Gå til innhold

Farvel til minuttprisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

To kjappe spørsmål:

 

1) Hvordan betaler man *egentlig* med en mobiltelefon? Forklar det steg for steg. (Jeg har hørt om mobilbetaling i snart ti år, men aldri har noen sagt hvordan det gjøres.)

 

2) Tar det lengre eller kortere tid enn de ca 10-15 sekunder det tar å betale med kontanter?

Lenke til kommentar

Fungerer nok på samme måte som engangskode på feks forum, altså skjer det på sekundet. Så får du sms på mobilen der du må vertifisere kjøpet(samt at de nok lager det slik at du må slå inn pin manuelt, pin kode er like lang som en bankort kode). Ser ikke så mange andre måter.....

 

På den negative siden blir det ekstra farlig å miste sin mobil.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det finnes flere løsninger.

 

Nokia og Visa har jobbet med en måte hvor mobilen sender et signal til kortterminalen, om man fortsatt kan kalle det det, i likhet med magnetfeltet på et bankkort gjør det. Så er det bare å taste kode, det kan gjøres enten på mobilen eller på kortterminalen. Dette høres kjapt og enkelt ut, da systemet forblir som i dag bare at bankkortet bakes inn i en annen enhet.

 

Så er det diverse muligheter via sms og nettverksbruk, noe ala det Baumann beskriver. Sende en sms som trekker penger direkte enten fra abbonement eller fra en konto. Dette forutsetter ofte enda mer personlig informasjon i hendene på opperatøren, noe som kan gi skremmende scenarier, tenk en langt mer fyldig utgave av tele2-skandalen.

 

Angående tidsbruk tror jeg det kan holdes nede til samme tid som kort, men da må vi unngå å måtte skrive sms med koder og lignende.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor mobilen skal bli en alt mulig maskin.

Det folk flest bruker mobilen til er og ringe og sende SMS, 3G og super-3G er det vel bare super foretningsmenn og de som vil ha internett på pcen på hytta som bruker. Nesten ingen

bruker MMS, "ingen" bruker mobil TV, "ingen" bruker video samtaler.

Det er også veldig få som har bruk for gps, "super" kamera, E-post, videospiller, osv. osv på mobilen, jeg tror heller ikke at betaling med mobil vil bli noe stort. Er ikke alt dette et tegn på at vi ikke behøver alt dette tullet? Vi er ikke Japan, vi er Norge.

Lenke til kommentar
Han tror MMS vil ta av etterhvert. Netcom har investert mye penger i MMS, men har ikke fått avkasting for det ennå. Grunnen tror Baumann ikke er pris, men at det er for vanskelig å bruke tjenesten.

Det er ikkje vanskeleg å senda MMS, det er prisen som er for høg.

 

Nei 2,- er ikkje mykje, det er heller ikkje så mykje at eg aldri sendar MMS, men det førar oftast til at eg ikkje tenkar på å senda ein MMS i staden for ein SMS..

Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg. I noen land nede her nede på kontinentet (Tyskland, Østerrike) har jo denne tjenesten vært ibruk i minst 6-7 år. Men noen stor suksess virker det ikke som det er. Her jeg bor har jeg de siste åra kunnet brukt mobilen til å kjøpe coca cola fra brusautomaten, parkeringsbilett til bilen, bilett til buss/trikk/T-bane osv Fint i et nødsfall, MEN som regel blir det altså ikke brukt.

Lenke til kommentar

Den enkleste og beste måten å få til betalinger med mobiltelefonen på, er å bygge inn en chip fra Visa PayWave-løsningen i mobiltelefonen.

 

I begynnelsen kan det gjøres ved at man får en liten brikke som limes på baksiden av telefonen.

 

Visa PayWave er under utrulling i London og flere andre europeiske land, og kommer med tiden til Norge.

 

Den tillater bare små betalinger (under £10 og €15), og er perfekt til småkjøp.

Lenke til kommentar
– Jeg tror aldri du kommer til å bruke mobilen til å handle dagligvarer med mobilen. Du kommer aldri til å handle tv med mobilen. Dette vil brukes til småkjøp, tror Baumann.

Disse ordene skal han nok få spise i seg om noen år. Dette blir det samme som da det på 80-tallet ble sagt at man aldri ville trenge mer enn 640kb RAM. Her sitter jeg i dag med 6553,6 ganger mer.

Lenke til kommentar

tingen å tenke på her er at den handlingen det er å taste inn koden å få ut kvittering fra betalingsautomaten har blitt den moderne sosiale varianten av å utveksle noen metallbiter og papirlapper.

 

om en bare skal vifte og gå, så må en kunne stole på at personen har betalt.

 

ikke pokker om en kan stå der å vente på at mobilnettet skal sende over en sms, og det så skal svares. er slitsomt nok når en terminal ikke får kontakt med banken når en står der i køa...

 

småbetaling pr kort har vært bankenes våte drøm i en årrekke, siden vi bruker en del mer penger når vi ikke har den visuelle greia med å telle mynter før vi betaler. og bruk av kort betyr gebyrer, enten mellom kunde og bank, bank til bank, eller kredittselskap og bank. uansett så skal noen ha betalt for å administrere datastrømmen...

Lenke til kommentar

"– Jeg tror aldri du kommer til å bruke mobilen til å handle dagligvarer med mobilen. Du kommer aldri til å handle tv med mobilen. Dette vil brukes til småkjøp, tror Baumann."

 

Sa han virkelig "jeg tror aldri du kommer til å bruke mobilen til å handle dagligvarer med mobilen"?

 

Hva skal man ellers bruke til å betale med mobilen enn mobilen? Er litt vanskelig å betale med mobilen hvis man bruker kontanter liksom=)

 

Jeg tror faktisk mobilen kommer til å erstatte kort og slik, og problemet med om personen betaler kan f.eks løses ved at man setter varene på et samlebånd, og så er det en data som registrerer hvilke varer man har lagt på båndet. Og så må man gå igjennom noe liknende en flyplass scanner, som registrerer serienummer på mobilen(eller kontonummer eller whatever), og så hvis man ikke har med mobil eller ikke betaler av noen annen grunn, får man ikke utlevert varene på andre siden av scanneren.

 

Trykkleif

Endret av conflict
Lenke til kommentar
– Jeg tror aldri du kommer til å bruke mobilen til å handle dagligvarer med mobilen. Du kommer aldri til å handle tv med mobilen. Dette vil brukes til småkjøp, tror Baumann.

Disse ordene skal han nok få spise i seg om noen år. Dette blir det samme som da det på 80-tallet ble sagt at man aldri ville trenge mer enn 640kb RAM. Her sitter jeg i dag med 6553,6 ganger mer.

 

Bill Gates har faktisk ikke sagt dette. 640 kB-historien er en vandrehistorie.

http://www.wired.com/politics/law/news/1997/01/1484

 

Når det gjelder Baumann, så kan du lese i neste avsnitt at han modererer seg, og ikke avfeier idéen. Men han gjorde det ganske klart at han ikke tror på det selv.

 

Har presisert dette litt bedre i teksten.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
"– Jeg tror aldri du kommer til å bruke mobilen til å handle dagligvarer med mobilen. Du kommer aldri til å handle tv med mobilen. Dette vil brukes til småkjøp, tror Baumann."

 

Sa han virkelig "jeg tror aldri du kommer til å bruke mobilen til å handle dagligvarer med mobilen"?

 

Dette er en trykkfeil, ja. har rettet dette.

 

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk mobilen kommer til å erstatte kort og slik, og problemet med om personen betaler kan f.eks løses ved at man setter varene på et samlebånd, og så er det en data som registrerer hvilke varer man har lagt på båndet. Og så må man gå igjennom noe liknende en flyplass scanner, som registrerer serienummer på mobilen(eller kontonummer eller whatever), og så hvis man ikke har med mobil eller ikke betaler av noen annen grunn, får man ikke utlevert varene på andre siden av scanneren.

 

heh, så du vil ha den innebygget i butikkalarmen?

 

tingen er den at du bytter ut en sikker 2-dels verifisering med en usikker 1-dels.

 

hvordan vet du at personen som går gjennom sensoren er den som faktisk skal ha rett til å bruke telefonen som betalingsmiddel?

 

pr i dag så "vet" du dette ved at personen har kortet, og kan koden.

 

det som er på jordet er at dem vil ha bort koden, den som faktisk kobler kort/telefon til personen som bruker den.

 

en annen sak er at om det skal være radiobasert uten kode, så kan hvem som helst labbe opp til deg med en leser skjult i en bag eller under klærne, lese radiobrikken og så belaste den opp og i mente.

"hvordan i pokker har jeg endt opp med å kjøpe 10000 halvlitersflasker med brus på 5 minutter?!"

 

for kunden er det en fordel å kunne se sluttsummen og si ok på den.

for bankene og andre så er det greit å vite at siden personen har kortet og kan koden så er det mest sannsynlig en person som har rett til å bruke kontoen disse henviser til som betaling.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Man kan ha en svingdør som slipper inn en og en, og en skjerm som viser varer og sum, og så kan man ha fingeravtrykk som verifisering på at man vil kjøpe varen. I tillegg kan man bare ha varene i en kurv, kjøre den inn i et seperat rom, som kun kan åpnes etter å ha verifisert kjøpet. I tillegg kan man ha tyverisikring i boksen der man betaler. Der har du dobbeltverifiseringa di!=)

 

"pr i dag så "vet" du dette ved at personen har kortet, og kan koden."

 

Han har mobilen og fingeravtrykk evt. øye"avtrykk"

 

"det som er på jordet er at dem vil ha bort koden, den som faktisk kobler kort/telefon til personen som bruker den."

 

Ingen koder=)

 

Så kommer du sikkert til å nevne personvern og hele pakka, men da kan man evt. ha telefonen som et "trådløst visakort", og en kode i tillegg, i stedet for fingeravtrykk.

 

-Emil

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig der. Å ha alle plastkortene du har i lomma innebygd i telefonen(inkludert førerkort), er jo utrolig praktisk. Du slipper å ha med lommebok, og trenger kun telefonen for å betale. Man må jo bygge om litt, men det kommer sikkert til å skje etter hvert uansett. Evt. kan vi fortsette med betjente kasser, og bygge inn en sensor mer eller mindre lik den som er på skibakker, der man bruker keycard.

 

Kan dere virkelig si at du vil ha 5-6(Førerkort, bankkort, kredittkort, diverse rabattkort, bibliotekkort(for de som har det)) forskjellige plastkort i tillegg til kontanter, i stedet for en liten og lett telefon med alt dette innebygget!?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...