Gå til innhold

Biometrisk vannmerke i bildene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Canon har søkt patent på et system for å avfotografere irisen i øyet ditt, for så å legge det som vannmerke på bildene, slik man lett kan bevise hvem som har tatt bildet.

 

Les mer

 

Det er vel ikke første april i dag, Erik? ;-)

 

Det slår meg at en slik oppfinnelse, hvis hensikten er å bevise "hvem som har tatt bildet", ikke kan løse sitt formål ved å avfotografere det øyet som til en hver tid ser i okularet, da det langt i fra er en indikator på hvem som har tatt bildet, enn si hvem opphavsmannen er.

 

Det er ikke en gang nødvendig å se i søkren for å ta bildet. Dette kan neppe være de samme forskerne som har funnet på LiveView ;-)

Lenke til kommentar

Som de fleste biometriske identifikasjonsmekanismer, så inneholder denne fundamentale svakheter.

 

Systemet er jo lagt opp slik at man må inn i et registreringsmodus, hvorpå informasjonen om irisen lagres i kameraet, og "bakes inn" i bildefilene etterhvert. Resultatet er at dette ikke er egnet til annet enn å bevise at den aktuelle irisen på ett eller annet tidspunkt har tittet inn i søkeren og latt seg registrere. Det kan ikke si noe om hvilket øye som så gjennom søkeren da bildet ble tatt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
eller har jeg misforstått noe her?

Ja, jeg tror det. :) Irisen blir ikke avbildet i bildet - de biometriske dataene ligger nok som metainformasjon, så man kommer ikke til å se noe.

 

Forøvrig er irisen vanskelig å misbruke - irisscannere ser vistnok lett forskjell på levende og død.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Forøvrig er irisen vanskelig å misbruke - irisscannere ser vistnok lett forskjell på levende og død.

 

.. men det blir antagelig ikke vanskelig å manipulere inn data for din egen iris i en JPG/RAW fil med et eller annet program laget av en eller annen.

 

Jeg har misset poenget med dette tror jeg; Irisdata i en bildefil... benyttes til hva?

Lenke til kommentar
Jeg har misset poenget med dette tror jeg; Irisdata i en bildefil... benyttes til hva?

kanskje som vannmerke?

 

he, he... og iris-vannmerke er nyttig som... hva ?

 

 

Jamen det er jo ikke tænkt for at bevise at personen har set det pågældende motiv... :roll:

 

 

Det er tænkt til copyright, altså hvis en anden påstår at have taget billedet, skal man kunne bevise at dette ikke er tilfældet. Altså at du kan bevise at et specifikt billede er taget med netop dit kamera.

 

Men som det også ganske rigtigt påpeges kræver det jo blot at nogen der kender dekodningen kan ødelægge vandmærket - og så er man lige vidt... :cry:

Lenke til kommentar
Jeg har misset poenget med dette tror jeg; Irisdata i en bildefil... benyttes til hva?

kanskje som vannmerke?

 

he, he... og iris-vannmerke er nyttig som... hva ?

 

Er nok mange som leser vannmerke og tenker at det er et delvis gjennomsiktig bilde som legges over originalbildet, som vannmerker man får fra trialversjoner av diverse bildeprogram.

 

Her er det nok snakk om et vannmerke som legger seg som ID i filen, men som ikke synes på bildet. Canon har tidligere (etter hva jeg har lest for mange år siden) hatt noe liknende på sine toppkameraer, som også var godkjent for bruk i retten (altså som var umulig å fjerne/endre uten å legge igjen spor)

Lenke til kommentar

Det tar antagelig ikke mange ukene før en eller annen finner ut hvordan man misbruker "vannmerkene", så de vil neppe gi den helt store sikkerheten i viktige sammenhenger.

 

Men for mannen på gata kan det være nyttig; på samme måte som all annen informasjon om kameramodell, tid osv.

 

Men hva om denne iris-skanneren kunne brukes som en kamera-lås? At den vil fungere som et veldig avansert tyverisystem! Da får man plutselig valuta for pengene!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...