Gå til innhold

Demp støyen med motfase


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk.

Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall.

 

-20dB vil vel si at man har halvert støyen. Er jo ganske bra. Hva tenkte du å trekke fra 20 fra?

Lenke til kommentar
Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk.

Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall.

 

-20dB vil vel si at man har halvert støyen. Er jo ganske bra. Hva tenkte du å trekke fra 20 fra?

 

Litt korttenkt av meg. dB er et forholdstall, ja.

Lenke til kommentar

Dette er da en torsket måte å dempe støy på, dvs bruke energi for at genere støy, og etterpå bruke resourser til å motvirke støy. støy = nødvendig ventilasjon.

Dersom PC og lignende utstyr i utgangspunket bruker tyngdekraften for å flytte varm luft ut, og kabinetter blir laget slik kald luft trekkes inn i bunden og slippes ut i toppen, vil behov for vifter bli minnimert.Dvs. viftestøy (og resourse bruk) blir mindst mulig. Desuten blir det rum for enklere kjøleløsninger.

 

Standard design har av en eller annen merkelig grunn lenge vært slik , at det trekkes luft inn i framsiden og skyves luft ut i baksiden, og alle vifter/kjøleløsninger kjemper imot tyngdekraften.

Lenke til kommentar
Verd å merke seg er at dB-skalaen er logaritmisk.

Når de skriver at man reduserer med 20dB, vil det ikke si at man kan trekke i fra "20". Det er ikke nødvendigvis så utrolig imponerende tall.

 

-20dB vil vel si at man har halvert støyen. Er jo ganske bra. Hva tenkte du å trekke fra 20 fra?

+3dB er reelt sett en dobling av lydnivået.

Men samtidig er 3dB den minste forandring i lydnivå som vårt øre er i stand til å oppfatte. Det er derfor volumkontrollen på lydanlegg er logaritmisk.

Når det gjelder vår hørsel, oppfatter vi -10 dB som en halvering av lydnivået. Det vil si at -20dB oppfatter vi som først en halvering (-10dB) og deretter en ny halvering (-10dB). Da mener ørene våre at vi kun har 25% av lydnivået tilbake.

Endret av KT400
Lenke til kommentar

De motlydløsningene jeg har sett har ikke vært i stand til å fjerne lyd særlig oppover i frekvens på en særlig god måte. OM de klarer å fjerne noe i nærheten av 20 db opp imot 1800 hz skal jeg imponert. Blir spennende å se hvordan dette er i praksis. Det framstår ikke umiddelbart som den mest parktiske løsningen på problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og forresten: det hadde vært gøy å kjøpe det byggesettet og montere det på folk som prater alt for høyt eller bare er generelt slitsomme. :)

 

Veldig vansklig når man skal gjøre det på lyd som spres i mer eller mindre alle retninger, og det skal være effektivt for tilhørere i alle retninger også, systemet kompliseres yttligere av at vi ha to ører. Noe som kanselerer når vi ser rett på kan feks føre til en økning i lydtrykknivå i det ene av de to ørene våre om man har lydkilden på siden. Dermed er det langt mer praktisk når det er en mer eller mindre endimenasjonal situasjon man må forholde seg til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette ser jeg mer på som noe vås!

 

Et interferensmønster (konstruktiv og destruktiv) er komplekst. Dette mønsteret er avhengig av avstand, vinkel og frekvens til lydkildene (støy og motstøy). I en romlig dimensjon består mønsteret av en maks verdi og en min verdi en halv bølgelengde unna og med en periode på en bølgelengde. I to romlig dimensjoner blir det ganske komplisert. Kast to steiner med litt avstand fra hverandre i vannet og se på dette mønsteret. Noe slik hadde vi sett dersom lyd var synlig, FOR EN BØLGELENGDE! For en annen bølgelengde ser mønsteret lik ut, men avstand mellom topp og topp er går ned når frekvens går opp. Samtidig er fasen endret. Ved 1800Hz er bølgdelengden omtrent 18cm. Avstand mellom ørene er kanskje 10cm (har jeg smått hode?) og man kan ha konstruktiv interferens på det ene øret og destruktiv interferens på det andre. Uten tvil svært vanskelig å kansellere alle frekvenser samtidig. Enda vanskeligere når avstanden mellom kilden støykilden og lytteren endrer seg hele tiden (når vi beveger oss).

 

Med øretelefoner/propper er denne avstanden tilnærmet konstant. Man kan derfor regne ut fasen og alle frekvenser. Det eneste som er problemet er at prosesseringstiden må være mindre enn tiden lyden tar fra det tidspunktet den passerer mikrofonen og treffer øret. Det kan være snakk om 3cm med øreklokker. Og med 330m/s tilsvarer det omtrent 90us. Tidsforsinkelsen er overkommelig for Forsterkning, filtering, ADC, signal prosessering med DSP, DAC, filtering. Å finne riktig motfase og amplitude for alle frekvsener bør være den største utfordringen i et slikt system.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har fått høre er dette egentlig rimelig gammel teknologi. Vet saga petroleum hadde noe slikt installert på server rommet sitt.

 

Dette er da sånn ca 10-15 år siden.

 

Uten sammenlikning forøvrig, så er jo også transistoren gammel teknologi :)

 

Men joa, prinsippet har vært kjent lenge, medn de praktiske løsningene forbedres over tid.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...