Gå til innhold

Portalkappløpet er i gang (PC/PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mens Prey pionerte portal-konseptet, tok Portal det til et helt nytt nivå.

Ehh... Portal var basert på Narbacular Drop som ble sluppet før Prey, og som helt sikkert hadde vært under utvikling lenger, så den må de lenger ut på landet med. Det høres jo ut som om de prøver å ta på seg æren for portal-idéen.

 

Dessuten kan strengt tatt ikke Prey og Portal sammenliknes, for de er så forskjellige som spill. Portal er et humoristisk puzzle spill. Jeg tror neppe utviklerne av Prey satser på et sånt konsept. De sitter vel og onanerer over brainstorming-papirer med monstre i Portal og syns det er det neste store. Jeg for min del mener Portal ville blitt fullstendig ødelagt hvis det hadde vært monstre man skulle skyte.

 

Skal de sammenlikne Prey 2 med noe, så får de heller gå løs på HL2: Episode Three. Jeg tror det spillet blir en nærmere konkurrent.

Lenke til kommentar
Mens Prey pionerte portal-konseptet, tok Portal det til et helt nytt nivå.

Ehh... Portal var basert på Narbacular Drop som ble sluppet før Prey, og som helt sikkert hadde vært under utvikling lenger, så den må de lenger ut på landet med. Det høres jo ut som om de prøver å ta på seg æren for portal-idéen.

Prey var vel under utvikling, og var kjent for resten av verden en gang i andre halvdel av 1990-tallet. Utviklingen ble satt på vent i lang tid, men selve portal-konseptet var vel godt kjent. Om det betyr at 3D Realms skal ha "æren" for portal-konseptet er ikke sikkert, men det kan i allfall virke som om de var først ute med denne ideen med god margin, med mindre det har funnes andre lignende prosjekter som jeg ikke vet om.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Første utfording for 3D Realms blir å lage en oppfølger som klarer å engasjere litt mer enn en fjert i solnedgang.

Hadde store forhåpninger til Prey, men det de leverte var en av de større nedturene jeg har hatt på spillfronten.

Konseptet var ikke ille, men det var ingen trøst der jeg satt og gjespet meg gjennom baner som gav meg assosiasjoner til et katasrofeområde av ett underliv.

Lenke til kommentar

Tror noen ikke har fulgt med i historietimen ;)

 

3D Realms startet på utviklingen av Prey allerede i ~1996, omtrent samtidig med Duke Nukem 4ever.

Prosjektet ble etterhvert skrinlagt og så startet opp igjen med en ekstern utvikler.

Det finnes en trailer og et intervju fra E3 1998 med den originale versjonen.

 

'98 Trailer

'98 Interview

 

De kaller det tilogmed Portal technology :whistle:

Ufattelig at de klarte og nedprioritere det til fordel for Duke Nukem 4ever som ENDA ikke har kommet. Det hadde virkelig vært revolusjonerende om Prey faktisk kom rundt 2000.

 

Edit: Slenger med et par gamle DNF videoer for å vise litt hvor langt fremme 3D Realms var den gangen:

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
Tror noen ikke har fulgt med i historietimen ;)

 

3D Realms startet på utviklingen av Prey allerede i ~1996, omtrent samtidig med Duke Nukem 4ever.

Prosjektet ble etterhvert skrinlagt og så startet opp igjen med en ekstern utvikler.

Det finnes en trailer og et intervju fra E3 1998 med den originale versjonen.

 

'98 Trailer

'98 Interview

 

De kaller det tilogmed Portal technology :whistle:

Ufattelig at de klarte og nedprioritere det til fordel for Duke Nukem 4ever som ENDA ikke har kommet. Det hadde virkelig vært revolusjonerende om Prey faktisk kom rundt 2000.

 

Edit: Slenger med et par gamle DNF videoer for å vise litt hvor langt fremme 3D Realms var den gangen:

 

Den techdemoen av Prey fra 1998 husker jeg godt, husker også bilder fra PC Gamer fra dette spillet. Hva i all verden skjedde med 3D Realms? De var jo som du sier langt framme på den tiden

Lenke til kommentar
Ja, du har visst mer oversikt, Deimos_Anomaly. Men tror du virkelig at folkene bak Narbacular Drop hentet inspirasjonen sin fra informasjonen som kom om Prey på 90-tallet?

 

Det er det vel ingen som vet, men jeg ser heller ikke relevansen, poenget var at prey var en slags pineer når det gjaldt det konseptet, og det kan man vel fosåvidt godt si at de var, om det er en stor bragd kan sikkert diskuteres.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var mer spørsmål om det var hold i påstanden hans om at Prey fant opp idéen med portaler.

 

Men det er igrunn det samme for meg hvem som var først. Kan godt være at han har rett. Det kule her er at 3D Realms har startet en konkurranse med Valve om å innovere mest. Det sier jeg ikke nei takk til i disse relativt stillestående tider... :)

Lenke til kommentar
Det var mer spørsmål om det var hold i påstanden hans om at Prey fant opp idéen med portaler.

 

Men det er igrunn det samme for meg hvem som var først. Kan godt være at han har rett. Det kule her er at 3D Realms har startet en konkurranse med Valve om å innovere mest. Det sier jeg ikke nei takk til i disse relativt stillestående tider... :)

 

Han sa vel de var pioneerer, og ikke at de fant det opp. Og uansett skjønner jeg fortsatt ikke hva det har med saken å gjøre om folkene bak Nar Drop fikk ideen av Prey, har man funnet opp noe, så har man funnet det opp, uansett om noen andre kommer på den samme ideen på egenhånd senere

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er nok mange her som ikke er gamle nok til å huske hva 3drealms faktisk representerte før de gikk under jorda. Som det har kommet frem stemmer det at Prey var under utvikling på slutten av 90 tallet under 3drealms, men ble senere droppet. På den tiden var de vel et av de største utvikler husene og hvertfall under sjangere FPS. Husker det var helt spesielt på denne tiden, etter en av trailerene på E3 ser man duke med et "politiskjold", og hvis jeg ikke husker galt ble spillet Red Faction like etter utsatt med utviklinga og når det kom ut hadde det nettopp "politiskjold".

 

Husker også jeg leste intervju med en av gutta i 3drealms om Duke 4ever, og hvordan han beskrev hvordan de arbeidet og at de nettopp hadde hatt en stor diskkusjon om et gameplay element som gikk ut på at man hadde to våpen i hver sin hånd som ble skutt med hver sin muse knapp. Slik kunne man kombinere forskjellige våpentyper, som f.eks lang distanse og kort/håndvåpen. Etter en lang diskusjon internt i 3drealms, ble de enige om å droppe denne ideen. Men ikke så altfor lenge etterpå dukket spillet Heavy Metal opp, som hadde akkurat den nevnte featuren.

 

Nå har 3drealms lært og har begynnt å bli mer "stille" med ideene sine, er ikke så hypa lenger. Men noe skjer inne i deres mørke hule fordi det har vært mye lyd fra leieren deres i forhold til det det pleier og være. Og det gjør at jeg får lov til å håpe på at vi endelig kan få sett Duke i 2008 :)

Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på et nytt Shadow Warrior. Det var helt overlegent kult. Der kunne man slice folk med katana og bruke uzi med begge henda. :love:

 

"The protagonist in Shadow Warrior goes by a Chinese name, Lo Wang," "But when he fires his rocket launcher at his enemies, he screams 'just like Hiroshima.'"

 

Gotta love it! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Han sa vel de var pioneerer, og ikke at de fant det opp. Og uansett skjønner jeg fortsatt ikke hva det har med saken å gjøre om folkene bak Nar Drop fikk ideen av Prey, har man funnet opp noe, så har man funnet det opp, uansett om noen andre kommer på den samme ideen på egenhånd senere

Jeg syns det er litt som da Apple prøvde å påstå at de hadde funnet opp multitouch da de lanserte iPhone. Man påtar seg æren for andre folks arbeid og kreativitet. Det var dette jeg var usikker på om Scott Miller gjorde. Men igjen, kan godt være at mine anklager er grunnløse, og at Prey-utvilkerne skal ha æren for at portaler har tatt seg inn i spillverdenen.

Lenke til kommentar

En av tingene jeg likte med Portal framfor Pray var at Portal er ren og skjær puzzle. Ikke noe aliens, monster, ånder, og annet tull. Bare GlaDOS, humor og puzzle. Portal og Pray er forsåvidt helt to forskjellige type spill etter min mening, selv om de begge inneholder bruk av portaler. Så jeg ser ikke helt hvordan Pray 2 skal kunne kapre sære puzzle-minimalister slik som meg. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...