Gå til innhold

Australsk operatør misfornøyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De av oss som vet såpass mye om nettverk, klarer å dele på 1000. De av oss som ikke har peiling, derimot, syns det er enklere å se at det tar 1 sekund før nettverket reagerer. Det er vel strengt tatt ment som en opplysning, og ikke et presist tall?

 

"Også Nextnet tilbyr Wimax, men i motsetning til Telenor med hastigheter på opptil 12 Mbps. Nextnet tilbyr også mobil Wimax, som betyr at du kan bruke det som bredbånd på bærbare datamaskiner og mobiltelefoner."

 

Wimax er vel Wimax, og den Wimax-en som går til stasjonære pc-er i distriktene er vel den samme som går til bærbare og mobiler?

 

De av oss som vet såpass mye om nettverk, klarer å dele på 1000. De av oss som ikke har peiling, derimot, syns det er enklere å se at det tar 1 sekund før nettverket reagerer. Det er vel strengt tatt ment som en opplysning, og ikke et presist tall?

 

"Også Nextnet tilbyr Wimax, men i motsetning til Telenor med hastigheter på opptil 12 Mbps. Nextnet tilbyr også mobil Wimax, som betyr at du kan bruke det som bredbånd på bærbare datamaskiner og mobiltelefoner."

 

Wimax er vel Wimax, og den Wimax-en som går til stasjonære pc-er i distriktene er vel den samme som går til bærbare og mobiler?

 

"reaksjonstid på nettverk måles jo bestandig i ms, så alt annet blir jo feil tongue.gif"

 

1000 ms=1s. Hvordan i huleste får du det til å bli feil? Kanskje det virker unaturlig for deg, men det er på ingen måte feil.

Lenke til kommentar

Etter artikkelen å dømme ser det ut som om det kan være snakk om problemer

med å få signalene gjennom husene. Det kan jo igjen ha noe med hvilke materialer

et hus består av.

 

Men ingen utrulling av nye nettverk uten feil heller da.

Netcom og Telenor hadde jo store problemer med 3g / HSDPA nettet før det

ble fullt utrullet.

Problemer med selve basene, mottakere osv.

 

Her kan jo kanskje noe av løsningen være å sende ut sterkere signaler,

eller sterkere mottakere. (Som fører til mer stråling å huff.)

 

Wimax er kanskje ikke fullt modent enda, men har troen på det og

får de vekk "barnesykdommene" kan det jo bli nok så bra.

Lenke til kommentar

Trist, men så lenge operatøren mener det er dårlig, kan ingen tvinge dem på å holde i gang noe som i følge operatøren er dårlig og ulønnsomt.

Får håpe teknologien blir forbedret, slik at den lyse fremtiden en gang blir nådd. (og nei, jeg gidder ikke å vente mange år på dette skal bli forbedret)

Lenke til kommentar

Wimax er nok ikke en optimal løsning, og kun et skritt i riktig retning..

 

Vi er dessverre kun melkekuer for store selskaper som helt bevist bremser opp slik at de kan tappe ut mer penger av oss forbrukere...

 

Det er jo logisk selvfølgelig, for at de skal "gidde" å endre så må de ha tjent inn det gamle og spart opp til det nye...

 

Vi sitter her å snakker om Wimax, men sannheten er at det er satelitt som er tingen.

 

Er nok "et par år" unna enda, men implementerer de Wimax helt ut så må vi slite med det i nesten 10 år, og det er jo litt kjipt.

Lenke til kommentar
De av oss som vet såpass mye om nettverk, klarer å dele på 1000. De av oss som ikke har peiling, derimot, syns det er enklere å se at det tar 1 sekund før nettverket reagerer. Det er vel strengt tatt ment som en opplysning, og ikke et presist tall?

 

"Også Nextnet tilbyr Wimax, men i motsetning til Telenor med hastigheter på opptil 12 Mbps. Nextnet tilbyr også mobil Wimax, som betyr at du kan bruke det som bredbånd på bærbare datamaskiner og mobiltelefoner."

 

Wimax er vel Wimax, og den Wimax-en som går til stasjonære pc-er i distriktene er vel den samme som går til bærbare og mobiler?

Det er faktisk forskjell på "stasjonær WiMAX" og "mobil WiMAX". IEEE 802.16-2004 er mykje omtalt som "stasjonær WiMAX", medan ein samanslåing av IEEE 802.16-2004 og IEEE 802.16e vert omtalt som "mobil WiMAX". Denne samanslåinga vert ofte kalla "IEEE 802.16-2005", sjølv om denne standarden ikkje er dokumentert endå så vidt eg veit. To viktige eigenskapar/oppdateringar i 802.16e er blant anna støtte for "hand-off" altså mobile stasjonar og forbetra NLOS (none-line-of-sight). Litt meir: [1]. WiMAX er forøvrig komande teknologi og me vil nok sjå implementering av WiMAX i fleire einingar. Fujitsu-Siemens har kome med SOC-brikke som er liten nok til å implementere i mobile einingar [2].

Lenke til kommentar
SI-enhet sammen med SI-prefiks er jo slikt som alle burde skjønne :p

 

Nettopp, burde. Men slettes ikke alle gjør det. Jeg synes bare det ville vært fint å forenklet litt, sånn at ALLE skjønte det, i stedet for "de fleste".

 

Nok OT. Wimax kommer nok til å bli bra når den er kvitt barnesykdommene sine. Hvis vi får denne, i tillegg til wusb(eller hva det enn heter), får vi en fin og trådløs hverdag=)

Lenke til kommentar

wusb, som i trådløs usb? heh, satser heller på komboen wifi og bluetooth tror jeg (bluetooth for sammenkobling og enkel trafikk, wifi for dem tyngre løfta).

 

og når det gjelder wimax så tror jeg heller jeg venter på LTE fra gsm gjengen.

 

da snakker vi om mobilnett med ip-nettverk som bærer heller den wifi på steroider og modifisert for å funke som mobilnett...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
(....)

og når det gjelder wimax så tror jeg heller jeg venter på LTE fra gsm gjengen.

 

da snakker vi om mobilnett med ip-nettverk som bærer heller den wifi på steroider og modifisert for å funke som mobilnett...

Jodå, LTE satsar på blant anna nedlink på over 100 mbps. Dette er meir enn WiMAX sine 70 mbps med stor kanalbandbreidde (20MHz). Men LTE er nokre år etter WiMAX i utvikling og du vil nok slå deg til ro med WiMAX før LTE vert implementert i noko nettverk her heime. Og WiMAX er faktisk fullstendig IP-nettverk, det er også laga for mobile tilkoblingar. Eg trur nok sjølv når LTE kjem, vil ein bruke WiFi, WiMAX og LTE side om side. Dei har forskjellige bruksområder. Men det får me sjå. Kjekt at det vert meir trådlaust for mobile einigar i "PAN" (personal area network) vertfall :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...