Gå til innhold

Sniktitt på Sid Meier's Civilization Revolution


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, denne kjøpes definitivt. Men en simplifisert og konsollifisert civ4 kan gå begge veier. Om det beholder det micromanagement jeg liker å kutter det jeg kan leve uten, kan dette bli en vinner. Men om de ned-dummer for mye de tingene som jeg elsker med civ, kan dette bli mindre bra. Vi får se..

Lenke til kommentar

De kan kutte mye uten å fjerne det som er bra ved civ-serien. Hver ny versjon har blitt tyngre å spille, og tenker jeg ikke på krav til maskinvare men fra et mentalt synspunkt. Micromanaging er rett og slett ikke gøy når det blir for mye av det. Fra det synspunktet er civ1 bedre enn civ4 fordi du kan håpe på å fullføre et spill i løpet av en dag på civ1 mens alt under en uke er bare ønsketenkning på civ4.

Lenke til kommentar
Fra det synspunktet er civ1 bedre enn civ4 fordi du kan håpe på å fullføre et spill i løpet av en dag på civ1 mens alt under en uke er bare ønsketenkning på civ4.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. For det første er det fint mulig å velge raske spill i Civilization IV. Jeg synes dessuten å huske at jeg brukte mer tid på enkeltspill i Civilization enn jeg gjør i Civ IV.

 

I tillegg lar Civilization IV deg overlate veldig mye av micromanagement-styret til datamaskinen, og i løpet av seriens utvikling har mange tunge elementer forsvunnet. Husker du for eksempel hvordan du i eneren ikke kunne sende enhetene dine dit du ville, fordi de ikke kunne flyttes inn på (tomme) steder "beskyttet" av fiendeenheter som stod ved siden av?

 

Eller hva med opprørene som kom i hver enkelt by bare du fikk én sur person der? Med mindre du gikk gjennom alle byene dine før du avsluttet turen din, måtte du nesten regne med at i alle fall én by fikk opprør i starten av neste tur. Slitsomt.

 

Diplomatene måtte også detaljstyres, slik at du manuelt måtte ta kontakt med andre riker osv.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Flere som har testet demoen som ligger ute på psn og xbla nå? Har spilt en runde nå og det falt i smak.

 

Ganske forfriskende å sitte i godstolen å spille et civ der micromanagement er et fremmedord. Men det er noen ting jeg savner. Først og fremst en mus til å kontrollere ting med. Navigeringen med en gamepad er godt gjennomført, men jeg synes alikevel det kan bli litt tungvindt.

Man har null kontroll over worker-ene sine, det synes jeg er å ta simplifiseringen et hakk for langt.

Man har ingen valg angående gamespeed, og utviklingen i spillet går alt for fort.

Heller ingen valg angående map type. Jeg elsker terra kartet fra civ4, jeg håpte at de var et valg i dette.

Og til sist ble jeg litt skuffet over ingen mulighet til å plyndre ressursene til fiendene dine. (tror jeg)

 

Men selv om det alt i alt virker veldig morro, lot jeg meg ikke helt overtale. Kankje har jeg gått litt lei av civ4 konseptet, selv om jeg aldri vil innrømme det.. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...