Gå til innhold

OCZ SATA SSD 64 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har skjedd mye på SSD-fronten siden dere testet den forrige for et halvår siden ja...

 

Likte denne:

Størst forskjell merker man likevel fra man oppstart av maskinen og frem til påloggingsmenyen. Hit tok det drøye 10 sekunder med SSD og 45-50 sekunder med vanlig harddisk. Dette må nesten prøves selv.

5 ganger forbedring på et bruksområde i praksis er ikke dårlig. Har vel mye med at tradisjonelle harddisker bruker tid på å komme opp i makshastighet når de blir slått på.

 

Samtidig litt skuffet over I/O-ops-testen (trodde SSD var overlegen her) og ikke minst skriveytelsen som må være minst like bra som på den gamle harddisken før jeg oppgraderer laptopen.

 

Uansett, SSD er en ekstremt ung teknologi ennå. Vi vil nok se kraftige forbedringer i både kapasitet, ytelse og ikke minst pris i årene som kommer.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Oioi! 2-3 ganger raskere enn Raptor X og 5-6 ganger raskere enn WD scorpio på oppstart av Windows er ikke mindre enn svært imponerende.

 

OCZ, Samsung og Mtron tilbyr nå slike raske SSD-er og prisene faller. Fremtiden ser lys ut. Teknologien er ennå ung men dette kommer nok til å gå fremover med stormskritt.

 

Harddisker har 2 begrensninger: båndbredde og aksesstid. SSD reduserer sistnevnte problem svært effektivt (~40-45 ganger raskere enn Raptor X), men båndbredden har ennå litt igjen før den når igjen Raptor X. Heldigvis lar båndbredden seg multiplisere opp ved hjelp av Raid0. Gjør man det får man i både pose og sekk.

 

Håper det kommer mindre (=billigere) SSD-er med like god ytelse i salg snart. Jeg trenger ikke mer enn 16-32GB til mine to OS med programmer men vil gjerne ha det i form av 4-6 SSD'er i Raid0. Må man helt opp på 64GB på hver SSD så blir det jo svindyrt.

Lenke til kommentar

Denne hadde dårlig ytelse i forhold til MTRON SSD Pro 7000 64gb synes jeg. Men så koster Mtron kr 12.795,- på komplett da.

 

Mtron 64gb har faktisk STEGET i pris de siste ukene, da den kostet 9995 kr for noen uker siden! :ohmy: Kanskje den stiger i pris siden den er desidert best av det som finnes på markedet?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Oioi! 2-3 ganger raskere enn Raptor X og 5-6 ganger raskere enn WD scorpio på oppstart av Windows er ikke mindre enn svært imponerende.

 

OCZ, Samsung og Mtron tilbyr nå slike raske SSD-er og prisene faller. Fremtiden ser lys ut. Teknologien er ennå ung men dette kommer nok til å gå fremover med stormskritt.

 

Harddisker har 2 begrensninger: båndbredde og aksesstid. SSD reduserer sistnevnte problem svært effektivt (~40-45 ganger raskere enn Raptor X), men båndbredden har ennå litt igjen før den når igjen Raptor X. Heldigvis lar båndbredden seg multiplisere opp ved hjelp av Raid0. Gjør man det får man i både pose og sekk.

 

Håper det kommer mindre (=billigere) SSD-er med like god ytelse i salg snart. Jeg trenger ikke mer enn 16-32GB til mine to OS med programmer men vil gjerne ha det i form av 4-6 SSD'er i Raid0. Må man helt opp på 64GB på hver SSD så blir det jo svindyrt.

 

Tja nå er det jo ikke galmannspris på 16 GB SSD lenger, og med en bra kontroller så skulle vel et raidoppsett med 2 eller flere 16 GB rekke langt simen1? Du kan kjøre dualboot og alt du måtte ønske. Og gjerne et par virtuelle maskiner også uten å merke noe særlig tap.

Lenke til kommentar
Denne disken koster 6100 kroner med dagens dollarkurs på www.newegg.com

(1095 USD)

 

Kanskje ide å få den over dammen? Sparer hvertfall noen kroner..

Tja, gjør man egentlig det. Selv om vi ser bort fra frakt er vi oppe i nesten 8000 etter å ha lagt på moms og tollgebyr. Koster sikkert noen hundringser i frakt så da er vi nede i kun noen hundrelapper spart (per nå sier prisguiden kr. 8695). Er det verd det med tanke på at du mister tryggheten det norske lovverket gir?

Lenke til kommentar
Håper det kommer mindre (=billigere) SSD-er med like god ytelse i salg snart. Jeg trenger ikke mer enn 16-32GB til mine to OS med programmer men vil gjerne ha det i form av 4-6 SSD'er i Raid0. Må man helt opp på 64GB på hver SSD så blir det jo svindyrt.

Tja nå er det jo ikke galmannspris på 16 GB SSD lenger, og med en bra kontroller så skulle vel et raidoppsett med 2 eller flere 16 GB rekke langt simen1? Du kan kjøre dualboot og alt du måtte ønske. Og gjerne et par virtuelle maskiner også uten å merke noe særlig tap.

To stk "billige" 32 GB SSD gir ca 28 MB/s skriving og 52 MB/s lesing for 2732 kroner. Ikke spesielt imponerende.

 

Fire stykk gir 56 MB/s skriving og 104 MB/s lesing for 5464 kr. Brukbar hastighet, men etter min mening ikke verd så mye.

 

6 stykk gir 84 MB/s skriving og 156 MB/s lesing for 8196 kr. Bra hastighet men ikke verd pengene etter min mening.

 

Med 4 stk av 8GB-utgaven får jeg 116 MB/s skriving og 120 MB/s lesing for 6044 kr. Bra ytelse, men for dyrt etter min mening.

 

Sånn kan jeg fortsette med andre typer SSD-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...