Gå til innhold

Kulturo: 3D for alle penga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Åååja, så det er fremdeles slike grønn/røde "forskyvninger" i bildet altså. Men hvordan blir det om det gis ut på DVD eller BD da? Jeg kan ikke se for meg at alle har de samme fargene på TV-ene sine rundt omkring.

Nei, det er ikke snakk om rød/grønne forskyvninger, denne teknologien passer jo ikke til fargefilmer. Jeg vet ikke nøyaktig hvilken teknologi det er som brukes her, men tradisjonelt har man brukt polariserte briller til fargefilmer i 3D.

 

EDIT: En sjekk på Wikipedia viser at teknologien vi snakker om her er noe a là den tradisjonelle teknologien med polariserte briller, men mer avansert. Tidligere måtte man ha to prosjektorer og tok utgangspunkt i polarisering i faste vinkler, men nå kan man bruke bare en prosjektor (den viser annenhvert bilde med motsatt polarisering), og tar utganspunkt i retningen til polariseringen til lysstrålene. Ellers er det en veldig imponerede teknologi vi snakker om her, da den har hele 144 bilder per sekund (72 bilde per øye) og ellers er heldigital.

 

Hva menes med at 3D er vanskeligere å priatkopiere? Er det snakk om en helt ny måte å få frem 3D-effektene på her?

Som sagt, teknologien baserer seg på ulik polarisering av lys. Det er en effekt som ikke lar seg gjenskape på vanlige skjermer til hjemmebruk. Men nå som de har funnet opp et system som lar en vise 3D-bilder med en enkelt prosjektor, er det sikkert bare et spørsmål om tid før noen smartinger kommer opp med tilsvarende teknologi for hjemmebruk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva menes med at 3D er vanskeligere å priatkopiere? Er det snakk om en helt ny måte å få frem 3D-effektene på her?

 

Det kan jo hende dem snakker om cam opptak, altså at det ikke blir lett å få 3d effektene på cam eller no sånt.

 

Uannsett synes jeg det er bra at det begynner å satse mer på 3D, det trengs :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hva menes med at 3D er vanskeligere å priatkopiere? Er det snakk om en helt ny måte å få frem 3D-effektene på her?

Som sagt, teknologien baserer seg på ulik polarisering av lys. Det er en effekt som ikke lar seg gjenskape på vanlige skjermer til hjemmebruk. Men nå som de har funnet opp et system som lar en vise 3D-bilder med en enkelt prosjektor, er det sikkert bare et spørsmål om tid før noen smartinger kommer opp med tilsvarende teknologi for hjemmebruk.

 

Essensen er at det er vanskligere å se hjemme, det er jo helt uavhengig av piratkopiering, filmen blir like lite eller mye 3d som bluray-orginalen blir.

 

Ellers var jeg ikke så veldig imponert over den teknisle kvaliteten når jeg så beowulf, de har mye å hente.

 

AtW

Lenke til kommentar
Essensen er at det er vanskligere å se hjemme, det er jo helt uavhengig av piratkopiering, filmen blir like lite eller mye 3d som Blu-ray-orginalen blir.

 

Ellers var jeg ikke så veldig imponert over den teknisle kvaliteten når jeg så beowulf, de har mye å hente.

 

AtW

Hvis du piratkopierer og ser på det hjemme blir filmen helt flat, altså 2D. Briller og lignende vil ikke hjelpe, da skjermen du har hjemme ikke kan lage lys med ulik polarisering. Skal du ha det i "ekte" 3D må du ta turen til kinoen.

Lenke til kommentar
Essensen er at det er vanskligere å se hjemme, det er jo helt uavhengig av piratkopiering, filmen blir like lite eller mye 3d som Blu-ray-orginalen blir.

 

Ellers var jeg ikke så veldig imponert over den teknisle kvaliteten når jeg så beowulf, de har mye å hente.

 

AtW

Hvis du piratkopierer og ser på det hjemme blir filmen helt flat, altså 2D. Briller og lignende vil ikke hjelpe, da skjermen du har hjemme ikke kan lage lys med ulik polarisering. Skal du ha det i "ekte" 3D må du ta turen til kinoen.

 

Ikke mer eller mindre flat enn om du kjøper den over disk. Dette er teknologi som diffrensierer kino fra å se ting hjemme, ikke noe som diffrensierer piratkopier fra orginaler, piratkopier har alltid vært basert på dvd/bluray-plater uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...