Gå til innhold

Tilbyr Microsoft-fritt desktop-miljø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm jeg synes heller de burde tilby et Problem-fritt desktop-miljø.

Slik som Microsoft tilbyr? :lol:

 

Uansett, jeg har sett at du har hatt noen problemer med linux-installasjoner i andre tråder. Kanskje du har hatt maks uflaks, jeg vet ikke. Linux går som en drøm på alle PCene mine, og de er ikke kjøpt inn spesfikt til det formålet heller, da flere av PCene mine faktisk er gamle PCer jeg har fått donert av kompiser/jobb. En salig blanding med andre ord ;)

 

Her er det jo snakk om at IBM leverer ferdig oppsatte og testede løsninger, så selv tante Olga på 80 år bør kunne kjøpe en slik maskin. Sånn er vi jo vant til med MS-løsninger, at alt er ferdig installert på PCene fra butikk, og da blir det feil å sammenlikne brukervennligheten med Linux-løsninger du selv må installere. Selv om det ofte også er rimelig lett (om du ikke har for sær maskinvare), så blir det å sammenlikne epler og bananer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
IBM tilbyr i det minste ikke vendor Lock-in til Heroin som vil settes opp i pris etter at de blir hekta på det.

 

Eeeeh.... litt naivt kanskje? Jeg har jobbet med begge deler og felles er at alle vil tjene penger. Penger kommer fra hvor? Så lenge de ikke har egne trykkemaskiner må nok kunde betale til slutt :-)

 

Men for all del... konkurranse er bra og vi får mere for like mye... :-)

Lenke til kommentar
IBM tilbyr i det minste ikke vendor Lock-in til Heroin som vil settes opp i pris etter at de blir hekta på det.

 

Eeeeh.... litt naivt kanskje? Jeg har jobbet med begge deler og felles er at alle vil tjene penger. Penger kommer fra hvor? Så lenge de ikke har egne trykkemaskiner må nok kunde betale til slutt :-)

 

Men for all del... konkurranse er bra og vi får mere for like mye... :-)

Selvsagt ønsker IBM å tjene penger, men de har da vitterlig gjort mer enn MS for å gjøre datahverdagen litt åpnere.

 

Poenget er at de leverer PCer med fri programvare, i motsetning til Microsoft's løsninger. IBM kontrollerer altså ikke softwaren, og det vel dette Simen1 sikter til i analogien sin ;)

Lenke til kommentar

Pepperen: Jeg tror du har misforstått det jeg skrev. Jeg skrev ikke at det var galt å tjene penger og det mener jeg heller ikke. Det er heller ingen motsetning mellom å drive frem åpne prosjekter og det å tjene penger. Hele forskjellen ligger i om det er vendor lock-in eller ikke. Vendor lock-in virker konkurransehemmende da det ikke slipper konkurrerende løsninger særlig godt til. Vendor Lock-in strider altså i mot grunnleggende mekanismer i en sunn kapitalisme.

 

Leser man ligg mellom linjene og setter det litt på spissen så satser Microsoft på naive kunder som biter på kroken og henger på kroken lenge mens Microsoft melker dem for penger og setter ytterligere kroker i dem. Microsoft har som filosofi å hekte folk og gjøre det vanskeligst mulig å slippe unna garnet de nøster seg inn i på grunn av lokkemiddelet gratis.

 

IBM har motsatt filosofi. De ønsker sunn og fri konkurranse. IBM er så sikre på at de har gode produkter at de tør å konkurrere åpent med konkurrentene. De unngår tvilsomme fangstmetoder for å få kunder men tør å gi gode tilbud uten fiskekroker i.

 

Personlig foretrekker jeg mat uten fiskekroker og jeg føler meg ikke naiv når jeg skjønner hvilken mat som inneholder fiskekroker og ikke.

Lenke til kommentar
Ifølge IBM er det tydeligvis et behov i Øst Europa og Russland for litt billigere PC-er som ikke er knyttet til Microsoft-produkter.

 

Så Vesten som har råd velger MS, mens østblokkland må ta til takke med software med åpen kildekode?

 

:new_woot:

Det er selvsagt synd at ikke flere av de store aktørene tilbyr slike maskiner i Norge også. Per i dag er det altfor dårlig utvalg av PCer som selges uten OS eller med et fritt OS installert :cry:

Lenke til kommentar
IBM har motsatt filosofi. De ønsker sunn og fri konkurranse. IBM er så sikre på at de har gode produkter at de tør å konkurrere åpent med konkurrentene. De unngår tvilsomme fangstmetoder for å få kunder men tør å gi gode tilbud uten fiskekroker i.

 

IBM har muligens motsatt filosofi akkurat her, men ikke på alt det de driver med. Etter å ha måttet jobbe med IBM-miljø et par år, fant jeg fort ut det.

Og det finnes en del IBM-folk som sluker alt de får servert også. Selv ble jeg forholdsvis kritisk til IBM etter å ha vært på en del møter og kurs hos de. Og selvfølgelig kjøpt inn en del IBM-ting.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
IBM har motsatt filosofi. De ønsker sunn og fri konkurranse. IBM er så sikre på at de har gode produkter at de tør å konkurrere åpent med konkurrentene. De unngår tvilsomme fangstmetoder for å få kunder men tør å gi gode tilbud uten fiskekroker i.

 

IBM har muligens motsatt filosofi akkurat her, men ikke på alt det de driver med. Etter å ha måttet jobbe med IBM-miljø et par år, fant jeg fort ut det.

Og det finnes en del IBM-folk som sluker alt de får servert også. Selv ble jeg forholdsvis kritisk til IBM etter å ha vært på en del møter og kurs hos de. Og selvfølgelig kjøpt inn en del IBM-ting.

IBM vil tilby systemer til Øst-Europa og Russland som skal være fri for Microsoft-produkter

dereter laster dem ned os fra nett og dem har en billig maskin med fulverdig programer hehehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...