Gå til innhold

Krever moms av TG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt vilt, lurer på hvem som har kommet frem til denne konklusjonen? Jeg blir skuffet når jeg leser sånt. Dette er ikke annet enn misunnelse eller mangel på kunnskap eller liknende, det å skattelegge arrangementer som dette er meningsløst. Det trekker haugevis med folk til Vikingskipet og gir sikkert en merkbar løft for handelsstanden etc i området de dagene det pågår.

 

Det irriterer meg og jeg er bombesikker på at man ikke hadde gjort dette med ett skirenn eller annet som enkelte mener er "sunne" fritidsinteresser. Smålig og en total mangel på forståelse for hva dette betyr for enkelte ungdommer, synd at det skal være slikt at frivillige organisasjoner som dette skal skattlegges for bra samfunnsarbeid. S

Lenke til kommentar
Gi meg en god grunn til at TG skulle hatt momsfritak da

Fordi andre kultur og sportarrangementer ikke betaler mva på billettinnteker... enda hvertfall. Man har riktignok foreslått å innføre minste mva sats på billettinntektene til slike arrangementer, men det er meg bekjent ikke vedtatt. Noe av utgangspunktet er at endel frivillige organisasjoner har spurt etter mva fritak på innkjøp, noe man ikke har fått, men kan få med forslaget som foreligger. Man ønsket selvfølgelig mva fritak uten å måtte betale mva av inntekter... Uansett tror jeg at selv våre rødegrønne har såpass overlevelses innstinkt at man innser at forslaget må modifiseres, det til tross for at overlevelsesinnstinktet deres er temmelig lavt. Det meste det foretar seg virker å være rettet mot å skremme bort velgere i disse dager til Frp, synd, men sant.

Lenke til kommentar
Gi meg en god grunn til at TG skulle hatt momsfritak da

ok, en "aktiv-messe" er noe fiktivt(jeg fant på) og såvidt jeg vet ingen ting som heter. Det er derfor fritat fra moms pga det ikke finnes... (jeg har en teskje i baklomma om du vil jeg skal bruke den) :tease:

Endret av Djenzn
Lenke til kommentar
Elementær prosentregning (7.klassepensum da jeg gikk på skolen):

Momsen er 25% i påslag på prisen. Det betyr at den utgjør 20%, altså en femdel av kaka, ikke en fjerdedel.

 

Men hva er egentlig "kaka" i dette tilfellet? De har jo ikke tatt inn moms i prisene sine tidligere, mao om de tar 100 kroner i bilett i 2006, så må de betale 25 kroner i moms, mao en fjerdeldel av det de har tatt inn, eller kaka om du vil. Hadde de derimot tatt inn 100 kr pluss moms, evt 100 kroner inkulder moms, så hadde det vært en femtedel av kaka.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg foreslår følgende løsning: Skattemyndighetene får momsen sin mens det offentlige subsidierer dette kulturarrangementet (og andre) med et tilsvarende beløp. Det høres kanskje byråkratisk tungvint ut men da betaler i hvert fall alle moms på samme måte. Noe som forenkler skattelovgivningen. I tillegg vil det synliggjøre i offentlige budsjetter hva det offentlige bidrar med til slike arrangementer. Samtidig vil folk lettere se hvilke beløper det offentlige sponser slike arrangementer med.

 

Oslo_erik: Jeg stusset også på prosentregninga. Fakta er at skattemyndighetene ikke vil ha 25% (en fjerdedel) av kaka men 20% (en femtedel). Om TG velger eller ikke velger å bake en større kake fordi det offentlige vil være med på kakelaget spiller ingen rolle for prosentsatsen. Det offentlige vil i begge tilfeller bare ha 20% (en femtedel) av kaka.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...