Gå til innhold

Populært skrivebordsmiljø oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en smule inspirert av os-x leopard kanskje?

Ingen av de nevnte nyhetene i Gnome finnes i OS X Leopard.

 

Prinsippet bak Gnome er kanskje likt som i OS X sitt vindussystem og skrivebordsmiljø, men Nautilus feier lett bort puslete lille Finder (som ikke engang har støtte for browsing av SSH-"shares"). Løsningen med oppgavelinjen er jo også forskjellig (og etter min mening langt bedre) fra Apple sin menylinje og "dock".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
en smule inspirert av os-x leopard kanskje?

Ingen av de nevnte nyhetene i Gnome finnes i OS X Leopard.

 

PolicyKit ligner mistenkelig mye på det lille hengelåsikonet en har i de ulike deler av OS X' innstillingspanel. Cheese er en direkte klone av Photo Booth. UIet er nøyaktig kopiert, selv plassering av ikoner er helt identisk.

 

Prinsippet bak Gnome er kanskje likt som i OS X sitt vindussystem og skrivebordsmiljø, men Nautilus feier lett bort puslete lille Finder (som ikke engang har støtte for browsing av SSH-"shares").

 

Jeg mounter sshfs-partisjoner lekende lett her på min MacBook, så jeg ser ikke hvor du har dette fra.

 

Bruker både GNOME og OS X daglig, så jeg vet hva jeg snakker om. :)

Lenke til kommentar
Nå har det vel omsider kommet på plass visning av miniatyrbilder i filvelgeren også..?

 

Jeg kjører GNOME 2.18 i øyeblikket (Ubuntu 7.04), og her har jeg visning av miniatyrer for bilder, pdf-filer, tekstfiler og videofiler i Nautilus, så ja. Svjv. har dette vært på plass siden omkring 2.12. :)

Lenke til kommentar
Nå har det vel omsider kommet på plass visning av miniatyrbilder i filvelgeren også..?

 

Jeg kjører GNOME 2.18 i øyeblikket (Ubuntu 7.04), og her har jeg visning av miniatyrer for bilder, pdf-filer, tekstfiler og videofiler i Nautilus, så ja. Svjv. har dette vært på plass siden omkring 2.12. :)

 

Nautilus generer ikke disse miniatyrene selv, det blir gjort gjennom plugins. Totem generer miniatyr bilder av filmer for nautilus...

Lenke til kommentar
en smule inspirert av os-x leopard kanskje?

Ingen av de nevnte nyhetene i Gnome finnes i OS X Leopard.

 

PolicyKit ligner mistenkelig mye på det lille hengelåsikonet en har i de ulike deler av OS X' innstillingspanel. Cheese er en direkte klone av Photo Booth. UIet er nøyaktig kopiert, selv plassering av ikoner er helt identisk.

Du mener som på dette bildet? Ikke akkurat innovasjon på høyde med hjulet for å si det mildt (og langt ifra særlig brukbart). Jeg kan ikke si at systeminnstillinger i Leopard er det første jeg tenker på når jeg ser "unlock".

 

Prinsippet bak Gnome er kanskje likt som i OS X sitt vindussystem og skrivebordsmiljø, men Nautilus feier lett bort puslete lille Finder (som ikke engang har støtte for browsing av SSH-"shares").

 

Jeg mounter sshfs-partisjoner lekende lett her på min MacBook, så jeg ser ikke hvor du har dette fra.

 

Bruker både GNOME og OS X daglig, så jeg vet hva jeg snakker om. :)

Ja? Uten å ha enten ha en AFP-tunell eller macfuse+sshfs?

Lenke til kommentar

GNOME:

rnadmins-policykit.png

 

OS X:

leopard-osx_9.jpg

 

Knappen har identisk funksjon på begge skrivebordsmiljøer, og det er tydelig hvor GNOME har hentet "inspirasjon" fra. Personlig synes jeg det er en veldig fin løsning som er mange ganger bedre utført enn den klumsete gksudo-løsningen en hadde fra før, men jeg synes ikke det er nødvendig å bruke en direkte kopi for det..

 

Ja? Uten å ha enten ha en AFP-tunell eller macfuse+sshfs?

 

Nei, selvfølgelig må en smekke inn sshfs+macfuse for å få det til. Men ser ikke hvorfor dette da er en dårligere løsning enn slik det gjøres i linux. For at alle applikasjoner skal få tilgang til disse ssh-shares, må en jo uansett legge inn sshfs. Har ikke tall på hvor mange ganger det har irritert meg at f.eks. Firefox eller Amarok ikke klarer å lese filer fra de SSH-shares jeg har "mountet" med GnomeVFS, slik de kan ved å bruke sshfs.

Lenke til kommentar

Hva hadde alternativet vært? PolicyKit er jo tross alt ikke noe annet enn et bittelite evolusjonssteg fra sudo og SUID-binærfiler.

 

Foreløpig har jeg holdt meg til Fugu, siden jeg har hatt inntrykk av at MacFUSE fortsatt er å betrakte som uferdig programvare og en installasjon som forutsetter mer eller mindre vill spredning av filer utenfor hjemkatalogen. Uansett så forventet jeg nesten å se støtte for ssh i Finder, etter forrige oppdatering til Leopard. Leopard kommer tross alt med både ssh-klient og daemon. Da kan det jo tyde på at utviklerne hos Apple hvertfall har en vag anelse om hva ssh er ;)

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Fælt som dere krangler da. Unlock funksjonen har jo vært med i KDE siden ever. Sikker på at det ikke er Mac som har stjelt funksjonen fra KDE?

 

De forskjellige operativsystemene stjeler alle fra hverandre, hvorfor skal ikke Gnome benytte seg av "Unlock" funksjonen hvis den fungerer veldig bra og det er noe folk gjerne vil bruke uten å ty til MacOS eller KDE? Personlig ser jeg ikke slik "tyveri" som noe negativt. Ubuntu "stjeler" jo sånn sett mange konfigurasjonsverktøy fra Fedora, noe som er fantastisk for Ubuntu brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...