Gå til innhold

Lian Li Aquarium side panel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var originalt. Fint å ha alternativ til kjedelige firkantede vindu. Men en ting jeg lurer på, hvor praktisk er det med hensyn til å transportere kabinettet? Må man tømme tanken osv.?

 

Hvor mye vekt tillegger det kabinettet ca. med vann i?

 

Med dette på trenger man ikke lenger å gjemme bort pc'en under bordet, men ha den oppå som en del av inventaret. Men det forutsetter kanskje at du ikke har tenkt å ta med deg p¨'en på LAN f.eks.?

 

Hadde vært utrolig kult om du kunne hatt levende fisk oppi! 8)

Lenke til kommentar

levende fisk.. humm...

 

sånn rent bortsett fra det moralske ved å sperre fisker inne på et så lite område, så vil man få problem med å holde liv i fiskene om man ikke instalerer en filter-pumpe. Dette fordi fisker skiter (MYE), skiten brytes ned til ammonia(kk) som ved veldig små konsentrasjoner dreper fiskene.

 

løsningen er å ha en filterpumpe. Filteret tar ikke ut skiten fra akvariet helt, men det er heller ikke meningen. I stedenfor fungerer det i grove trekk slik: ammoniakk-holdig vann føres inn i filteret, i filtermaterialet (om det har vært brukt en stund) lever det massevis av bakterier som lever av ammoniakk. Disse bryter ammoniakk ned til NO2 og NO3 (nitrait og nitrat) som også er giftig for fisker, men ikke -så- giftig. Så finnes det heldigvis bakterier som tar hand om disse stoffene også, samt at planter suger dem til seg som næring..

 

Det var bare en veldig kort innføring i et tema som overasket meg når jeg begynte med akvarium. (Jeg begynte for et par år siden da jeg funderte på å ha et stort vannresorvar til vannkjølingen og ha fisk i..) Jeg trodde at akvarium var: kjøp tank, ha i vann ha i fisk, nyt... men å nei! Vil man unngå å kjøpe nye fisker vær uke finnes det ganske mye man må sette seg inn i! -det hele endte med et stort akvarium med fine planter og fisker i, men ingen vannkjøling.. det som stoppet meg var hovedsaklig fiskers kjennslighet for metall i vannet (fra kjøleblokk og serorvar) og også all skit og partikkler som kommer til å flyte rundt i vannet, og temperatur. de fleste fisker vil ha ~22 og oppover. (Tropiske fisker som oftest er de "fineste" vil ha 25-27..)

 

Jah. så, små små fisker i korte perioder (>1dag) kan nokk gå, men bli ikke overaska om noen stryker med.

Lenke til kommentar

Det _går_ an å ha levende fisk oppi der. Dersom det er små fisk, vil de ha grei nok plass. Men da må en også rengjøre akvariet med jevne mellomrom, og skifte vann. Mat gis gjennom lokket i toppen.

 

Men det er en årsak til at jeg ikke vil prøve dette andre steder enn hos dyrebutikken. Det er begrenset plass, temperaturen er vanskelig å holde konstant og fisk = dritt og lort som kan bli vanskelig å fjerne fra tanken.

 

Jeg skal i alle fall gjøre et forsøk på det, men tror de fleste bør holde seg til plastfisk. Evt. kan man ha akvarieplanter oppi der. Fint for å skjule ledningsspaghetti. ;)

 

Tanken har mye større potensial som vanntank til vannkjøling. Med tid og stunder kan det hende vi gjør et forsøk med akkurat det.

Lenke til kommentar

Hmm.. 2 cm bred invendig.

Tror nok det er snakk om veldig små fisker her ja. Ikke så mange heller.

 

Tror man bør ungå planter siden de krever lys. Dette på gunn av faren for alger. Den blir ikke like kul når det ser ut som om noen har stappet et grønt filt teppe oppi, eller den er full av riper etter noen omganger med algeskrapa.

 

Foresten er den i plast eller glass(blir det lett riper eller kan den knuses)?

 

Xvani. Hvor har du fått det fra at en fisk kun husker i 6 sekunder?

Jeg kan garantere deg at det ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...