knut Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Det finnes mange måter å dempe støyen, en av de mer avanserte er å bruke motfaser. Les mer Siter Lenke til kommentar
Steina Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Dette er en litt morsom måte å "fjerne" lyd på, så dette virker som et interessant prosjekt. Siter Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Det finnes mange måter å dempe støyen, en av de mer avanserte er å bruke motfaser. Les mer Dette må noen teste. Håper prisen blir akseptabel. Siter Lenke til kommentar
kdog Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk. Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall. Siter Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 wow, hvem trenger et støydempet rackskap, når rackspaket som oftest står på et serverrom som til tider er designet nettopp mot støy og varmeutvikling..? og de som evt ikke har et slikt vellkonstruert rom (som oss feks) gir blanke. vi kjøper heller inn varmepumper. Siter Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk. Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall. -20dB vil vel si at man har halvert støyen. Er jo ganske bra. Hva tenkte du å trekke fra 20 fra? Siter Lenke til kommentar
kdog Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk. Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall. -20dB vil vel si at man har halvert støyen. Er jo ganske bra. Hva tenkte du å trekke fra 20 fra? Litt korttenkt av meg. dB er et forholdstall, ja. Siter Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Med støy skal støy fordrives? Siter Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 3db økning tilsvarer en fordobling av lydmengde.. Wikipedia Siter Lenke til kommentar
MIDDEL Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Dette er da en torsket måte å dempe støy på, dvs bruke energi for at genere støy, og etterpå bruke resourser til å motvirke støy. støy = nødvendig ventilasjon. Dersom PC og lignende utstyr i utgangspunket bruker tyngdekraften for å flytte varm luft ut, og kabinetter blir laget slik kald luft trekkes inn i bunden og slippes ut i toppen, vil behov for vifter bli minnimert.Dvs. viftestøy (og resourse bruk) blir mindst mulig. Desuten blir det rum for enklere kjøleløsninger. Standard design har av en eller annen merkelig grunn lenge vært slik , at det trekkes luft inn i framsiden og skyves luft ut i baksiden, og alle vifter/kjøleløsninger kjemper imot tyngdekraften. Siter Lenke til kommentar
KT400 Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk. Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall. -20dB vil vel si at man har halvert støyen. Er jo ganske bra. Hva tenkte du å trekke fra 20 fra? +3dB er reelt sett en dobling av lydnivået. Men samtidig er 3dB den minste forandring i lydnivå som vårt øre er i stand til å oppfatte. Det er derfor volumkontrollen på lydanlegg er logaritmisk. Når det gjelder vår hørsel, oppfatter vi -10 dB som en halvering av lydnivået. Det vil si at -20dB oppfatter vi som først en halvering (-10dB) og deretter en ny halvering (-10dB). Da mener ørene våre at vi kun har 25% av lydnivået tilbake. Endret 6. mars 2008 av KT400 Siter Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 For lydteknikere er jo dette konseptet kjent, på samme linje med bruken av pink noise som brukes blandt annet i kontorlokaler. Men at det nå har kommet så langt er jo kjempeflott! Jeg tror nok ikke løsningen passer for alle, men jeg er veldig fristet til å prøve dette. Siter Lenke til kommentar
Turbo sindre Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 fight noice with noice hehe ... litt interesangt Siter Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Og forresten: det hadde vært gøy å kjøpe det byggesettet og montere det på folk som prater alt for høyt eller bare er generelt slitsomme. Endret 6. mars 2008 av Onkel Siter Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 De motlydløsningene jeg har sett har ikke vært i stand til å fjerne lyd særlig oppover i frekvens på en særlig god måte. OM de klarer å fjerne noe i nærheten av 20 db opp imot 1800 hz skal jeg imponert. Blir spennende å se hvordan dette er i praksis. Det framstår ikke umiddelbart som den mest parktiske løsningen på problemet. AtW Siter Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Og forresten: det hadde vært gøy å kjøpe det byggesettet og montere det på folk som prater alt for høyt eller bare er generelt slitsomme. Veldig vansklig når man skal gjøre det på lyd som spres i mer eller mindre alle retninger, og det skal være effektivt for tilhørere i alle retninger også, systemet kompliseres yttligere av at vi ha to ører. Noe som kanselerer når vi ser rett på kan feks føre til en økning i lydtrykknivå i det ene av de to ørene våre om man har lydkilden på siden. Dermed er det langt mer praktisk når det er en mer eller mindre endimenasjonal situasjon man må forholde seg til. AtW Siter Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 Dette ser jeg mer på som noe vås! Et interferensmønster (konstruktiv og destruktiv) er komplekst. Dette mønsteret er avhengig av avstand, vinkel og frekvens til lydkildene (støy og motstøy). I en romlig dimensjon består mønsteret av en maks verdi og en min verdi en halv bølgelengde unna og med en periode på en bølgelengde. I to romlig dimensjoner blir det ganske komplisert. Kast to steiner med litt avstand fra hverandre i vannet og se på dette mønsteret. Noe slik hadde vi sett dersom lyd var synlig, FOR EN BØLGELENGDE! For en annen bølgelengde ser mønsteret lik ut, men avstand mellom topp og topp er går ned når frekvens går opp. Samtidig er fasen endret. Ved 1800Hz er bølgdelengden omtrent 18cm. Avstand mellom ørene er kanskje 10cm (har jeg smått hode?) og man kan ha konstruktiv interferens på det ene øret og destruktiv interferens på det andre. Uten tvil svært vanskelig å kansellere alle frekvenser samtidig. Enda vanskeligere når avstanden mellom kilden støykilden og lytteren endrer seg hele tiden (når vi beveger oss). Med øretelefoner/propper er denne avstanden tilnærmet konstant. Man kan derfor regne ut fasen og alle frekvenser. Det eneste som er problemet er at prosesseringstiden må være mindre enn tiden lyden tar fra det tidspunktet den passerer mikrofonen og treffer øret. Det kan være snakk om 3cm med øreklokker. Og med 330m/s tilsvarer det omtrent 90us. Tidsforsinkelsen er overkommelig for Forsterkning, filtering, ADC, signal prosessering med DSP, DAC, filtering. Å finne riktig motfase og amplitude for alle frekvsener bør være den største utfordringen i et slikt system. Siter Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 *forlange at hardware.no får med seg en slik i en testbenk* Siter Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Etter hva jeg har fått høre er dette egentlig rimelig gammel teknologi. Vet saga petroleum hadde noe slikt installert på server rommet sitt. Dette er da sånn ca 10-15 år siden. Endret 6. mars 2008 av kpolberg Siter Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Etter hva jeg har fått høre er dette egentlig rimelig gammel teknologi. Vet saga petroleum hadde noe slikt installert på server rommet sitt. Dette er da sånn ca 10-15 år siden. Uten sammenlikning forøvrig, så er jo også transistoren gammel teknologi Men joa, prinsippet har vært kjent lenge, medn de praktiske løsningene forbedres over tid. AtW Endret 6. mars 2008 av ATWindsor Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.