Gå til innhold

Test: NorthQ Siberian Tiger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste overskriften som om "dette produktet mislykkes i å gjøre vannkjøling enklere". Men det var sikkert bare meg. ;)

 

Unnskyld min n00biness når det gjelder kjøling, men hva er egentlig det store poenget med vannkjøling hvis man uansett må ha vifte og radiator som støyer? Hvorfor ikke bare smelle på med vanlig luftkjøling? Jeg hadde forstått det bedre hvis vannkjøling ga mye bedre kjøling, men det er jo tydeligvis ikke alltid tilfelle.. :hmm:

Lenke til kommentar

Blir vel litt feil å sammenligne resultatene mellom luft og vannkjølinger, når målingene gjøres uten kabinett.

 

Tenker da på at luftkjølere i et kabinett vil øke temperaturen på den luften de selv skal jobbe i.

Mens en radiator vil jobbe i kaldere luft, fordi den ikke varmer luften i kabinettet i samme grad, eller man kan ta luft utenfra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
men, hva er pointet, når varmen må fra vannet og til lufta likevell?

 

Siden en radiator ofte har et større effektivt kjøleareale enn det en vanlig luftkjøler har. Er derfor en ofte ser at vanlige luftkjøler med et effektivt design og stort kjøleareale ofte yter på nivå med low-end vannkjøling. Men en vanlig luftkjøler er som regel sjanseløst mot en vannkjølingsrigg med dobbel/trippel radiator, siden det er så og si umulig og lage en luftkjøler med samme kjølearealet som en feks. dobbel radiator som i tillegg skal få plass på de fleste hovedkort uten og få kompabilitetsproblemer. Er derfor det er veldig greit og bruke vann (som er en god varmeleder) til og transportere denne varmen til et sted der det er egnet og plassere en kjøler (les: radiator).

Lenke til kommentar
men, hva er pointet, når varmen må fra vannet og til lufta likevell?

 

Siden en radiator ofte har et større effektivt kjøleareale enn det en vanlig luftkjøler har. Er derfor en ofte ser at vanlige luftkjøler med et effektivt design og stort kjøleareale ofte yter på nivå med low-end vannkjøling. Men en vanlig luftkjøler er som regel sjanseløst mot en vannkjølingsrigg med dobbel/trippel radiator, siden det er så og si umulig og lage en luftkjøler med samme kjølearealet som en feks. dobbel radiator som i tillegg skal få plass på de fleste hovedkort uten og få kompabilitetsproblemer. Er derfor det er veldig greit og bruke vann (som er en god varmeleder) til og transportere denne varmen til et sted der det er egnet og plassere en kjøler (les: radiator).

 

Yes! Jo større radiatoren er, jo flere vifter man har til å flytte luft. Kjører man alle viftene på lavt (eller laveste) turtall, hører man godt det som skjer ellers i nabolaget. ;)

Lenke til kommentar

Spennende, men hvor mye bedre blir kjølingen og støynivået enn å bruke den samme summen på veldig god luftkjøling? Evt. luftkjøling til halve prisen?

 

men, hva er pointet, når varmen må fra vannet og til lufta likevell?

I en luftkjøler må metall fordele varmen fra et ca 2 kvadratcentimeter stort område og ut til kjøleribber med et stort overflateareal. I en vannkjøler brukes vann for å transportere varmen fra et ca 2 kvadratcentimeter stort areal og ut til kjøleribber med et stort areal. Sistnevnte er langt mer effektivt og gir dermed et mye lavere temperaturfall mellom det store arealet og det lille. Det er i hvert fall teorien, men det kan jo være så dårlig gjennomført i praksis at man likevel ikke får den fordelen.

 

PS. Det er en hvem/hvilken-feil i andre avsnitt på side 5.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
I en vannkjøler brukes vann for å transportere varmen fra et ca 2 kvadratcentimeter stort areal og ut til kjøleribber med et stort areal.

 

Er det forskjell på hvordan ulike vannkjølerene overfører varmen fra cpu til vannet ?

Altså om de er forskjellige inni ?(dette slo meg helt plutselig, har aldri tenkt på det før).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg er veldig imponert. Den yter nok betydelig dårligere enn for eksempel Swiftech H2O 120 Compact,som er et sett som bruker samme konseptet, men bruker skikkelige komponenter. Eneste fordelen med dette framfor nevnte sett, er at det er hakket lettere å sette opp, og er en tanke billigere. Men på swiftechsettet får du en av markedets beste vannblokker (for øvrig den samme som på Mist economy) og en god pumpe i samme enhet. For eksempel står det at NorthQs pumpe klarer 60 liter i timen. Swiftech klarer nok fint det femdobbelte.

 

Alt i alt skjønner jeg ikke hva som er så bra med en vannkjøler som koster det dobbelte av en god luftkjøler, og yter omtrent like bra.

Lenke til kommentar

jeg har apogee block og eheim pumpe(aquastream) sak, som pumper 300 L/T @ 47 HZ kjører den derimot på 72 hz, som vil si mye høyere pumpeeffekt.

 

Okey, JEg kan dra 1.55 V på en 5600+ som vil si, den greie stoooore cpu'r.=)

 

gleder meg til ny phenom og oc =)

 

ser ikke vitsen med denne, gå for en god pumpe, bygg settet selv, og ta skjermkortet over cpu'n skjermkort bråker mer enn cpu spørr du meg,

Lenke til kommentar
Vannkjøling blir ikke enklere

Denne kan forstås på to måter ...

 

 

Same shit not even new wrapping. Asetek meldte jo om dette settet i Oktober 2006!! Og det KAN utvides til å kjøle GPU også. Legg merke til at "NorthQ" settet på bildene i testen har Asetek logo. :D

 

Dette kommer frem i artikkelen. Når Asetek skrev i sin pressemelding at settet kan utvides, er det ment at de kan produsere settet som en utvidet versjon, siden dette er snakk om en OEM-løsning.

 

Kanskje jeg stiller ett dumt spørsmål nå, men når de skriver at temperaturen er 55 og 68, hva er det de måler temperaturen på?

 

Er det cpu? for i mine ører høres ikke 55 og 68 grader så grensesprengende ut?

 

Som det står i teksten under grafen, og i testrutinene, så er temperaturen målt i det som tilsvarer prosessorkjernen på vår testbenk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...