Gå til innhold

XIOS under utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg syns også det er snodig å kalle det et "operativsystem". Det blir jo mer å anse som et skrivebordsmiljø, en slags nettbasert variant av KDE, GNOME osv.

 

Man må tross alt ha et annet underliggende OS på maskinen for å bruke dette opplegget.

 

Akkurat, et OS skal jo virke som et bindeledd mellom software og hardware (eller virtuell hardware). Dette blir jo bare en applikasjon som kjører i nettleseren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
jaja det er vel bare Svensker som finner på no slikt tull ;)

 

Det er mere skremmende at Hardware.no tydeligvis tror at dette er et operativsystem. Noe det IKKE er. Misliker at artikler er misvisende og muligens direkte feil. Svakt!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Som betatester på XIOS (hvorfor ikke kalle det et web-basert skrivebordsmiljø?) så får jeg opp denne feilmeldinga når jeg prøver å logge meg inn:

XIOS/3

Sorry,Internet Explorer 6 or 7 on Windows required for XIOS/3.

We are working on supporting Firefox on multiple platforms, please be patient.

 

og slik har det vært siden jeg ble betatester (nå er det 3 mnd siden).

IMHO, de burde startet med å sørge for at skrivebordsmiljøet deres virket på Firefox, uavhengig av plattform.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at en god slump av OS'er gjør sitt ytterste for å se ut som Windows?
Fordi folk hater forandringer. Bare se hvor mange som syter og klager straks et nettsted skifter utseende. Det er ikke måte på hvor ille ting er, men straks det går litt tid blir folk fornøyd igjen. Når man igjen skifter utseende så er det den samme runden med rabalder fra de samme ...
Kan man egentlig kalle slike systemer for "operativsystemer"

Næh, stider veldig med det man definerer som et OS. Det er enkelt og greit en applikasjon som leker at det er et OS :p

Lenke til kommentar

Huff, jeg liker ikke utseendet på dette skrivebordsmiljøet. Det ser jo ut som en Vista-kopi. Kontrasten på bakgrunnsbildet og andre detaljer er skrudd alt for høyt opp. Det ser jo bare slitsomt ut.

 

Er det noen som vet hva det kan brukes til? Regner med man hverken kan kjøre Windows-programmer eller Linux-programmer i det der.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at en god slump av OS'er gjør sitt ytterste for å se ut som Windows?

 

Hvorfor er det slik at en god slump OS'er gjør sitt ytterste for å se annerledes ut?

 

Det var litt satt på spissen da, men det er gitt at når Windows har 90% av markedet er det en god ide å bygge på det folk kjenner. Som Linus sa, "better is worse if it's different". Det handler om å forstå hva en 'gjennomsnittlig' bruker trenger, ikke hva techies trenger.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at en god slump av OS'er gjør sitt ytterste for å se ut som Windows?
Eller fordi windows har et meget brukbart grensesnitt? =)

Egentlig er jeg utrolig lei av alt "dette har Linux hatt lenge", "Vista kopierer MAC", "hvorfor kopierer alle Windows", osv. diskusjonene ... men det ligger noe i at det meste blir først "oppfunnet" når MS får interesse for det.

 

De fleste GUI'er har bygget mange av sine ideer på Xerox, som var det første GUI'et som kom ut i 1981, senere GUI'er fra dem igjen. Etter det har GUI'er utviklet seg side om side. Om noe funker så er det ikke noe poeng i å gjøre det annerledes.

 

Et skrivebord består som regel av minst et panel, en meny og snarveier. Hvordan man velger å gjøre dette varierer fra OS til OS ... og distro til distro, og forskjelleg kan være relativt stor. Og det samme GUI'et kan variere fra distro til distro, eg. Gnome, noen har panel oppe og nede, noen bare nede, og noen bare oppe, Gnome sin meny kan variere stort fra en distro til en annen, osv ... det samme kan gjelde for KDE og andre GUI'er.

 

Når det gjelder Vista GUI'et, har det blitt kritisert for å kopiere MAC sitt GUI, her er et klipp som viser en del av likhetene:

http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8

... men det funker.

 

Det finnes GUI'er som prøver å gjøre noe helt annet, som:

http://www.symphonyos.com/ss/sos-2007b.jpg

 

Alt i alt er vi vel glade for at ikke Apple vant denne rettsaken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Compute...oft_Corporation

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Utrolig viktige ting... Ser for meg bestemor setter seg ned ved dataen og roper ut: "EEHHH LOL XEROX HADDE GUI 10 ÅR FØR WINDOWS PLZ UORIGINALT GIDDER IKKE BRUKE DETTE". For å sette det helt på spissen. Spiller da ingen trille hvem som lagde hva først, hovedpoenget er å kunne finne fram til sine applikasjoner og gjøre det man skal på datamaskinen effektivt.

Lenke til kommentar
jaja det er vel bare Svensker som finner på no slikt tull ;)

 

Det er mere skremmende at Hardware.no tydeligvis tror at dette er et operativsystem. Noe det IKKE er. Misliker at artikler er misvisende og muligens direkte feil. Svakt!

 

enig så enig mister i grunn tiliten til hardware.no

Lenke til kommentar

Hva er det dere snakker om? Har dere i hele tatt lest artikkelen?

 

"Svenske Xcerion jobber med å utvikle et nettbasert skrivebordsmiljø kalt XML Internet Operating System (XIOS)."

 

Og fordi om det ikke er et operativsystem i tradisjonell betydning betyr vel ikke at det ikke er et operativsystem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...