Gå til innhold

To års reklamasjonsrett på batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra sett fra et forbrukerperspektiv. Både fordi det gir bedre rettigheter ved dårlige batterier, men også fordi dette vil tvinge frem raskere utvikling av batteriteknologi. De færreste av dagens batterier holder i to år ved hyppig bruk, så nå må produsentene finne på noe nytt...

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Hvordan kan man sammenlikne 4 og 8--> cellers batterier? Har sett noen hundre bærbare og 4-cellers batterier har ikke den relative kapasiteten i forhold til 8--> cellers med tanke på akseptabel levetid.

 

Flere maskiner av samme type/merke, er ute med begge deler.

Vil vi også oppleve at bærbare vil bli dyrere grunnet disse kravene? Som vi vet det er nok sluttbrukeren som må betale regningen til slutt, som vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle å lese om lithium-ion-batterier på f.eks wikipedia. Li-ion er en teknologi som mister som kapasitet over tid avhengig av temperatur og strømmengde. Altså vil et batteri som er fullt oppladet og inni en varm PC bli permanent degradert med 35 prosent per år, altså at batteriet har 1/4 av sin totalkapasitet etter 3 år. Batteriet er ikke følsomt for klattlading, kun følsomt for strøminnhold, temperatur og tid. Dette er grunnen til at PC-leverandørene er så uvillige til å gi lang garantitid på batterier, fordi de fleste PC-batterier alltid holdes fullt oppladet og holder for varm temperatur. Dette gjør at batteriene lett blir reklamasjonsverdige etter 2 år.

 

Jeg etterlyser strømstyringsmekanismer i PC-er der en kan velge å stoppe oppladningen av batteriet når den når 40%, og så kun lade batteriet helt opp når en faktisk skal ut på tur. Dette ville forlenget totallevetiden til batteriet med mange år.

Lenke til kommentar
Lurer på hva Apple sier til dette? :) Dvs. kommer sikkert til å knapt bry seg.

 

Har Apple noe de skulle sagt. De må vel forholde seg til norske forbrukerrettigheter som alle andre?

Joa, de må egentlig det. Men eksemplene er mange på at Apple mener deres egne regler står over Norges lovverk.

Lenke til kommentar

En ting er at batteriene kanskje blir gradvis svakere.

 

Men det som ofte skjer, er at batteriet en dag, helt utne forvarsel, ikke fungerer lenger.

 

Jeg jobber selv i en bedrift, hvor vi tidligere hadde en avtale med Dell. De maskinene vi kjøpte, begynner nå å bli vel 1 år pluss noen måneder. Det som skjer, er at batteriet fungerer helt supert, helt til det en dag bare ikke fungerer. Og det begynner å bli veeeldig mange tilfeller nå... For å si det sånn, vi har ikke den avtalen med Dell lenger!

 

Dell sier jo selvfølgelig ikke annet enn "Vi har bare 1 års garanti på batterier".

 

Vel, nå er det slått fast at det ikke er tilfellet.

Endret av kanonkent
Lenke til kommentar
Sier loven noe om hvor dårlige batteriene må være for å kunne reklamere?

Nei dessverre ikke noe konkret. På Forbrukerinspektørene (FBI) på NRK i går ga de et uklart hint om at under 1 time var i mange tilfeller ansett som dårlig nok for reklamasjon, men at det avhenger veldig av hvilken type PC der er snakk om. F.eks er det jo noen bærbare som leveres med ned mot 1 time batterikapasitet originalt og da kan jo ikke 55 minutter kvalifisere for reklamasjon. Vanlige bærbare har en batterikapasitet på ca 2,5 - 3,5 timer og de vil nok kvalifisere for reklamasjon år batteritiden går under en time. Altså under omtrent 1/3 av original kapasitet.

 

Ellers så er teknologien for lengre levetid allerede til stede men levetiden er et kompromiss med andre faktorer. Det betyr at produsenter i større grad bør prioritere levetid fremfor de andre faktorene (kapasitet, vekt, pris, klattladings-strategi etc)

 

Jeg håper at tilsvarende forbrukerorganisasjoner i Europa følger opp med tilsvarende tolkning av lovene sine. Det kan skyve produsentenes kompromisser i retning av bedre levetid. Det triste er at folk som sliter ut batteriene ofte bytter PC i stedet for batteri. Det er ikke akkurat miljøvennlig å produsere en PC så korte bruk og kast-sykluser er ikke ønskelig fra et miljøperspektiv. Forbrukertvistutvalgets avgjørelse er altså miljøriktig i tillegg til å gi gode forbrukerrettigehter.

Lenke til kommentar
Artikkelen til Hardware.no sier minst 2 år.

Forbrukerrådet og NRKs forbrukerinspektører sier minst 2,5 år.

 

I en sak der tiden spiller en så viktig rolle som dette synes jeg det bør siteres mer nøyaktig enn å runde ned til nærmeste hele antall år.

 

Både Hardware.no og FBI roter i artikklene sine synes jeg.

 

For det første så har ikke batterier fem års reklamasjonsfrist siden det ikke er noen egenskaper ved disse som skulle tilsi dette, slik at den absolutte reklamasjonsfrist på batterier er to år som absolutt alle varer som selges til forbrukere i Norge har. Selv de som ligger i fruktdisken/ ferskdisken.

 

Det som Dell hevdet var vel at det lå i batterienes natur pga. deres i boende egenskaper at et batteri ikke skulle vare mer enn et år, og dermed var forbrukt når vedkommende klaget. Grunnen til at skillet gikk ved et år var pga. deres garantier.

 

 

HArdware.no roter ved at de skriver at Dell hevdet at batterier hadde 12 månders reklamasjonsrett, men det de hevdet var garantien var gått ut på batteriet.

 

For å sitere en av innklagedes anførsler:

Innklagde avviser klagers krav under henvisning til at batterier er forbruksmateriell som selges med kun 1 års garanti.
Lenke til kommentar

Aller fleste 4-cellers batterier har max. 1,5 timer ved riktig justert strømtilførsel.

Kjører man med "raka rør" så skal 1 time sitte langt inne. Etter ca. 1,5-2 år har man ca. 30-50% av kapasiteten igjen.

Alt ettersom bruken. Dog har jeg sett flere bærbare med ca. 20% igjen.

 

Presiserer også at batteriet bør ikke dø ut(slutter å virke) innen den tiden, det er helt noe annet.

 

Mine erfaringer i de siste 5 årene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...