Gå til innhold

NSB overvåker deg i blinde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser heller ikke noe problem med at det filmes og kun tas i bruk ved ett potensiellt tilfelle av vold/hærverk eller lignende. Jeg har sånn sett ingenting å frykte over å bli filmet, har heller ingenting å skjule etc.

 

Samt så tror jeg det vil øke trygghets følelsen kraftig for mange som reiser ved at de slipper "gjenger" som skal tøffe seg for hverandre og ender opp med å skjære opp seter, tusje/tagge ned vogner eller til og med rane/slå ned andre reisende.

 

Stiller meg positivt til ett slikt forslag og tiltak jeg! :)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med dere begge, og det kommer fra en som generelt er svært kritisk til alle former for overvåkning. Jeg tar selv lokaltoget mellom Skøyen og Ski relativt ofte, og det skjer ikke akkurat få tilfeller av vold og hærverk der. Tilfellet hvor en handikappet person ble ranet og brutalt banket opp på en buss på Holmlia, er et godt eksempel på hvordan disse ekstreme menneskene kan tas hvis man har kameraovervåkning.

Lenke til kommentar

Å si at noen er kriminelle fordi de kommer fra et annet land er rasistisk. Å si at det er flere med ikke-vestlig opprinnelse som ligger i de lavere sjiktene i forhold til inntekt, og at det er flere med lavere inntekt som er kriminelle, er statistikk.

 

Først når en innser dette, kan en angripe problemet, hvordan å få disse ikke-vestlige til å bedre passe inn i Norges samfunn.

Lenke til kommentar
Å si at det er flere med ikke-vestlig opprinnelse som ligger i de lavere sjiktene i forhold til inntekt, og at det er flere med lavere inntekt som er kriminelle, er statistikk.

 

Ergo er mor Nille en sten? Henger logikken din på greip her? Husk at det er mange typer forbrytelser...

 

Kunne tenke meg bevis for påstandene dine!

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Det er der du ikke står på trygg grunn. Sammenhengen mellom inntekt/utdannelse og lovbrudd.

 

Det er den typen tankegang og generalisering som fører til fremedfrykt og stigmatisering i Norge. Tanken at "Han er polakk, og tjener dårlig, ergo er han kriminell". Som ALLTID er det de få som ødelegger for de mange. Selv om en folkegruppe, prosentmessig/statistisk sett, er overrepresenter på krimstatistikken, betyr det OVER HODET ikke at alle i den folkegruppa er kriminelle eller potensielle kriminelle.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det jeg sier, at det ikke er pga av folkegruppens «annlegg» til kriminalitet, eller at kriminalitet ligger i den folkegruppens natur. Jeg sier det kommer av at den folkegruppen ofte får lavtlønnede jobber, om jobb i det hele tatt, fordi dagens samfunn ikke tar vare på disse folkegruppene slik at feks utdannelse blir lettere for disse (evt godkjenning av høy utdannelse tatt i utlandet før de flytter her).

 

Dette er uansett ganske mye utefor tema, men jeg kunne ikke la Mazeking sitt innlegg stå ubesvart.

Lenke til kommentar
Hardkjerne: Så fordi jeg tjener 0,- og har utenlandsk far er jeg kriminell?

Du kan ikke bruke statisikk til å skjule rasismen din.

 

 

Min tanke også...
Haha, leser dere hva han skriver i det hele tatt? :wee: Om noen har vært rasistiske så langt, har det vært Mazeking, og ikke hardkjerne. Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Rop om rasisme hindrer ikke statestikken i å fortelle dere at ikke-vestlige innvandrere (og i enda større grad øst-europeere) begår flere lovbrudd enn etniske nordmenn og vestlige innvadrere.

Vår analyse (Hustad 2000) tok utgangspunkt i alle gjerningspersoner som hadde blitt dømt for lovbrudd i 1998. I hele

befolkningen var det 17 gjerningspersoner

per 1 000 innbyggere i dette året.

Blant vestlige innvandrere (Vest-Europa,

Nord-Amerika og Norden) var andelen

gjerningspersoner noe lavere, mens både

ikke-vestlige innvandrere og innvandrere

fra østeuropeiske land hadde klart høyere

frekvenser, henholdsvis 35 og 26 gjerningspersoner

Om man da tenker på at enkelte innvandrergrupper har lavere snitt enn nordmenn, ser det enda dårligere ut for resten. De stjeler mer, utøver mer vold, og voldtar mer, som gruppe.
Lenke til kommentar
Hardkjerne: Så fordi jeg tjener 0,- og har utenlandsk far er jeg kriminell?

Du kan ikke bruke statisikk til å skjule rasismen din.

 

Snakk om å bruke Erasmus Montanus logikk ja. Kan nevne at min forlovede faktisk har TO utenlandske foreldre, uten at det var noensomhelst hindring for meg :)

 

Det jeg sier er at innvandrere (har ikke nevt 2. generasjon her heller) har større statistisk sjanse for å få lavtlønnet arbeid (dette beviste jeg også). At lavtlønnet arbeid har med mangel på (godkjent) utdannelse, mener jeg å kunne si uten at dette blir en ny overraskelse for de fleste.

 

Da er det snakk om å legge to og to sammen. Jeg sier at dette ABSOLUTT IKKE har med rase å gjøre, men at vi i Norge ikke er flinke nok til å få disse personene inn i vårt samfunn på en god måte. Derfor havner de statistisk sett i det som i dag klassifiseres som lavere sosiale sjikt (lav inntekt), og her er det gjerne større andel av lovbrytere enn i de andre sjiktene.

 

PS: Jeg stemmer IKKE FRP eller det som værre er...

Lenke til kommentar

/quote] Om man da tenker på at enkelte innvandrergrupper har lavere snitt enn nordmenn, ser det enda dårligere ut for resten. De stjeler mer, utøver mer vold, og voldtar mer, som gruppe.

 

jeg er innvandrer eller begge min foreldre er det. oppvokst i Norge men ikke født har. jeg stjeler ikke, aldri hvert involvert i vold eller voldtatt noen. tjener mer en de flest i min alder gruppe uansett etnisk bakgrunn. har årslønn på 520 tusen og er i 20årene. men tilbake til problem har jeg innrømmer at det er mange innvandrergrupper som lager vold og ofte er det også mange nordmenn i disse gruppen men det kommer aldri frem når noe skjer. det er litt synd at så mange (av dere) tenker på det de få gjør for å ødelegge for alle de andre. jeg personlig dømmer ikke folk for hvem eller hvor de kommer fra. jeg håper en dag at Norge blir som mange andre nasjoner er, som har mange tusener hvis ikke millioner innvandrere bosatt der som er endel av samfunnet, der en ikke blir generalisert på avsier og nyheter når en med innvandrer pågår en handling. jeg kan nesten tenke meg hva som hadde blitt sagt hvis lommemann ikke var norsk (person pågrepet med ikke vestlig bakgrunn som politiet mener er lommemann) da er det ikke rart at noen av den norske befolkning har dårlig tanker om oss innvandrere når vi blir generalisert sånt. mange av dere sier det riktige og mange av dere sier masse feil. denne diskusjonen gikk langt fra av den skulle handle om som var om det er bra eller dårlig med overvåkning på togene. jeg synes det er bra så lenge sikkerheten blir i varetatt, som den ikke blir i den andre saken EUs direktiv 2006/24/EC

Lenke til kommentar

Må bare nevne at jeg aldri dømmer noen på bakgrunn av etnisitet eller hudfarge, jeg er bare lei av at man ikke kan komme med fakta uten at en eller annen skrudd sosialist (Auch, det var en generalisering det. ^^) skal dra det forbannede rasisme-kortet. Nok OT fra meg.

 

OnT: Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til overvåkning og "vi passer på deg i tilfelle du gjør noe galt"-mentalitet, men dersom kun politiet får tilgang til opptakene, etter at episoder er anmeldt, må det vel være positivt. Svin med tusj og spraybokser ødelegger så alt for mye.

Lenke til kommentar
OnT: Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til overvåkning og "vi passer på deg i tilfelle du gjør noe galt"-mentalitet, men dersom kun politiet får tilgang til opptakene, etter at episoder er anmeldt, må det vel være positivt. Svin med tusj og spraybokser ødelegger så alt for mye.

Men hvordan garanterer man at ingen "uvedkommende" får tilgang til filmene? Vi har hatt alt for mange problemer med sensitiv informasjon som har kommet på avveie - og antar problemet vil øke. Om de klarer å komme med en idiot-sikkert metode for at kun politi har fysisk tilgang til filmene, så forsvinner en del av min skepsis. Men ikke før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...