Gå til innhold

DDR3-minne på 2GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dominator TW3X2G2000 har noe dårligere timings, på 8-8-8-4.

[pirke]Dette er noe missvisende, 1600mhz modellene har den dårligste timingen på 4.375ns. 1800mhz har den raskeste med 3.89ns. 2000mhz legger seg i midten med en delay på 4ns.

 

Dette hadde dere fokus på for noen år siden, fortsett med det[/pirke]

 

Hva tror dere man tjener på å ha minne i sync med cpu-hastighet? Evt raskere enn cpu?

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å skrive litt om selve 790i plattformen også nå? :)

 

Ikke at det har gått meg hus forbi, men det kunne vært greit å kanskje nå fått en artikkel om det + litt om hvilke modeller som er tilgjengelige på markedet. :)

 

Men ellers ble jeg glad da jeg fikk se denne artikkelen. Får håpe det snart kommer noen bedre priser. :)

Lenke til kommentar
Dominator TW3X2G2000 har noe dårligere timings, på 8-8-8-4.

[pirke]Dette er noe missvisende, 1600mhz modellene har den dårligste timingen på 4.375ns. 1800mhz har den raskeste med 3.89ns. 2000mhz legger seg i midten med en delay på 4ns.

 

Dette hadde dere fokus på for noen år siden, fortsett med det[/pirke]

Du har rett i at det står feil i artikkelen men bommer med tallene fordi du har glemt å bruke de ekte klokkefrekvensene på 800, 900 og 1000 MHz. DDR-teknikken kommer altså inn med et 2-tall i regnestykket. De riktige forsinkelsene skal altså være:

 

DDR3-1600 CL7: 8,75 ns <- dårligst

DDR3-1800 CL7: 7,78 ns <- best

DDR3-2000 CL8: 8,00 ns <- i mellom

 

Ellers så ser det ut at vi må smøre oss med tålmodighet ennå en god stund. I fjor sommer antok vi jo at DDR2 og DDR3 skulle koste det samme i 2. kvartal 2008, noe det ennå er langt igjen til. Nå håper jeg på 4. kvartal 2008, i beste fall.

 

Jeg lurer på når vi får 4GB-moduler med DDR2 og DDR3 (ikke FBDIMM eller ECC/REG)

Lenke til kommentar
Dominator TW3X2G2000 har noe dårligere timings, på 8-8-8-4.

[pirke]Dette er noe missvisende, 1600mhz modellene har den dårligste timingen på 4.375ns. 1800mhz har den raskeste med 3.89ns. 2000mhz legger seg i midten med en delay på 4ns.

 

Dette hadde dere fokus på for noen år siden, fortsett med det[/pirke]

Du har rett i at det står feil i artikkelen men bommer med tallene fordi du har glemt å bruke de ekte klokkefrekvensene på 800, 900 og 1000 MHz. DDR-teknikken kommer altså inn med et 2-tall i regnestykket. De riktige forsinkelsene skal altså være:

 

DDR3-1600 CL7: 8,75 ns <- dårligst

DDR3-1800 CL7: 7,78 ns <- best

DDR3-2000 CL8: 8,00 ns <- i mellom

 

Ellers så ser det ut at vi må smøre oss med tålmodighet ennå en god stund. I fjor sommer antok vi jo at DDR2 og DDR3 skulle koste det samme i 2. kvartal 2008, noe det ennå er langt igjen til. Nå håper jeg på 4. kvartal 2008, i beste fall.

 

Jeg lurer på når vi får 4GB-moduler med DDR2 og DDR3 (ikke FBDIMM eller ECC/REG)

 

G-Skill har "lansert" 4 gb brikker :D

 

http://newgskill.web-bi.net/bbs/view.php?i...=asc&no=116

 

Test:

 

http://ocxtreme.org/forumenus/showthread.php?t=2576

 

Ramdisk er gøy med 16gb ram tydeligvis :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dominator TW3X2G2000 har noe dårligere timings, på 8-8-8-4.

[pirke]Dette er noe missvisende, 1600mhz modellene har den dårligste timingen på 4.375ns. 1800mhz har den raskeste med 3.89ns. 2000mhz legger seg i midten med en delay på 4ns.

 

Dette hadde dere fokus på for noen år siden, fortsett med det[/pirke]

Du har rett i at det står feil i artikkelen men bommer med tallene fordi du har glemt å bruke de ekte klokkefrekvensene på 800, 900 og 1000 MHz. DDR-teknikken kommer altså inn med et 2-tall i regnestykket. De riktige forsinkelsene skal altså være:

 

DDR3-1600 CL7: 8,75 ns <- dårligst

DDR3-1800 CL7: 7,78 ns <- best

DDR3-2000 CL8: 8,00 ns <- i mellom

 

Ellers så ser det ut at vi må smøre oss med tålmodighet ennå en god stund. I fjor sommer antok vi jo at DDR2 og DDR3 skulle koste det samme i 2. kvartal 2008, noe det ennå er langt igjen til. Nå håper jeg på 4. kvartal 2008, i beste fall.

 

Jeg lurer på når vi får 4GB-moduler med DDR2 og DDR3 (ikke FBDIMM eller ECC/REG)

 

Jeg blir litt forvirret av to forsjellige måter og måle forsinkelse, virker jo ikke som det er noen sammenheng mellom cas og ns tallene. Jeg har alltid forholdt meg til cas nummeret og sett meg blind på det tydeligvis. Hvorfor har det seg at cas 7 er treigere enn cas 8 ?

Endret av AllColer
Lenke til kommentar
Sammenehngen mellom mhz og cas. Altså høy frekvens med lav CAS er best :p

 

Har alltid vist at lavere cas er best men,....ah ja altså cas er 'EN forsinkelse mens den totale forsinkelsen er ett resultat av både frekvens 'OG cas. Så en modul på 1800mhz cas 7 vil da altså vær kjappere enn en modul på 1600mhz selv om de begge har cas 7.

 

Så greit å lære nye ting, nesten så jeg for lyst til og begynne og gå på skole igjen, nesten.

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Den store forskjellen er tid vs. antall klokkepulser.

 

Hvis du teller 7 pulser av din egen puls og sammenligner med 8 pulser fra en annen persons puls. Hva tar kortest tid?

 

Jepp, det er et lurespørsmål. For oppgaven sier ikke noe om du har 180 pulser/minutt og han har 70 pulser/minutt eller omvendt. Antall pulser per minutt har altså veldig mye å si for hva som er raskest. Ikke bare antall pulser.

 

Det samme gjelder ram, klokkepulser og tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...