Gå til innhold

Regjeringen i spillmodus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at regjeringen gjør noe her også, men det er en ting som bekymrer meg litt. Hvis de med "norskspråklige dataspill" mener "dataspill som er utviklet i Norge med norsk som hovedspråk", er alt vel, men en økning i lokalisering av engelskspråklige titler er jeg ingen tilhenger av. En av de positive tingene med dataspill er jo nettopp språklæringen; selv ellers hjernedøde spill er i stand til å lære ungene noe så lenge de foregår på et annet språk.

Lenke til kommentar
Neineinei!

 

Vi trenger ikke penger og støtte til at spill skal ha norsk språk og innhold! Vi trenger penger og støtte at norskutviklede internasjonale spill skal få et grunnlag i utlandet!

Enig der ja, skulle gjerne sett noen "store" spill bli lagd i Norge. Det eneste jeg husker er Age of Conan. Barnespill til de under 7 kommer man bare så så langt med, tror jeg.

Lenke til kommentar
Neineinei!

 

Vi trenger ikke penger og støtte til at spill skal ha norsk språk og innhold! Vi trenger penger og støtte at norskutviklede internasjonale spill skal få et grunnlag i utlandet!

Godt poeng, og jeg er helt enig. Men vi skal ikke ignorere det norske markedet heller. Spill har et allsidig bruksområde for barn, så norsk bør ikke ignoreres helt.

 

Norge fikk i forrige uke også sin første Nintendo-godkjente utvikler (Nintendo DS). Veldig positivt det også.

http://www.gamer.no/artikler/ny_norsk_utvi..._ds-spill/49120

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Enig der ja, skulle gjerne sett noen "store" spill bli lagd i Norge. Det eneste jeg husker er Age of Conan. Barnespill til de under 7 kommer man bare så så langt med, tror jeg.

 

Ikke glem "Den Lengste Reisen" og oppfølgeren "Drømmefall". Dette er spill som også har blitt lagt merke til utenfor våre landegrenser...

 

Men det er vel hovedsaklig Funcom som er det profilerte selskapet når det gjelder Norskutviklede spill for utenlandsmarkedet, ja...

Lenke til kommentar

Vel, norske spill må jo starte en plass. De svenske Digital Illusions, som lager Battlefield-franchisen, lager, leste jeg her på gamer.no Barbie spill. Med å lage barnespill får jo nordmenn en slags innføring i spilleutviklig, og kan derfor senere ta skrittet videre til internasjonale spill.

Lenke til kommentar

Helt klart. Det er to helt forskjellige markeder. Å lage billige barnespill her i Norge stiller svært få krav i forhold til kvalitet (annet enn pedagogisk). Men når man satser mer internasjonalt, må man legge langt mer penger i både PR, distribusjon og kvalitet (spesielt grafisk). Samtidig som det også er et marked som stiller enda flere krav.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Men satser man på et internasjonalt storspill vil jo dette tjene inn seg selv om det holder god kvalitet, så det er jo ikke behov for noe statsstøtte der?

 

Det vil tjene seg inn SELV om det har god kvalitet?

 

Problemet er jo det at man må en del penger for å starte opp dette. "Kunstnerstøtte" fra staten kan hjelpe dem igang, og det er ikke snakk om at staten skal lage spillene. Det vil være det sammme som når forfattere får forfatterlønn, staten forteller ikke forfatteren hva han skal skrive, han får bare hjelp sånnat han kan skrive.

Lenke til kommentar

Du lager ikke et internasjonalt storspill uten betydelige midler å starte opp med. Men personlig så ser jeg ikke noen grunn til at staten skal substituere norsk spillindustri. Det er vel ikke aktuelt heller.

 

Det jeg gjerne skulle likt å se er mer satsning i media når det gjelder konkuransespilling, men så er vel jeg litt inhabil. Men det er jo ikke akkurat opp til "staten" å legge til rette for.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...