Gå til innhold

Øker til 16 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ser ikke helt for meg at Gamere har behov for så mye minne, dog dette hadde jo selvsagt vært perfekt for vista , som jeg forstår det så er det 8Gb+ som er ideelt for vista da man ikke kaster bort noe minne i forhold til 4Gb (tenker da på den mengden minne som forsvinner via minneadresserings overgangen til 64b).

Lenke til kommentar

Endelig noen 8GB kit tilgjengelige :) Regner med at de selger kun 2stk som 8GB kit også. Kanskje jeg dropper å kjøpe 2*2GB G.Skill til og heller går for et slikt kit.

 

Mange HK allerede som støtter 16GB minne, men prisguiden kan man ikke stole på der har jeg funnet ut. Den kan oppgi støtte for 16GB selv om det er 8GB.

 

Absolutt interresant med 16GB DDR2 siden prisen er så gunstig som den er for tiden, og spesilt til hjemmeserver. Vurderer å oppgradere hjemmeserveren fra S478 og 3GB DDR til Q6600 og 16GB DDR2.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tja, ser ikke helt for meg at Gamere har behov for så mye minne, dog dette hadde jo selvsagt vært perfekt for vista , som jeg forstår det så er det 8Gb+ som er ideelt for vista da man ikke kaster bort noe minne i forhold til 4Gb (tenker da på den mengden minne som forsvinner via minneadresserings overgangen til 64b).

 

hmm, minne forsvinner pga omlegging av addresseringa?!

 

noen som gidder å utdype?

Lenke til kommentar
Finnes det noen spill/programmer som støtter 16GB?

Alle spill/programmer som finnes i 64bit versjon (og kjører i 64bit modus) støtter praktisk talt ubegrenset med minne. Spill/programmer som kjører i 32bit modus støtter bare inntil 4GB minne selv om OS'et støtter mer.

 

Hvilke operativsystemer støtter det?

Det er vanskelig å komme med en fullstendig liste men her er en smakebit i stigende rekkefølge:

 

Alle 32bit OS er begrenset til 4 GB (eller mindre)

Windows Vista Basic x64 Edition (begrensning: 8 GB)

Windows Vista Premium x64 Edition (begrensning: 16 GB)

Windows XP x64 Edition (begrensning: 128 GB)

Windows Vista Business x64 Edition (begrensning: 128 GB)

Windows Vista Enterprise x64 Edition (begrensning: 128 GB)

Windows Vista Ultimate x64 Edition (begrensning: 128 GB)

Windows Server 2003 x64 Edition (begrensning: 128 GB)

Alle desktop Linux-OS med 64bit (begrensning: 1024 GB så vidt jeg husker)

Noen spesielle klyngeversjoner av Linux-OS med 64bit (begrensning: svært mange TB)

Lenke til kommentar
RAM-støtte for Vista:

 

Ultimate, Enterprise og Business: 128 GB

Home Premium: 16 GB

Home Basic: 8 GB

32-bit-versjonene: 4 GB

 

ellers så kan en vel gå pingvin, hvor selv 32-bit varianten støtter mer den 4GB?

 

Man kan få Windows-servere (32-bit) som støtter mer enn 4 GB også. Tingen er vell at programvaren må være skrevet spesiellt for slikt for å kunne utnytte det. Er dog ikke helt sikker her.

Lenke til kommentar
Nei, selv ikke Linux støtter over 4GB når det begrenses av 32bit.

 

(PAE er en unyttig og stygg hack og bør glemmes før det er nevnt.)

 

så det sitter såpass dypt...

 

alltid morsomt når gamle "godt nok, for da sparer vi penger på produksjonen ;)" kommer tilbake for å bite en i baken...

 

2000-buggen, ram begrensninger, hva blir det neste?

Lenke til kommentar

Tror det er litt andre ting som spiller inn også. Hvis man skal støtte så mye minne er det kanskje mange andre ting man må ta hensyn til også.

 

Selv om f.eks Vampire - Bloodlines er et 32-bit spill, fikk jeg problemer når jeg hadde over 2 GB minne. Armed Assault fikk problemer med over 4 GB.

 

Edit: 2000-buggen viste seg jo at nesten ikke var et problem. De (nesten) eneste som fikk problemer var de som burde ha oppgradert dataparken for lenge siden.

 

Minnebegrensninger har heller ikke vært et problem for de fleste. Databransjen har vært klar over begrensningene lenge, og de har jobbet godt for å komme forbi de. Synes de har klart å omgå begrensningene på en veldig fin måte. Vista 64-bit og XP 64-bit kom lenge før de fleste hadde over 4 GB minne.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...