Gå til innhold

Hva er lisensspillenes problem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel, enig i mesteparten av det du seier. :thumbup:

 

Vel, alle dei lisensbaserte spilla er som du sa, søppel. I mi meining burde dei bruka meir tid på spelet og laga eit spel som faktisk er bra. Sjølv om det kjem ut eit halvt år seinare, hvis det er eit bra spel kjem ryktene til å spre seg uansett (Gamer.no td.) og folk kjøper det kanskje.

Hvis dei hadde lagd eit bra Harry Potter spel som ikkje nødvendigvis dreide seg om Harry sjølv, kanskje ein i klassen hans, eller ein som gjekk året før Harry?

Mogleg eg hadde kjøpt det spelet då, men slike som dei lagar nå er ikkje verdige ein snarvei på desktoppen min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvis jeg sto overfor "dilemmaet"

1) Lag et spill i løpet av kort tid, få rævva kritikker, men selg masse spill

2) Bruk lang tid og mye penger på spillutvikling, bli elsket av Zero Punctuation, selg marginalt flere spill

Jeg vet hva jeg ville valgt.

 

Så lenge lisensierte spill selger uansett hvor dårlige de er, så er det jo ikke akkurat noe insentiv for å legge seg i selen for å forbedre kvaliteten. Dessuten synes jeg egentlig å basere spill på film i utgangspunktet mindre heldig, å prøve å lage et spill rundt en helt gitt historie blir ofte rot.

Lenke til kommentar

GoldenEye 007 er vel kongen over alle lisensbaserte spill. (Måtte nevnes).

Så jeg tror det har en god del med utvikleren generelt, og ikke bare stramme tidsfrister, multiplattform og høyt press. Ser jeg et kjent utviklerstudio som har laget gode spill og utvikler et lisensbasert spill, forventer jeg selvfølgelig mer med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hehe, det kan jo være at han synes det er kjempemoro da, og da har jo spillet tjent sin hensikt som underholdning. Kanskje en mer fastlagt storyline etc virker mer apellerende til et yngre publikum enn til eldre spillere.

Lenke til kommentar
Hehe, det kan jo være at han synes det er kjempemoro da, og da har jo spillet tjent sin hensikt som underholdning. Kanskje en mer fastlagt storyline etc virker mer apellerende til et yngre publikum enn til eldre spillere.

Mja jeg vet ikke helt. Jeg synes at spillet feiler på alle punkter egentlig, men men.

Lenke til kommentar

Men, hva med spill basert på bøker? Der har du ingen tidsfrister, og, bøker blir da aldri eldre? Si, lag et dypt, kunstnerisk spill med nydelig musikk og spektakulære omringelser og utsikter, som er basert på en bok av Jane Austin? Si, et spill der du selv kan bestemme hvem gutt du vil ende opp med.

 

Det da være et spill som ihvertfall vil bli lagt merke til av noen jenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Men, hva med spill basert på bøker? Der har du ingen tidsfrister, og, bøker blir da aldri eldre? Si, lag et dypt, kunstnerisk spill med nydelig musikk og spektakulære omringelser og utsikter, som er basert på en bok av Jane Austin? Si, et spill der du selv kan bestemme hvem gutt du vil ende opp med.

 

Det da være et spill som ihvertfall vil bli lagt merke til av noen jenter.

 

Jeg tror ikke du har lest noen Jane Austen bøker ;) I disse bøkene skjer det _INGENTING_ og ville vært umulig å lage spill av.

Jeg holder en knapp på et cheerleaderspill med dansematte og mikrofon.

 

Mja jeg vet ikke helt. Jeg synes at spillet feiler på alle punkter egentlig, men men.

Du ja ;) Uten at jeg vet hvor gammel du er, så er kanskje målgrupper gutter i 12årsalderen, hva vet jeg?

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Nope, jeg har ikke lest de :wee: Men det var bare det første navnet som slo meg som en forfatter alle jenter jeg veit om kjenner til.

 

Men, mener fortsatt at det er en haug bøker der ute som bare venter å få et spill laget av seg.

 

Si, Harry Potter bøkene eller Ringenes Herre bøkene, lag et spill som er basert på bøkene, ikke filmene. Få alle bøkene i samme spill, eller del det i 2. Ta seg god tid. Det kan kanskje bli noe.

Lenke til kommentar

The Dark Tower av Stephen King hadde vært r å t t som spill.

Og De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre også, det kunne jo vært noe for Giskes "storsatsing" på norske spill.

Lenge siden jeg har kjøpt spill basert på filmer nå, og det ser ikke ut til å komme mye å rope hurra for fremover heller. I tillegg er det som regel barn disse spillene er rettet mot. Hva med Rambo 4?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du har lest noen Jane Austen bøker ;) I disse bøkene skjer det _INGENTING_ og ville vært umulig å lage spill av.

 

Du mener selvfølgelig at det infantile spillmediet stort sett ikke er interessert i å utforske mellommenneskelige relasjoner på en realistisk måte, og at vi derfor får klare oss med "The Sims" inntil videre.

 

Eksplosjoner tilsvarer handling tilsvarer moro.

 

Q.E.D.

Endret av impywimpy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Jeg tror ikke du har lest noen Jane Austen bøker ;) I disse bøkene skjer det _INGENTING_ og ville vært umulig å lage spill av.

Du mener selvfølgelig at det infantile spillmediet stort sett ikke er interessert i å utforske mellommenneskelige relasjoner på en realistisk måte, og at vi derfor får klare oss med "The Sims" inntil videre.

 

Eksplosjoner tilsvarer handling tilsvarer moro.

 

Q.E.D.

Tja... Jeg synes jo bøkene og filmene var uinteressante også da, mellommenneskelige relasjoner eller ei. Og skal det først lages spill om dette, så kan vi i hvertfall basere oss på noe annet enn overklassekvinner som kjeder seg :wee:

 

Jeg venter i spenning på spillet som rører meg til tårer. (Frustrasjonstårer teller ikke)

Lenke til kommentar

EA er et fellestrekk for søppelspill basert på lisenser. Som flere har sagt igjennom denne tråden, og som Joachim F også drar fram så finnes det spill basert på lisenser som gjør det bra.

 

EA skremmer meg, det vokser så alt for fort, og det basert på å spy ut dritt og søppel som blir solgt bare p.g.a. navn og lisens.

 

Jeg håper virkelig de går på en skikkelig smell så det blir mer plass til de som lager bra spill.

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar
EA er et fellestrekk for søppelspill basert på lisenser. Som flere har sagt igjennom denne tråden, og som Joachim F også drar fram så finnes det spill basert på lisenser som gjør det bra.

 

EA skremmer meg, det vokser så alt for fort, og det basert på å spy ut dritt og søppel som blir solgt bare p.g.a. navn og lisens.

 

Jeg håper virkelig de går på en skikkelig smell så det blir mer plass til de som lager bra spill.

 

Støttes 100 prosent!

Håper så indelig de ikke får kjøpt opp Take2, da blir det ny GTA4 booster pack hver 3 mnd (som koster penger, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
GoldenEye 007 er vel kongen over alle lisensbaserte spill. (Måtte nevnes).

Så jeg tror det har en god del med utvikleren generelt, og ikke bare stramme tidsfrister, multiplattform og høyt press. Ser jeg et kjent utviklerstudio som har laget gode spill og utvikler et lisensbasert spill, forventer jeg selvfølgelig mer med en gang.

 

Nå kom vel filmen i 1995, og spillet i 1997 så mulig Rare ikke hadde så stramme tidsfrister på den tittelen ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...