Gå til innhold

Fedora får nytt skrivebord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du ta screenshots og vise oss hvordan det ser ut?

For min del er nok min maskin "kraftig" nok for det meste. Så jeg aner ikke om jeg vil legge dette på Fedora'en min.

 

Jeg for min del er litt opptatt... Men det er jo ikke værre enn å laste ned LiveCD'en, eventuelt kjøre det gjennom VM hvis du ikke har lyst å sløse en cd...

Lenke til kommentar
Xfce er ett raskt og stabilt skrivebordsmiljø som bruker mindre systemressurser enn KDE og Gnome, og egner seg derfor veldig bra for eldre maskinvare.

Det er litt delte meninger ute og går om hvilket desktop-miljø som er det letteste.

 

Jeg opplever ikke XFCE som så veldig responsiv på gamle PCer, noe GTK trolig må ta mye av "æren" for.

 

XFCE er nemlig basert på GTK, akkurat som GNOME. Men XFCE er jevnt over lettere, og har færre avhengigheter. Et eksempel på at medfølgende programmer er lettere er XFCE's Thunar (filbehandler) kontra GNOME's Nautilus.

 

Men selv holder jeg isteden en knapp på KDE som den kjappeste av de 3 skrivebordsmiljøene.

 

Jeg har også tatt en screenshot fra en gammel PC jeg sitter på nå, en P3 m/ 384MB RAM.

 

OpenSUSE 10.3 med KDE 3.5.7 er svært responsivt, og bruker faktisk bare 86,4MB RAM (og det var attpåtil med SUSE updater'n gående, og den brukerlitt RAM)

post-6040-1203423471_thumb.jpg

 

Men ellers syns jeg det er positivt at Fedora-prosjektet gir flere valgmuligheter :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvis du har 256mb ram så er det jo ikke noe problem om OSet bruker så mye. De fleste skap-PCer rundtom har såpass, så det bør vel egentlig ikke spille noe rolle. Jeg fant fort ut at en blackbox-server ikke var noe særlig vits i for min del, like greit å ha GUI, med mindre man kjører på en 386 :p

Minnebruken er jo ikke det eneste som betyr noe. KDE føles rett og slett mye mer "snappy" enn XFCE og GNOME på eldre maskiner.

 

Selv har jeg ikke noe GUI på servere - ikke primært pga. minnebruk, men fordi jeg ikke trenger det. All administrasjon foregår over SSH :) Men det blir litt off-topic her, siden debatten dreier seg om skrivebordsmiljøer...

Lenke til kommentar
Red Hat har tidligere kun tilbudt KDE- og Gnome-versjoner av sin Fedora-distribusjon.

 

Les mer

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i slike utsagn..

 

Siden tidenes litt-ut-på-dagen har Gnome, KDE, fluxbox, blackbox, Xfce, ... alle vært tilgjengelige for Fedora. Lett tilgjengelige.

 

Jeg forstår ikke at det må slåes opp at man nå sparer seg et muse-trykk under installasjonen av Fedora.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...