Gå til innhold

Råeste 1,8-tommer hittil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er rekordraskt til å være 1,8". De lover også en overføringshastighet på inntil 61 MB/s, noe som er svært raskt til å være 1,8-tommer og til og med raskt sammenlignet med 2,5-tommere.

 

Det virker som Toshiba føler seg presset av SSD i 1,8-tommer markedet slik at de satser ekstra hardt på forbedringer av den tradisjonelle lagringsteknologien.

 

Hvorfor tror du den vil dukke opp i servere, VikinGz? I servermarkedet prioriteres først og fremst driftsikkerhet. Lavere på prioriteringslistene kommer ytelse, lagringskapasitet og fysisk plass. Rac-servere og tårnservere har som regel 3,5" fordi det er plass nok. Bladservere har 2,5" men da i form av Seagate Savvio-serien. (10k - 15k rpm 2,5" med SAS eller Ultra320 SCSI tilkobling). Hvis denne 1,8-tommeren skal bli aktuell i servere så må nok to ting skje: kravet til driftsikkerhet må senkes og plasskravet må strammes ytterligere inn i forhold til bladservere. Den kombinasjonen ser jeg ikke for meg vil skje.

Lenke til kommentar

Ja, men så er det vel ikke mange som ser bort i fra pris ;) Det er tross alt snakk om en prisforskjell på mange tusen kroner. En 64GB SSD koster typisk fra ca 8000 kr mens en toppmodell av en 1,8" harddisk koster antageligvis rundt 1500 kr. Begge deler er estimert/gjettet norsk utsalgspris. (Jeg fant ikke noen godt representative priser på 1,8" så jeg tok meg den frihet å estimere det ut i fra 2,5"-markedet)

Lenke til kommentar

micro SATA

eSATA med strøm

 

Ok, det ble ikek så mange. Mente jeg hadde lest en artikkel om at det ble introdusert 3 - 4 nye standarder bare for små enheter som MP3-spillere og lignende. Jeg klarte ikke å finne den nå: det er godt mulig jeg fantaserte :p. Egentlig litt synd at vi bruker en SATA-kompatibel standard for CF-kort også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...