Gå til innhold

Konkurranse-sperre i Iphone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple har tøyd strikken alt for langt med tanke på konkurranselovene tidligere og det har etter min mening ikke blitt reagert godt nok fra myndigheter rundt om kring i verden. Slike konkurransehindre er direkte ulovlige i de fleste land. Her er det bare å mase på at myndighetene rydder opp i problemet. Håper dommen svir såpass for Apple at det skremmer andre selskaper fra å prøve på noe lignende. Slik oppførsel er slett ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar

Apple Iphone er 90% mp3spiller og 10% mobil, og det at de vil ha monopol på avspillingen med sin egen iphone, skjønner jeg meget godt. Er vel få aktører som kan konkurrere med apple når det gjelder design og brukervennlighet på nettopp dette grensesnittet, så dette burde man ikke ta så veldig hardt ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner også veldig godt hvorfor Apple ønsker å ha monopol på musikkavspilling på mobilen sin men det er ikke dermed sagt at det er akseptabelt at de blokkerer konkurransen. Det er faktisk direkte ulovlig å sette opp kunstige konkurransehindre på den måten. Jeg skal ikke gå inn på hvorfor det er ulovlig for det er en hel avhandling å skrive om og jeg har ikke den fulle oversikten, men jeg kan si så mye som at det er mange gode grunner for at loven er som den er.

Lenke til kommentar

Nå er det ingenting som hindrer deg i å kjøpe musikken via en PC/Mac i en hvilken som helst musikkbutikk og synkronisere musikken til telefonen, så noen konkurransesperre er det ikke. En konkurransebrems, kanskje, hvis det å kjøpe musikken via telefonen skulle ta av. Det er ganske langt unna å kun tillate musikk kjøpt i iTunes på telefonen, så man behøver ikke blåse det så voldsomt opp. Forøvrig helt enig i at alle sperrene i SDK-en er noe f.. tull, og at dette ikke er positivt.

 

EDIT: Vent nå litt! Artikkelen virker ganske rotete. "iPod" og "iTunes" er to forskjellige applikasjoner på telefonen. Er det alternativer til iTunes MusicStore eller alternativer til iPod eller begge deler som visstnok skal være sperret? Tipper det er begge deler.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Amazon løser nok det problemet i rettsalen ganske snart. De slår seg jo opp på DRM-fri musikk og kommer til å tordne frem mot alt og alle som har en fot i veien for dem.

 

Det verste med SDKen er jo at den inneholder

An Application may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plugin architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise
noe som jo sperrer for omtrent alle programmer vi er vant med i dag ...
Lenke til kommentar

Nå kan det legges til at Apple gjerne ikke er værste gutten i klassen, selv om noen har i forumet gjerne ønsker å fremstille dem som det.

 

Eksempler: - http://www.hardware.no/artikler/itunes_og_...marbeidet/42815

- http://www.dinside.no/php/art.php?id=368157

- http://www.dinside.no/php/art.php?id=375815

 

Tyder vel egentlig på at det er plateselskapene som er veldig hypp på DRM, mens Apple gir etter for å kunne tilby deres låter i sin butikk.

Lenke til kommentar
Om ryktet stemmer, vil ikke Iphone kunne kjøre andre musikkavspillingsprogrammer enn Apples eget; Ipod.

 

Du mener iTunes eller?

 

Er nok iPod. Musikkavspillings-programmet på iPhone heter nemlig iPod :)

 

EDIT: Mens musikkprogrammet på selve PC-en/Mac'en heter iTunes :) Er vel ment for at man ikke skal kunne utvikle et program likt iPod slik at apple får konkurranse.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Jeg setter et spørsmål ved hvor nøye forfatteren av denne artikkelen leste kilde-artikkelen hun linker til før hun skrev sin egen. For å sitere The Inquirer:

 

Well the new SDK beta does not allow developers to have access to any iTunes functionality.

 

This makes it impossible for plug-ins to be created for iLike, Last.fm, Qloud or OnTour to create iPhone-compatible widgets that might expand basic iTunes functions.

 

Ble til:

Om ryktet stemmer, vil ikke Iphone kunne kjøre andre musikkavspillingsprogrammer enn Apples eget; Ipod. Det betyr også at andre store musikkbutikker som Amazon og Emusic ikke vil kunne lage Iphone-programmer som lar deg kjøpe og laste ned musikk til telefonen. Årsaken kan ifølge the Inquirer være at Apple ikke vil slippe til programmer som kan gjøre at de tjener mindre penger på musikksalget sitt.

 

Ser jeg en høns har blitt til en elefant? I tillegg er det jo påpekt at det fint går ann å kjøpe musikk i andre nett-butikker for å legge dette inn i iTunes etterpå (via en stasjonær maskin).

 

**edit: skrivefeil

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar

Utifra hva the inquirer sier, så mangler SDK-en mulighet for at 3. parts programmer å få tilgang til iTunes sine funksjoner. Dette betyr ikke det samme som iTunes sin funksjonalitet, slik at utifra det som står, kan andre lage prorgammer fra bunnen av som kan ha slik funksjonalitet (slik jeg tolker det som står når jeg oversetter det).

 

Om Apple ikke ville solgt slike programmer via iTunes, og dermed blokkert slike programmer fra å komme til iPhone er en annen sak, men fortsatt BARE spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Om ryktet stemmer, vil ikke Iphone kunne kjøre andre musikkavspillingsprogrammer enn Apples eget; Ipod.

 

Du mener iTunes eller?

 

Er nok iPod. Musikkavspillings-programmet på iPhone heter nemlig iPod :)

 

EDIT: Mens musikkprogrammet på selve PC-en/Mac'en heter iTunes :) Er vel ment for at man ikke skal kunne utvikle et program likt iPod slik at apple får konkurranse.

 

Som nevnt tidligere i tråden er det TO applikasjoner på iPhone, én som heter iPod og en som heter iTunes (eller iTunes MobileStore). I iPod kan du spille av musikken og i iTunes kan du kjøpe musikken direkte på telefonen.

Lenke til kommentar

Hva skal dere egentlig med et annet program enn iPod til avspilling? Hvis man hater alt Apple står for og lager så er det nok en ide og rett og slett holde seg unna. De som derimot har kjøpt iPhone/iPod Touch er nok strålende fornøyd med programmet og ser ikke noe grunn til å bytte det.

 

Tror ikke det er mulig å bytte musikkavspiller noe særlig i f.eks. W890i heller :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...