Gå til innhold

Kommentar: Ikke ring på flyet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det inngår nok med normal folkeskikk at folk lar være å ringe for enhver ting når de er i omstendigheter som fly og andre folkefyllte transporter. Og om det skulle høres ut å være en en skravlete samtale kan en forsiktig signalisere eller direkte be personen om å ta hensyn til folk rundt han/henne.

 

Ved krise kan en ty til Larry Davids taktikker :D

 

Se filmen hos Youtube

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Er det noe værre at de forran deg prater med hverandre enn i telefonen? Du går glipp av halve samtalen, så "kikkeren" i deg får ikke tilfredstilt seg. Det er vel få som ringer og prater piss for 10 kroner minuttet uansett.

 

Prater de unormalt høyt kan man jo si ifra. Og de som skal høre gjennom alle ringetonene kan man trygt helle et glass dyrt vann over hodet på.

Lenke til kommentar
Undertegnede har selv opplevd at medpassasjerer har glemt å skru av telefonen sin, for så at den begynte å ringe midt under innflygning, uten at dette ga noen raskere nærkontakt med landjorden. Og uavhengig om faren er der eller ikke, så skal flyselskapene bruke egne basestasjoner installert i flyene som skal hindre mobiltelefonen i å eventuelt forstyrre flyinstrumentene.
For flysikkerheten er en bok og noen ørepropper like farlig som en MP3-spiller, men de irrasjonelle sikkerhetstiltakene slår ikke jevnt ned på farene.

 

En liten gutt med flybilletten i plastlomme rundt halsen blir fratatt den nyinnkjøpte brusflasken, og Securitas-vakten kaster den uåpnet ned i den store plastcontaineren. Hurtig fylles containeren med presumptive sprenglegemer, en tube tannpasta, barberskum, parfyme, alkohol og flere brusflasker. Jeg tenker: «Hvis disse gjenstandene kan inneholde flytende Nitroglycerin eller TNT, hvorfor lemper da Securitas dette sprengstoffet ned i én container, på det stedet i avgangshallen der det er mest folk?»
(Hentet fra Dagsavisen, hele innlegget finner du her.)

 

Som Ballo sier gjør ikke slike sikkerhetstiltak deg noe tryggere, de bidrar derimot til å gi oss en falsk trygghet. På samme måte er det med mobilbruk i fly: de utgjør overhode ingen fare for flymaskinen. Grunnen til at vi ikke skal benytte elektronisk utstyr mens setebelteskiltet lyser er fordi ved en nødsituasjon øker sjansen for å overleve dramatisk om man ikke har fokus på feks en MP3-spiller eller mobiltelefon.

 

Det er ofte langt flere mennesker i køen ved sikkerhetssjekken enn under selve flyturen, allikevel er en medbragt Cola først farlig etter at man har passert sikkerhetssjekken. Hvor logisk er det?

 

Jeg håper vi kan begrense mobilbruk på flyet til lydløs profil, og kun SMS/internett. :ermm:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem at folk snakker i mobiltelefon på fly, busser og T-bane? Det er vel akkurat det samme som om folk snakker sammen face to face. For de som irriterer seg burde vel mobilsamtale være en fordel, man blir jo bare forstyrret halvparten av tiden samtalen varer.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det et problem at folk snakker i mobiltelefon på fly, busser og T-bane? Det er vel akkurat det samme som om folk snakker sammen face to face. For de som irriterer seg burde vel mobilsamtale være en fordel, man blir jo bare forstyrret halvparten av tiden samtalen varer.

Så sant, så sant. Men akkurat den problematikken har ikke alle tenkt like nøye gjennom.

Lenke til kommentar

For å komme med mine synspunkter rundt at det er bedre eller like bra som at folk snakker med hverandre på flyet...

 

Mine erfaringer tilsier at de aller fleste på et fly er ganske flinke til å lene seg mot hverandre og snakke temmelig lavt for å unngå å forstyrre andre.

 

Unntakene finnes naturligvis i fleng, la oss nevne fulle bergensere (som Simen sa), fulle trøndere (mer kjent for min del), fulle nordlendinger også kan jeg vel fortsette for det meste av landet utenom sørlandet. (sorry the pun, bare måtte).

 

Men i scenarioet mobiltelefon, ser jeg for meg at det blir noe helt annet. Husk at en flykabin har et ganske høyt støynivå pga motorstøy og fartsvind osv. Den velkjente "flysusen" med andre ord.

Når du skal snakke med noen på landjorda vil du dermed sannsynligvis snakke betydelig høyere. Grunnen til at jeg tror det er at folk allerede snakker høyt i telefonen i forhold til hva de gjør i en vanlig situasjon (observer dine venner og se at jeg har rett).

 

Så min innstilling må bli at sms (såfremt mobilen står på lydløs) og datatrafikk kan tillates, men at samtalene bør begrenses til de virkelig viktige. Og da mener jeg viktige som i at mamma/bestemor/datter ligger i ambulansen. "Du må huske at du skal på styremøte i morgen" er ikke min definisjon av viktig.

 

Så fikk jeg blåst ut litt jeg også.

Lenke til kommentar
Synes det var litt merkelig å oppfordre til å ikke snakke i mobil på en mobilside

 

TDC, en av danmarks største mobiloperatører har en reklame på kino hvor de oppfordrer til å slå av telefonen oftere (altså, utenom bare på kinoen). "TDC - Sluk mere" . Bra slagord for en teleoperatør. (jada, de har andre slogans også. gør mere og sånn)

Det er hva som kan kalles merkelig.

 

Og Isah, ta en valium mann.

 

Edit: Amobil har vel alltid oppfordret til å bruke mobilvett.

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

Å måtte høre på pjatt er én ting, men ikke det verste.

 

Tidligere har man funnet at strålingen fra en mobiltelefon forsterkes mange ganger når man står i en buss eller et tog og snakker. Så lenge konsekvensene av slik stråling ennå ikke er bra nok kartlagt, så lenge det KAN være helsefarlig, er det uansvarlig å utsette medpassasjerer for dette.

 

Det samme må gjelde i fly. Det blir som passiv røyking. Egoistisk og uansvarlig.

 

Jan

Lenke til kommentar
Å måtte høre på pjatt er én ting, men ikke det verste.

 

Tidligere har man funnet at strålingen fra en mobiltelefon forsterkes mange ganger når man står i en buss eller et tog og snakker. Så lenge konsekvensene av slik stråling ennå ikke er bra nok kartlagt, så lenge det KAN være helsefarlig, er det uansvarlig å utsette medpassasjerer for dette.

 

Det samme må gjelde i fly. Det blir som passiv røyking. Egoistisk og uansvarlig.

 

Jan

 

Passiv røyking er klart og entydig helseskadlig. Mobiltelefoni er det utifra de seriøse undersøkelsene som er gjort foreløpig svrt liten grunn til å tro er helseskadlig. Støy derimot er jo faktisk beviselig ganske helseskadelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å måtte høre på pjatt er én ting, men ikke det verste.

 

Tidligere har man funnet at strålingen fra en mobiltelefon forsterkes mange ganger når man står i en buss eller et tog og snakker. Så lenge konsekvensene av slik stråling ennå ikke er bra nok kartlagt, så lenge det KAN være helsefarlig, er det uansvarlig å utsette medpassasjerer for dette.

 

Det samme må gjelde i fly. Det blir som passiv røyking. Egoistisk og uansvarlig.

 

Jan

 

Passiv røyking er klart og entydig helseskadlig. Mobiltelefoni er det utifra de seriøse undersøkelsene som er gjort foreløpig svrt liten grunn til å tro er helseskadlig. Støy derimot er jo faktisk beviselig ganske helseskadelig.

 

AtW

 

Nei, de har ikke entydige resultater for normal stråling ennå, men her er det snakk om stråling som forsterkes mange ganger grunnet skroget. Større grunn til å være skeptisk.

 

Jan

Lenke til kommentar
Nei, de har ikke entydige resultater for normal stråling ennå, men her er det snakk om stråling som forsterkes mange ganger grunnet skroget. Større grunn til å være skeptisk.

 

Jan

 

Hva legger du i "entydige resultater"? Kan du vise til "entydige resultater" som viser at det er trygt å spise et eple? Forskningen som er gjort på området (ihvertfall den seriøse), tyder på at det ikke er et problem.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, de har ikke entydige resultater for normal stråling ennå, men her er det snakk om stråling som forsterkes mange ganger grunnet skroget. Større grunn til å være skeptisk.

 

Jan

 

Hva legger du i "entydige resultater"? Kan du vise til "entydige resultater" som viser at det er trygt å spise et eple? Forskningen som er gjort på området (ihvertfall den seriøse), tyder på at det ikke er et problem.

 

AtW

 

Jeg sier jo at de IKKE har entydige resultater.

 

Jan

Lenke til kommentar
Nei, de har ikke entydige resultater for normal stråling ennå, men her er det snakk om stråling som forsterkes mange ganger grunnet skroget. Større grunn til å være skeptisk.

 

Jan

 

Hva legger du i "entydige resultater"? Kan du vise til "entydige resultater" som viser at det er trygt å spise et eple? Forskningen som er gjort på området (ihvertfall den seriøse), tyder på at det ikke er et problem.

 

AtW

 

Jeg sier jo at de IKKE har entydige resultater.

 

Jan

 

Ja, og derfor spørs jeg hva du legger i "entydige resultater.", vil du anbefale folk å spise epler selv om det ikke finnes "entydydige resultater" om det? Hva du legger i "entydige resulater" avgjør hva du mener med at det ikke er entydige resultater.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...