Gå til innhold

- Strålemerk mobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om SAR-verdiene ligger lett tilgjengelig på nettet og står i de fleste bruksanvisninger ønsker jeg tydeligere merking av SAR-verdien velkommen. Dette strålingshysteriet derimot, kan de fryktskapende miljøvernerne og samfunnsoutsiderne holde for seg selv. De har jo en "ulv, ulv"-mentalitet uten sidestykke.

 

Må forøvrig si at jeg mener at om barn skal/ikke skal ha mobil burde avgjøres et reelt behov kontra deres medfødte rett til uskyldighet, og ikke av SAR-verdi. Feks så blir det feil å gi en 7-åring mobil uavhengig av om den bare har en SAR-verdi på 0,01 når 7-åringer skal spise mark og ikke sende meldinger.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Enig med Sigmund_Freud her. Ting som dette ligger lett tilgjengelig og skulle ikke være så vanskelig å finne.

 

Jeg vil ikke ha merker på mobilen om hvor stor SAR-verdien er. Det kan heller stå i bruksanvisningen eller noe sånt. Eller man kan ha klisterlapper, som er mulige å fjerne fra mobilen, om det i det hele tatt skulle bli noe av dette her. :)

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke ha merker på mobilen om hvor stor SAR-verdien er.
Jeg tenkte automatisk at det var snakk om å strålemerke emballasjen, ikke selve mobilen.

 

Dette blir jo i så fall som advarslene på røykepakningene, og virkelig sykt med tanke på det totale fraværet av sikre funn for at mobilstråling er farlig. :ermm:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Det burde ha vært påbudt og merke telefonen og emballasjen/manualene med SAR verdi synes jeg. Faktisk så synes jeg det er snodig at dette ikke er blitt påbudt/innført enda.

 

Jeg synes godt selve telefonene skulle bli merket. F.eks. på innsiden av batteri-deksel, eller med en klistrelapp som kan fjernes når telefonen er ny. Esken og manualene bør også tydelig merkes. Jeg synes også produsentene bør oppgi SAR verdiene på sine produkter på hjemmesidene sine - på enkel og oversiktelig måte. Dessverre er det sånn nå at en må grave seg fram i info på produsentenes hjemmeside for og finne SAR verdi på produktene. Unntaket her er vel Nokia, de har gjort det relativt enkelt for kundene og finne ut av dette på sine sider.

Lenke til kommentar
[utenom Nokia] må [man] grave seg fram i info på produsentenes hjemmeside for [å] finne SAR verdi på produktene
sonyericsson.com > Health and safety

 

Motorola hadde en god SAR-oversikt før, men den er nå litt utdatert.

 

SAR-verdien for en telefon står alltid synlig i manualen som følger med telefonen, og om man lurer tar det en selger ett minutt å finne SAR-verdien.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...