Gå til innhold

TEST: OCZ PC2-6400 EB ReaperX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De brikkene virker fryktelig "jalla" og overprisa. Men de er sikkert fine å se på for de som liker slikt!

 

Finnes tilsvarende brikker 500 kr billigere. OC potensialet er også tilsvarende eller bedre enn OCZ brikkene. Mushkin XP2-8000 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048)

 

Disse får du også i en treeske om jeg ikke tar feil! Så da er det lille ekstra på plass.

 

Ellers så er det en informativ test, kunne kanskje lenka til Hvor mye minne trenger du?.

 

Samt påpekt at minne hastighet og timings ikke har så fryktelig mye å si isolert sett med C2D, men kan være greit i forbindelse med overklokking på Intel brikkesett.

Lenke til kommentar

Ser imponerende ut. Nå har jeg selv samme settet, bortsett fra at det er PC8000-utgaven. Samme HK også, Abit ix38 quad-gt, og samme PSU, Mist 500w. Men modulene nekter å funke, får C1-error med en gang jeg trykker power-knappen. Har prøvd både en og begge modulene i forskjellige dimm-sokler men samme elendigheta...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke meget imponert når jeg tar i betraktning prisen. Brikker med nesten like bra spesifikasjoner (2*2GB, PC6400, 5-5-5-15 1,8V) koster halvparten så mye og lar seg ofte overklokke til rundt 1000 GT/s (500 MHz) hvis man hever spenninga til det disse modulene vil ha (2,1V). Med så små forskjeller i hastigheter mener jeg at det er litt bortkastet å betale dobbelt så mye for disse modulene.

 

Ellers så synes jeg Mushkin 2*2GB, PC8000, 5-4-4-12 2,3V virker spennende, særlig siden prisen er nesten 40% lavere.

 

Personlig går jeg for mye fremfor raskt. Altså 8GB DDR2-800 i stedet for 4 GB DDR2-1000. (De koster omtrent det samme). Grunnen for dette valget er at jeg tror jeg skal klare å utnytte kapasiteten med kreative metoder (ramdisk ++).

Lenke til kommentar
Personlig går jeg for mye fremfor raskt. Altså 8GB DDR2-800 i stedet for 4 GB DDR2-1000. (De koster omtrent det samme). Grunnen for dette valget er at jeg tror jeg skal klare å utnytte kapasiteten med kreative metoder (ramdisk ++).

 

Er det egeentlig så mye å hente i det hele tatt på lave timings? Nå er frekvensen også lavere i eksemplet dtt, men jeg har fått inntrykket av at lave timings hovedsaklig er noe som er relevant for benchmarks, og ikke så mye for "normal bruk".

 

AtW

Lenke til kommentar

Om det ser bra ut, er en triks som flere har lært seg i det siste. Men jeg mener at det har lite å si for det segmentet de henvender seg til.

 

Dette ser bra ut, og kjøleløsning er genialt, men er litt overpriset. I disse dager faller DDR2-prisene i full fart, fordi DDR3 er på vei inn. Da er det litt rart at de tør å prise dette så høyt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Når jeg leser over siste side om igjen så har du rett i det S-r-ex

 

Det man imidlertid må være oppmerksom på, er at utnyttelse av alle 4 GB-ene med minne krever bruk av et 64-bit operativsystem. 32-bit-systemer kan maksimalt adressere i overkant av 3 GB minne, litt avhengig av systemet.

Det som egentlig menes er 32bit operativsystem i praksis bare får tilgang til ca 3 GB minne avhengig av systemet. Adresseringsrommet er 4 GiB men bare ca 3 GB av det blir tilgjengelig for minnet.

 

Men du tar feil i det med adresseringsområdet til 64-bit. Fra wikipedia:

Current implementations of the AMD64 architecture can address up to 1 tebibyte of RAM (240 bytes); the architecture permits extending this to 4 pebibytes (252 bytes) in the future (limited by the page table entry format). In legacy mode, Physical Address Extension (PAE) is supported, as it is on most current 32-bit x86 processors, allowing access to a maximum of 64 gibibytes.

For ordens skyld: Intel bruker den samme AMD64 arkitekturen men kaller den for EM64T.

 

PS. PAE bør glemmes så derfor lager jeg ikke noe nummer ut av det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...