Gå til innhold

Gearbox-sjef forsvarer reklame


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er prinsipielt imot reklame. Er ikke verre enn å kalle fabrikken "Fillip's" etc. GTA som du nevner har jo alltid hatt en humoristisk vri på reklame og merkenavn.. Frihetsgudinnen i kommende GTA IV Libery City som har en NY inspirert setting ble for eksempel kalt "statue of happines".

Lenke til kommentar

Hvis det sto f.eks. Coka Cola på alle, halvparten eller en tredjedel av alle reklameplakatene i GTA 4 - hadde du syntes det var like greit da? Sponsorer betaler for å legges merke til, ikke for å gli inn i bakgrunnen. Hvor går grensen? Jeg har lav toleranse for reklame i spill. F.eks. Burger King reklamen i Fight Night på 360, den er helt horribel.

 

Det er Burger King logoer OVER ALT. Og frasen "Brought to you by Burger King" nevnes av kommentatorerne kontinuerlig. Det er en klar forringelse av spillopplevelsen.

 

Det er snuskete at spill fulle av reklame skal selges til full pris.

Lenke til kommentar

Jeg synes reklame, som alt annet, har sine fordeler og ulemper, og som det meste annet må man ikke overdrive. For eksempel kjørte vi rundt i en by i Need For Speed Underground og Most Wanted, så det hadde ikke gjort meg noe som helst om vi kjørte forbi Burger King eller et skilt med Coka Cola. I tillegg har vi jo Battlefield Heroes. Det utvikles som et tradisjonelt Battlefield-spill, men med mye mer sats på humor og minner grafisk om Team Fortress 2. Det geniale er at selve spillet blir gratis å laste ned og spille fordi det er finansiert med reklame og mikro-transaskjoner. (dvs du kan kjøpe solbriller for ekte penger og så videre om du vil). Jeg vet det høres kjipt ut å ha masse reklame i BFH, men i følge utviklerne blir det kun reklame i menyene, på websiden og slikt og ingenting i selve spillet. Resultatet blir at vi får et (potentielt) svært bra spill helt gratis.

Derimot ville jeg hatt svært mye imot om Lara i Tomb Raider Underworld snur seg mot kameraet og holder opp en cola-flaske med svært synlig logo, eller man kommer til et vanskelig område, hopper mot en plattform lengre borte, skjermen blir svart og en stemme sier "Spillet fortsetter etter nyhetene og været" klokken halv tre på lørdagssnatten. :p

Lenke til kommentar

jeg posta i tråden som omhandla forrige nyhet om dette og sa at reklame er helt greit i spill dersom det er moderate mengder og de er realistiske i forhold til spillet.

 

det ser ut til at gearbox mener det samme og det lover bra. så lenge de holder det også så skal ikke jeg klage.

Lenke til kommentar

Reklame i spill kan definitivt gjøres på en riktig måte, men har fortsatt mareritt fra swat4 hvor alle brettene på et tidspunkt var fylt med minst 5 reklameplakater per vegg for norgespremieren av 'V for Vendetta'. Dette ødela all innlevelse for min del, så jeg er skeptisk til jeg ser hvordan reklamen er lagt inn.

Lenke til kommentar

Men ta en vanlig fotballkamp som eksempel. Det er reklame rundt hele banen og på skjortene til de som spiller, men jeg har ikke hørt noen som har reagert på det? Og hva med reklame i film? Det gjør jo ikke noe om folkene i en film går inn på McDonalds eller drikker "ekte" cola i stedet for kola, så hvorfor er det så ille om man gjør det samme i et spill? Men som sagt, det er viktig at man ikke overdriver. Så lenge det er diskret gjør det ikke noe særlig, men om man overdriver virker det mot sin hensikt da alle vil synes reklamen er svært negativ. Poenget med reklame er jo å få folk til å like produktet. ;)

Lenke til kommentar
Reklame i spill kan definitivt gjøres på en riktig måte, men har fortsatt mareritt fra swat4 hvor alle brettene på et tidspunkt var fylt med minst 5 reklameplakater per vegg for norgespremieren av 'V for Vendetta'. Dette ødela all innlevelse for min del, så jeg er skeptisk til jeg ser hvordan reklamen er lagt inn.

nå må du ikke overdrive da. reklamen der var gjort på en ok måte, med fornuftige plasseringer av plakatene på veggene i subway station o.l. ikke var det mer enn 2-3 plakater der de var plassert heller.

 

dessuten mener jeg bestemt å huske at du synes det var ganske kult at de klarte å få til den norske premieredatoen på plakatene også. husk at jeg var jo på samme lanet og spillte sammen med deg og så derfor akkurat det samme som du gjorde ;)

 

likte filmen V for Vendetta gjorde du også.

Lenke til kommentar
Poenget med reklame er jo å få folk til å like produktet. ;)

 

Man kjøper kanskje ikke noe man hater. Men de fleste vil begrense seg til å hate reklamen, ikke produktet. Folk lager ikke reklame med utgangspunkt i å være hensynsfulle.

 

Det kan ofte være like/mer effektivt å banke budskapet inn. Særlig hvis målgruppen er relativt ung. Se f.eks. på MTV. Hva er trenden på reklamen der? Repetative og masete reklamer. Faktisk så er det bevist (dessverre) at det som kalles "negative reinforcement" er mer effektivt enn det motsatte. Ser man tilbake på spill igjen så er det vel ganske mange gamere som faller inn under samme målgruppe.

Lenke til kommentar

MTV er morsom. En helt musikk-kanal som ikke sender musikk. :p

 

Men skjønner hva du mener. Det jeg mente er at poenget med reklame er å selge produktet de reklamerer for. Det er alt. Ikke noe "det er jo litt bra, da" eller "nest best i test!" :p Om du ser reklamen og ikke endrer synet ditt på innkjøp av produktet i positiv retning har reklamen feilet. Det har ingenting å si om du er uinteressert eller hatet produktet da det som sagt kun skal selge.

 

Men jeg skjønner det kan være viktig å banke budskapet inn i enkelte tilfeller. Det forklarer jo VG-lista, for eksempel. Uten å kommentere smaken til folk består den jo kun av musikk som ofte er i media, men visste du at en av Norges største "eksportvarer" er black metal? Og når var sist du hørte noe særlig om black metal i en positiv retning i media? Brennes en kirke eller noen gravsteiner veltes slås det stort opp i media, men om et og annet norskt metallband drar på turné over store deler av verden er det få som bryr seg. Mener Leave's Eyes for eksempel nylig var i USA på turne, men det er bare en tilfeldighet at jeg vet om dem. Nå er de ikke direkte metall da, men likevel. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis det sto f.eks. Coka Cola på alle, halvparten eller en tredjedel av alle reklameplakatene i GTA 4 - hadde du syntes det var like greit da? Sponsorer betaler for å legges merke til, ikke for å gli inn i bakgrunnen. Hvor går grensen? Jeg har lav toleranse for reklame i spill. F.eks. Burger King reklamen i Fight Night på 360, den er helt horribel.

 

Det er Burger King logoer OVER ALT. Og frasen "Brought to you by Burger King" nevnes av kommentatorerne kontinuerlig. Det er en klar forringelse av spillopplevelsen.

 

Det er snuskete at spill fulle av reklame skal selges til full pris.

 

 

I og med at det heter Coca Cola, hadde det irritert meg grenseløst...

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Reklame i spill kan definitivt gjøres på en riktig måte, men har fortsatt mareritt fra swat4 hvor alle brettene på et tidspunkt var fylt med minst 5 reklameplakater per vegg for norgespremieren av 'V for Vendetta'. Dette ødela all innlevelse for min del, så jeg er skeptisk til jeg ser hvordan reklamen er lagt inn.

nå må du ikke overdrive da. reklamen der var gjort på en ok måte, med fornuftige plasseringer av plakatene på veggene i subway station o.l. ikke var det mer enn 2-3 plakater der de var plassert heller.

 

dessuten mener jeg bestemt å huske at du synes det var ganske kult at de klarte å få til den norske premieredatoen på plakatene også. husk at jeg var jo på samme lanet og spillte sammen med deg og så derfor akkurat det samme som du gjorde ;)

 

likte filmen V for Vendetta gjorde du også.

 

 

Jeg likte måten Swat 4 hadde reklame veldig godt, hadde ikke vært meg imot å sett mer av dette.

Lenke til kommentar
Hvis det sto f.eks. Coka Cola på alle, halvparten eller en tredjedel av alle reklameplakatene i GTA 4 - hadde du syntes det var like greit da? Sponsorer betaler for å legges merke til, ikke for å gli inn i bakgrunnen. Hvor går grensen? Jeg har lav toleranse for reklame i spill. F.eks. Burger King reklamen i Fight Night på 360, den er helt horribel.

 

Det er Burger King logoer OVER ALT. Og frasen "Brought to you by Burger King" nevnes av kommentatorerne kontinuerlig. Det er en klar forringelse av spillopplevelsen.

 

Det er snuskete at spill fulle av reklame skal selges til full pris.

 

 

I og med at det heter Coca Cola, hadde det irritert meg grenseløst...

 

Oooh, scathing sarcasm that leads nowhere! Somebody give this man a gold star :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis det sto f.eks. Coka Cola på alle, halvparten eller en tredjedel av alle reklameplakatene i GTA 4 - hadde du syntes det var like greit da? Sponsorer betaler for å legges merke til, ikke for å gli inn i bakgrunnen. Hvor går grensen? Jeg har lav toleranse for reklame i spill. F.eks. Burger King reklamen i Fight Night på 360, den er helt horribel.

 

Det er Burger King logoer OVER ALT. Og frasen "Brought to you by Burger King" nevnes av kommentatorerne kontinuerlig. Det er en klar forringelse av spillopplevelsen.

 

Det er snuskete at spill fulle av reklame skal selges til full pris.

 

 

I og med at det heter Coca Cola, hadde det irritert meg grenseløst...

 

Oooh, scathing sarcasm that leads nowhere! Somebody give this man a gold star :p

 

Jacob, shut up :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...