Gå til innhold

Superdatamaskin innviet i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh med strøm, og sammen med den gamle løsningen vil det totale strømforbruket komme opp i en MWh.

Her tror jeg h-en er misplassert.

 

Sa de noe om hvorfor de valgte dobbeltkjerner fremfor firekjerner?

 

Hvilken koblingsteknologi brukes? 10GbE?

 

Jeg husker tabben de gjorde for 3-4(?) år siden da de kjøpte netburst-baserte prosessorer med enormt effektbehov og skrøt av hvor mye effekt anlegget brukte (hvor energi-ineffektivt det var). Det at ytelsen på dette anlegget skal være 10 ganger bedre men effektforbruket bare 1,5 ganger høyere viser tydelig at det går i riktig retning med tanke på effektivtet.

 

Går det varme vannet rett i kloakken eller brukes det til noe fornuftig? F.eks å holde fortau isfrie på vinteren med vannbåren oppvarming. 600-1000 kW dekker nok ganske mange hundre meter oppvarmet fortau. Evt. at det går til EC Dahls bryggeri som er nærmeste nabo.

Lenke til kommentar

Var virkelig på tide med en liten oppgradering når den gamle maskinen har hatt 100% load det siste halvannet året.

 

Men det er noe som skurrer hos meg. Njord på NTNU skulle være Nordens største tungregneanlegg da den kom høsten 06. Regnekraft: 7 000 000 000 000 beregninger hvert sekund (norsk: 7 billioner, engelsk: 7 trillion, med prefiks: 7 tera). Hvordan kan dette stemme hvis den gamle maskina til EMGS hadde en regnekapasitet på 7,2 Teraflops?

Lenke til kommentar
Men det er noe som skurrer hos meg. Njord på NTNU skulle være Nordens største tungregneanlegg da den kom høsten 06. Regnekraft: 7 000 000 000 000 beregninger hvert sekund (norsk: 7 billioner, engelsk: 7 trillion, med prefiks: 7 tera). Hvordan kan dette stemme hvis den gamle maskina til EMGS hadde en regnekapasitet på 7,2 Teraflops?

 

Det skulle være ja, men både EMGS og Hydro hadde akkurat kommet med sine på 7,2. Dog kan den reelle ytelsen til Njord være bedre på grunn av raskere interconnects om man parallelliserer oppgavene: http://www.hardware.no/artikler/ntnu_med_n...gnemaskin/25794

Lenke til kommentar
Går det varme vannet rett i kloakken eller brukes det til noe fornuftig? F.eks å holde fortau isfrie på vinteren med vannbåren oppvarming. 600-1000 kW dekker nok ganske mange hundre meter oppvarmet fortau. Evt. at det går til EC Dahls bryggeri som er nærmeste nabo.
Som det står i slutten av artikkelen; "EMGS har gjort alt klart for å videreformidle overskuddsvarmen til fjernvarmeanlegget i Trondheim, samt oppvarming av kontorlokalene sine. Dette er foreløpig ikke satt i drift."
Lenke til kommentar
Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh med strøm, og sammen med den gamle løsningen vil det totale strømforbruket komme opp i en MWh.

Her tror jeg h-en er misplassert.

 

Sa de noe om hvorfor de valgte dobbeltkjerner fremfor firekjerner?

 

Hvilken koblingsteknologi brukes? 10GbE?

 

Jeg husker tabben de gjorde for 3-4(?) år siden da de kjøpte netburst-baserte prosessorer med enormt effektbehov og skrøt av hvor mye effekt anlegget brukte (hvor energi-ineffektivt det var). Det at ytelsen på dette anlegget skal være 10 ganger bedre men effektforbruket bare 1,5 ganger høyere viser tydelig at det går i riktig retning med tanke på effektivtet.

 

Går det varme vannet rett i kloakken eller brukes det til noe fornuftig? F.eks å holde fortau isfrie på vinteren med vannbåren oppvarming. 600-1000 kW dekker nok ganske mange hundre meter oppvarmet fortau. Evt. at det går til EC Dahls bryggeri som er nærmeste nabo.

 

Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

Lenke til kommentar

herlig system. Tydelig at statoil ikke sparer på pengene når det er utvikling av utstyr til å finne oljereservoarer :D

 

Denne har masse CPU-kraft, men ser ikke ut til å være den største på GPU-fronten. Det hadde vært morsomt å prøve Crysis på dette. :D

 

EDIT: Kan denne kjøre Crysy i 2560x1600, full på alt fult? :w00t:

nei.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Her skulle en klart å hacka seg inn, og lurt inn en SMP F@H klient.

Nettopp! Jeg skal bygge meg en privat supercomputer på 250 Gflops (effektivt) til Seti@home. Den får syv stk. firekjerner fra Intel og koster ca. 25.000 kroner i dag. Men jeg regner med å bygge ut litt og litt, og prisen vil vel halvere seg før jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

h'en skal ikke være der. Hadde det vært som du sier måtte de slått av sikringa når måleren i sikringsskapet har telt opp til 600 kWh. Ved et effektforbruk på 600 kW ville det tatt en time. Ved et effektforbruk på 60 kW ville det tatt 10 timer osv.

 

Hvis maskina bruker 600 kW så vil måleren i sikringsskapet telle opp 600 kW for hver time. Altså:

0 timer: 0 kWh

1 timer: 600 kWh

2 timer: 1200 kWh

3 timer: 1800 kWh

4 timer: 2400 kWh

osv.

 

kW (kilowatt) er effektforbruket (energi per tidsenhet), mens kwh er energi.

 

600 kW * 2 timer (h) = 1200 kWh

Benevningene stemmer

 

Artikkelen er forøvrig rettet opp.

Lenke til kommentar
Bare for å få det rett ;) den "h"en skal være der den.. står for hour, eller timer.. med andre ord kilo watt timer, noe som er helt korrekt :)

 

Skal den nok ikke. "Totalt kan den nye klyngen forbruke opp mot 600 kWh" - klyngen dør ikke når den har brukt 600kWh.

 

Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..

Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...