Gå til innhold

Hodesettet kan gjøre deg kvalm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke merket noe til det med dette settet selv i buss om morgenen med øynene halvveis igjen. Men nå skal jeg i hvert fall være obs på eventuelle små følelser av kvalme når jeg bruker de.

 

Redigert: Nå skal det sies at jeg aldri blir sjøsyk eller bilsyk uansett så det kan jo også ha noe med saken å gjøre.

 

Egentlig skjønner jeg ikke helt sammenhengen fordi lyd generelt påvirker jo ikke balansen og det er vel ikke noe annet enn generell lyd fra disse? Det at balanseorganet og øret tilfeldigvis er på samme sted av kroppen skal vel ikke ha noe å bety for funksjonen av balanseorganet?

 

Dette kan fullt mulig stemme. Kroppen er avhengig av sansene for å koordinere seg, og tenkte med en gang på dette før jeg leste videre i artikkelen. Det blir som å balansere på en overflate med minst mulig bredde (et eksempel).

Men hvorfor er det kun variantene med støydemping som skal påvirke balansen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Si støyreduserende hodesett, og ikke bare hodesett i overskriften.. Ganske tabloid ellers...

 

For det første må støyreduksjon være påslått, og for det andre så gjelder ikke dette alle. Og dere som klager på overskriften, den er fin :) Gjør meg ingenting at HW er litt tabloid heller. Dessuten står det "hodesettet", kanskje vært bedre med "hodesettet ditt". For øvrig hater jeg fornorskingen av det ordet, "headset" er mye bedre å bruke.

Lenke til kommentar

Lyd og balanse

 

Det er en klar sammenheng her. Siden lydorganet (øregang, trommehinne, trompet, hammer, ambolt, sneglehuset) sitter så tett inntil balanseorganet kan lyd påvirke balansen.

 

Lydbølger kan absolutt gjøre mere skade en det de fleste tror. Det som er synd er at de fleste ikke er klar over at denne skaden skjer uten at de merker noe spesielt selv. Det noen av og til merker er en svak hylende lyd som vedvarer en stund etter å ha blitt utsatt for mye lydbølger i form av kino, konsert, arbeidsstøy e.l. Noen merker kanskje at det er en slags bomulldott følelse over lyden. Har du opplevd de 2 siste tingene er hørselen din skadet for livet.

 

Hørsel er "nerver" - nerver er ikke enkelt å fikse med dagens medisinske teknologi. Hørselsnerver - Flimmerhår i sneglehuset koblet opp mot nervebane inn til hjernen.

 

F.eks. har jeg opplevd lyd som er så sterk at det gikk ut over synet mitt. Når det lages ringer i glasset du holder pga. lydbølgder - er lyden skadelig. Det var skikkelig ekkelt og ikke spesielt sunt for hørselen min.

 

Liten oppfordring : TA VARE PÅ HØRSELEN DIN !! - Du vet ikke hva du mister, før du har mistet det.

 

Mvh atrixet

Medlem av det hørselshemmede samfunnet!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...