Gå til innhold

Årets Bild i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flott bilde, og en god mening bak det også :)

 

Nei, det er ikke en god mening bak det. Det er juks, både i bildebehandling og bakenforliggende innhold. Har ikke AKAM fått med seg denne diskusjonen? Litt sløvt.

 

Her er to utgaver av bildet. Det er det dystreste som vant prisen;

 

Arets_bild494_284773b.jpg

 

En tidligere publisert versjon er ikke fullt så mørk:

 

aretsetanol469x200_71603b.jpg

 

Bakgrunnen for utdelingen:

"I en skakande bildruta slår fotografen hål på tron att etanol ska kunna frälsa oss från oljeberoende och samtidigt ge oss en grönare och renare värld". Tävlingschefen Jonas Lemberg anger att "Förutom att det är en lysande bild, är den också tidstypisk. Hela reportaget om den koleldade etanolfabriken i Sao Paulo, Brasilien, speglar den miljödebatt som utmärkt 2008."

 

Men:

 

"Ingen kol används i någon enda av Brasiliens 350 etanolfabriker. De flesta fabrikerna är självförsörjande på energi och producerar egen el genom att bränna bagassen från sockerröret."

 

 

Svindel, altså.

 

Dette har da vært diskutert tidligere?

 

Edit: Lagt til bilder.

 

Eitp.

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Godt bilde, lumre hensikter. Selv om jeg naturligvis er opptatt av miljøet (var en av de første som støttet miljøbåten Bellona økonomisk, som i dag er mer enn en båt). Dessverre er det blitt slik at man tyr til skitne midler for å få oppmerksomhet i disse dager, spesielt internasjonalt. Organisasjoner som Sea Shepherd Conservation Society med Paul Watson i spissen ødelegger for hele debatten, noe også denne fotografen bedrar til.

Lenke til kommentar
Godt bilde, lumre hensikter. Selv om jeg naturligvis er opptatt av miljøet (var en av de første som støttet miljøbåten Bellona økonomisk, som i dag er mer enn en båt). Dessverre er det blitt slik at man tyr til skitne midler for å få oppmerksomhet i disse dager, spesielt internasjonalt. Organisasjoner som Sea Shepherd Conservation Society med Paul Watson i spissen ødelegger for hele debatten, noe også denne fotografen bedrar til.

Det var dette med å bruke bilder til dokumentasjon når man har uærlige hensikter og PS o.l. tilgjengelig, som fikk meg til å starte en annen tråd her på forumet.

 

For å dra parallellen litt langt, Marion Jones var også en ambassadør for idretten.

Lenke til kommentar
Godt bilde, lumre hensikter. Selv om jeg naturligvis er opptatt av miljøet (var en av de første som støttet miljøbåten Bellona økonomisk, som i dag er mer enn en båt). Dessverre er det blitt slik at man tyr til skitne midler for å få oppmerksomhet i disse dager, spesielt internasjonalt. Organisasjoner som Sea Shepherd Conservation Society med Paul Watson i spissen ødelegger for hele debatten, noe også denne fotografen bedrar til.

Det var dette med å bruke bilder til dokumentasjon når man har uærlige hensikter og PS o.l. tilgjengelig, som fikk meg til å starte en annen tråd her på forumet.

 

For å dra parallellen litt langt, Marion Jones var også en ambassadør for idretten.

 

Der var tråden jeg husket, ja.

 

Eitp

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...