Gå til innhold

Crucial BallistiX PC3-12800 2 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smart måte dere hadde satt opp resultatene på og interessante resultater. :thumbup:

 

Jeg legger merke til at klokkefrekvensen på prosessoren har null å si i disse testene. Videre ser jeg at FSB er en viktigere faktor for ytelsen enn minnehastigheten. Selv om den prosentvise økningen av hver enkelt er lik.

 

Skeptisk til 2*1GB, vil heller ha 2*2GB ;) (Hvorfor, fordi at jeg skal ha 8GB i systemet mitt)

Husk at det er vanskelig å kjøre 2 minnemoduler per minnekanal med så høye hastigheter. Trolig vil du klare langt høyere minnehastigheter med 2*2GB enn med 4*2GB. Hva som er best til deg kommer an på ditt bruksmønster.

 

Personlig satser jeg på 4*2GB DDR2-800 når jeg skal kjøpe neste gang.

 

Kreves det ikke cpu med 1600Mhz bus? Testen er gjort med 1333 såvidt jeg kan forstå

Testen er gjort med flere FSB-hastigheter. Se oversikt over FSB, multiplikator, klokkehastighet på CPU og minnehastighet øverst på side 4.

Lenke til kommentar
Hva betyr dette?

At de bruker 20% mer elektrisk effekt enn vanlig. F.eks 6 watt i stedet for 5 watt. Dette betyr også at de utvikler 20% mer varme enn vanlig. I dette tilfellet 6 watt i stedet for 5 watt.

 

Watt er et mål for energi per tidsenhet. Det kan f.eks være elektrisk energi eller varmeenergi. All den elektriske energien som går til minnet blir omdannet til varmeenergi.

 

Ordet tap kan virke litt misvisende fordi det hinter om at noe av energien tapes. Det stemmer ikke. All energien brukes til noe nyttig når den omdannes fra elektrisk energi til varmeenergi.

 

Elektrisk effekt er det samme som strøm ganger spenning. F.eks er spenninga 1,8 volt og strømmen 3,33 Ampere. Da blir den elektriske effekten 1,8*3,33 = 6 watt.

Lenke til kommentar
Husk at det er vanskelig å kjøre 2 minnemoduler per minnekanal med så høye hastigheter. Trolig vil du klare langt høyere minnehastigheter med 2*2GB enn med 4*2GB. Hva som er best til deg kommer an på ditt bruksmønster.

Er dette begrenset av brikkesettet, FSB, eller DDR3 standarden? Husker ikke dette selv..

Mener å huske det ikke takler å kjøre dualchannel ved høy hastighet. Foreløpig et negativt trekk ved DDR3. Vel så negativt som pris IMO

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hvor begrensningen ligger. Det har noe å gjøre med både brikkesett, signallederne på hovedkortet og minnemodulene. Ved høye hastigheter får man refleksjoner av signalet i enden av signallederne. Det er f.eks grunnen til at man brukte aktiv eller passiv terminering på enden av gamle brede SCSI-kabler og Coax nettverkskabler. Slik terminering har vært innebygget i minnemodulene siden DDR2 men jo mer man øker hastigheten jo større blir refleksjonsproblemet likevel. Et annet problem er at flere minnemoduler og høyere hastigheter gir større kapasativ belastning på minnekontrolleren. Det vil også begrense noe. Men som sagt, jeg vet ikke helt hvor flaskehalsen ligger og om den lar seg løse særlig enkelt.

 

Anders Jensen her på forumet mener at 2 minnemoduler per kanal vil forsvinne i framtida. Det er kanskje derfor Nehalem er skissert med hele 3 minnekanaler i toppmodellene for desktop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...