Gå til innhold

AMD viser frem 45 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mange prosessorer blir d av en slik waffer ?

K10 firekjerne på 65nm er ca 288 mm2. En slik skive er pi*r2 = 3,14159* 1502 = 70686 mm2. Forutsatt null kutting og at alle prosessorene fungerer blir det ca 70686/288 = 245 firekjerneprosessorer på 65nm. Krymping til 45nm vil omtrent doble antallet til ca 490 firekjerner. Tar vi høyde for en del kutting og svinn betyr det nok ca 300-400 prosessorer.

 

er det noen som veit hvorfor waferen er rund? blir jo mye kapp da i forhold til en firkanta skive

Enkelt forklart: Fordi det er den beste måten å lage de på. Svinnet på grunn av kutting er bare i størrelseorden 5% av arealet. Rensilisium-boltene kan bare lages runde. Skulle man kuttet de firkantede før man sendte de gjennom belysingsprosessene ville man kuttet bort omtrent 40% av arealet. Det er langt mer enn de ca 5% de må kutte bort om de kan lage prosessorer helt ut til alle kantene.

 

Produksjon av bolter:

696px-Czochralski_Process.svg.png

 

En ferdig bolt:

post-3851-1204723194_thumb.jpg

 

Kutting av skiver:

ingotsliced.jpg

 

Produksjon av bolter og skiver:

http://www.iisme.org/etp/Silicon_Wafer_Processing.pdf

 

PS. Er det noen som vet kiloprisen på slik silisium? Jeg har funnet det før men finner det ikke nå.

Lenke til kommentar

Det er en slags "gammel vane" at antall nm har blitt redusert med roten av to hver gang. F.eks var det en gang i tida 1000 nm og de reduserte det med ca roten av to til 700nm. Deretter har de fortsatt å dele med roten av to for hver gang: 500nm, 350nm, 250nm, 180nm, 130nm, 90nm, 65nm, 45nm, 32nm, 22nm, 16nm, 11nm osv. Legg merke til at annen hver av disse blir en halvering:

1000nm, 500nm, 250nm, 130nm, 65nm, 32nm, 16nm

700nm, 350nm, 180nm, 90nm, 45nm, 22nm, 11nm

 

Man kan jo spørre seg hvorfor de ikke justerer det i mindre eller større trinn. Grunnen er vel at deling med roten av 2 er teknisk og økonomisk optimalt. Gjør man det i større trinn, f.eks halverer hver gang så vil produksjonsteknologien utvikle seg i for trege trinn til at man får et stabilt salg. F.eks ville det tatt omtrent 3-4 år mellom hver krymping i stedet for dagens 1,5-2 år. Hver krymping er meget kostbar i form av nytt produksjonsutstyr. Krymper man kretsene i mindre trinn vil det bli uforholdsmessig høye kostnader med stadig utskiftning av utstyr. Det beste kompromisset ser altså ut til å fælge rekka med deling på roten av to. Noen produsenter (ram, flash, GPU) har prøvd å ta mellomsteg og det har lykkes for dem. Men nå er det sikkert forskjeller i kompleksitet og utstyr som gjør det mindre gunstig for CPU-produsenter.

Lenke til kommentar

Leste litt på det med ingot makingen, men det jeg lurer på er hva seed krystallet har med saken å gjøre? Nå skal det sies at min kunnskap til fysikk og kjemi er veldig begrenset.. Er det snakk om å "ha noe å ta tak i" når du løfter ingoten ut av "silisiumbadet" i etterkant (mer som veken i ett stearinlys)?

Lenke til kommentar
PS. Er det noen som vet kiloprisen på slik silisium? Jeg har funnet det før men finner det ikke nå.

<a href="http://www.universitywafer.com/" target="_blank">http://www.universitywafer.com/</a>

Dette er udopet silisium da.

Hmm, det ble litt av et regnestykke men jeg kom til slutt fram til 45 000 kr/kg for den med 4" kjøpt i kvanta på 25 stk av gangen.

 

Leste litt på det med ingot makingen, men det jeg lurer på er hva seed krystallet har med saken å gjøre? Nå skal det sies at min kunnskap til fysikk og kjemi er veldig begrenset.. Er det snakk om å "ha noe å ta tak i" når du løfter ingoten ut av "silisiumbadet" i etterkant (mer som veken i ett stearinlys)?

Seed'en er som i torrent-terminologi, en kilde. Det er kilden til krystallen som skal dannes. Det er ekstremt viktig å ha en sånn kilde slik at det ikke danner seg flere krystaller på en gang som vokser inn i hverandre. Da blir krystallstrukturen både i vilkårlig retning og man kan få skilleflater mellom flere krystaller. Slike skilleflater vil ødelegge samtlige prosessorer som får den flaten gjennom seg. Dersom seed'en ikke er der så vil også krystallen vokse en vilkårlig retning. Det er er veldig uønsket.

Lenke til kommentar

22nm osv har vært planlagt i mange år allerede i form av at det er gjort grunnforskning på hva som trengs for å klare å lage det. Grunnforskningen har blitt til mer og mer spesifikk forskning de siste årene og det er laget prototyper av svært enkle mønstre på 22nm for flere år siden. Jeg er ikke sikker på nåværende status men regner med det er snakk om prototyper med SRAM-celler nå. Altså på det stadiet 45nm var rundt 2004-2005. Dermed kan vi estimere oss frem til at 22nm kanskje kommer rundt 2011-2012, hvis de lykkes. En eller annen gang vil må jo nødvendigvis krympingen møte veggen siden man ikke kan lage noe som er mindre enn et atom. Foreløbig er det ok prognoser for at 22nm kan bli mulig å masseprodusere. 16nm har dårligere prognoser. 32nm er svært sannsynlig. 11nm ser per i dag urealistisk ut.

Lenke til kommentar
22nm osv har vært planlagt i mange år allerede i form av at det er gjort grunnforskning på hva som trengs for å klare å lage det. Grunnforskningen har blitt til mer og mer spesifikk forskning de siste årene og det er laget prototyper av svært enkle mønstre på 22nm for flere år siden. Jeg er ikke sikker på nåværende status men regner med det er snakk om prototyper med SRAM-celler nå. Altså på det stadiet 45nm var rundt 2004-2005. Dermed kan vi estimere oss frem til at 22nm kanskje kommer rundt 2011-2012, hvis de lykkes. En eller annen gang vil må jo nødvendigvis krympingen møte veggen siden man ikke kan lage noe som er mindre enn et atom. Foreløbig er det ok prognoser for at 22nm kan bli mulig å masseprodusere. 16nm har dårligere prognoser. 32nm er svært sannsynlig. 11nm ser per i dag urealistisk ut.

Så 45-65-90nm urealistisk ut for en del år tibake når det var 1000nm o.l?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...