVIDIA jobber med å kunne kjøre Hybrid SLI med nVIDIA GPU i laptoper og det integrerte chipsetet fra Intel. Vi får se hva som kommer ut av det.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som syns grafen var litt tullete i og med at noen av de representative leverandørene blir overskygget? Hadde f.eks. likt å vite hvor stor markedsandel 3dfx hadde "back in the day".

 

Tror ikke 3dfx hadde så stor andel av det totale markedet. De hadde derimot en stor andel av "3D-spill-markedet".

 

3dfx tapte ikke pga økt konkurranse fra andre leverandører. De ødela for seg selv. Med Voodoo 3 bestemte de at de skulle lage alle skjermkort selv. De brukte også alt for lang tid på å få ut Voodoo 4/5-serien (de ble gitt ut samtidig).

Sjefene i 3dfx burde skjemmes for måten de styrte et så bra selskap i grøften på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...