Gå til innhold

PC-forhandlere til sak mot Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
A new PC running Windows XP that carries the Windows Vista Capable PC logo can run Windows Vista. All editions of Windows Vista will deliver core experiences such as innovations in organizing and finding information, security, and reliability. All Windows Vista Capable PCs will run these core experiences at a minimum. Some features available in the premium editions of Windows Vista—like the new Windows Aero user experience—may require advanced or additional hardware.

Altså ingen sak kan komme ut av dette. Maskinvaren MS oppgir skal være nok til å bruke det grunnleggende i Vista. Feilinformerte kunder tror sikkert at "core experiences" betyr Aero Glass, noe det ikke gjør.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Dette kommer jo egentlig ikke som en overraskelse.

Microsoft sin holdning var å ta markedsandeler koste hva det koste må, noe de må betale for nå i mange kommende rettsaker.

 

Det morsomme er jo at 1 år etter så greier Vista fortsatt ikke å levere den "lovte" ytelseøkningen som skulle skje med SP1. Et problem er såvidt forbedret men man opplever fortsatt mye uregelmessigheter med Vista.

 

Har selv en partisjon med Oem vista og er langt ifra fornøyd , min pc brukes forholdsmessig mye til underholdning og i den øyesmed så er ytelsetapet ganske stort med vista :

 

*Avencast : ca 20Fps mindre.

*Unreal Tournament 3 Må gå ned en oppløsning fra 1680*1050 til 1280*1024 for at det skal bli spillbart på vista.

*Oppstartstid på vista vs xp : 138 Sekunder vs 48 sekunder.

 

Nei, med de verktøyene jeg har på xp så har jeg absolutt ikke noe behov for å fortsette med vista når jeg har bedre ytelse på xp til min daglige bruk.

 

Vista er kort sagt alt for ressurskrevende og kjører alt for mye "unødvendige sikkeretssjekker" som ikke har til hensikt å ivareta brukerens rettigheter men å kontrolere at "gjennomsnittsbrukeren" ikke bruker "piratvare" på bekostning av ytelsen på systemet.

 

Edit : Når det gjelder hva som ble lovet i starten og hva som nå er lovet så er det en enorm forskjell. Microsoft var ikke tydelige nok og mange kunder trudde pcen deres skulle greie vista uten noe problem. Derfor denne retsaken.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg opplever selv bare fordeler med vista x64 fremfor xp, men så har jeg ikke en økonomipakke av en pc heller.. Jeg ser ikke helt hvorfor MS gjør dette? Er det ikke bedre å selge en maskin som funker bra med xp enn en som knappt funker med vista? hva er vitsen med en markedsandel misfornøyde kunder? er vel bedre med få fornøyde kunder, enn mange misfornøyde kunder..

Lenke til kommentar

Men det spørs nå hvordan det går da. I et land der man må være såpass bokstavlige at kaffekopper er blitt markerte med advarsel om at innholdet er varmt, kan det like gjerne snus på hodet. I følge sitatet til TCi, har ikke brukerne noe rettigheter. Hadde derimot dette vært i Norge, hadde brukerne stått mye sterkere. Her er det hva det gis inntrykk av som teller. Hvis det er markedsført som at en PC skal kunne kjøre Vista og MS samtidig reklamerer med f.eks. Aero i front, vil mange tolke det dithen at Aero skal fungere fint på maskinen deres når den er markert som "Vista capable". Dermed ville nok en slik sak faktisk ha vært enklere i Norge enn i USA.

 

Men vi får nå se da! Jeg synes ikke det gjør noe at et selskap som markedsfører seg på denne måten men skriver i "liten skrift" at kun det grunnleggende vil kjøre får seg en solid smekk. Jeg håper det amerikanske rettvesenet er litt fornuftig i en slik type sak for en gangs skyld og ikke tar en "kaffekopp".

Lenke til kommentar
A new PC running Windows XP that carries the Windows Vista Capable PC logo can run Windows Vista. All editions of Windows Vista will deliver core experiences such as innovations in organizing and finding information, security, and reliability. All Windows Vista Capable PCs will run these core experiences at a minimum. Some features available in the premium editions of Windows Vista—like the new Windows Aero user experience—may require advanced or additional hardware.

Altså ingen sak kan komme ut av dette. Maskinvaren MS oppgir skal være nok til å bruke det grunnleggende i Vista. Feilinformerte kunder tror sikkert at "core experiences" betyr Aero Glass, noe det ikke gjør.

Feilinformerte? Hvem mener du har gitt dem feil informasjon?

 

Videre er det snakk om bevisst villeding av "hvermansen". Hvor stor andel av "hvermansen" tror du har lest og tolket den teksten du siterer? Klart Microsoft kan ro med argumenter om at "jammen det står jo med små skrift på en side på internett og det er kundens ansvar å finne det" men jeg tror ikke de vil komme særlig langt med et sånt forsvar.

 

Apropos villedende markedsføring og store elektrokjeder så burde det vært slått ned på salg av PC-er med kombinasjonen 512 MiB ram og Vista.

Lenke til kommentar
Feilinformerte? Hvem mener du har gitt dem feil informasjon?

 

Videre er det snakk om bevisst villeding av "hvermansen". Hvor stor andel av "hvermansen" tror du har lest og tolket den teksten du siterer? Klart Microsoft kan ro med argumenter om at "jammen det står jo med små skrift på en side på internett og det er kundens ansvar å finne det" men jeg tror ikke de vil komme særlig langt med et sånt forsvar.

 

Apropos villedende markedsføring og store elektrokjeder så burde det vært slått ned på salg av PC-er med kombinasjonen 512 MiB ram og Vista.

 

Men det er jo butikkene som har solgt PC'ene vel vitende om at Vista krever mer? Eller er det slik at systemkravene oppgitt av Microsoft har villedet butikkene??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men det er jo butikkene som har solgt PC'ene vel vitende om at Vista krever mer? Eller er det slik at systemkravene oppgitt av Microsoft har villedet butikkene??

Helt enig:

 

Hvor er butikkenes ansvar her ? Vet ikke disse hva de selv selger ?

 

Jeg mener at MicroSoft ikke kan bør ansvar for hvilken maskinvare Vista installeres på, men isteden de som faktisk selger disse produktene (pc + os). La butikkene ta ansvar for å sette på disse merkelappene, dette vil tvinge dem til vite bittelitt om produktene de pusher.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Men det er jo butikkene som har solgt PC'ene vel vitende om at Vista krever mer? Eller er det slik at systemkravene oppgitt av Microsoft har villedet butikkene??

Helt enig:

 

Hvor er butikkenes ansvar her ? Vet ikke disse hva de selv selger ?

 

Jeg mener at MicroSoft ikke kan bør ansvar for hvilken maskinvare Vista installeres på, men isteden de som faktisk selger disse produktene (pc + os). La butikkene ta ansvar for å sette på disse merkelappene, dette vil tvinge dem til vite bittelitt om produktene de pusher.

 

 

Enig med deg der. Det er vel ikke Microsoft som setter disse merkelappene på PC'ene. Er vel produsentene av PC'ene. Eller de som selger disse. Er det ikke?

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar

Nå er det ikke butikkene som installerer Vista på maskiner med 512MB, men produsenter som f.eks Acer, HP, Fujitsu Siemens osv. Jeg mener det er de som bør bør ta ansvar for å lage dugelige kombinasjoner.

 

NB. Ikke forveksl dette med saken i artikkelen. Jeg mente bare å si at det finnes flere kritikkverdige forhold når det kommer til å villede forbrukerne med hvilke maskiner som kan kjøre Vista smertefritt og ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så vi har altså følgende rekke av ansvars pulverisering;

 

A)

MicroSoft sender ut en sløv beskrivelse av hva som skal til for å bli "Vista Capable" (="Kan boote Vista"). Tanken er å selge mest mulig og la SP'ene fikse problemene til folk. Markedsandelen er gud!

B)

PC produsentene klistrer dette på uten å bruke hue (Er de dumme eller bare sleipe?).

C)

Butikkene vil ikke vite noe (kunnskap er dyrt) og pusher pga merkelappen. Slogan; Vi skal kun selge, ikke vite!

D)

Kundene gidder ikke sette seg inn i ting, men veit dog å klage.

 

Ja, ja.. sukk.

Lenke til kommentar

Dette er tydeligvis en ny sak, men MS fikk mye kritikk i forbindelse med lanseringen. All reklame, bilder og video, viste Vista med Aero-grensesnittet. Samtidig oppga de "Pris fra USD X" og minimum systemkrav for billigste utgave. Det var utvilsomt villedende for forbrukere som ikke hadde oversikt over de forskjellige utgavene og koplet pris og tekst med bilder og video.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er de som bør bør ta ansvar for å lage dugelige kombinasjoner.

Du mener vell udugelige kombinasjoner?

Vel, du kan godt si det på den måten også. Det jeg mente var at produsentene har ansvar for å gjøre dugelige kombinasjoner (i framtida). F.eks Vista + 1GB ram eller mer.

 

Jeg mener også at produsentene bør ta ansvar for å ha gjort udugelige kombinasjoner tidligere og tilby en naturlig kompensasjon for det. Med dagens minnepriser burde det være naturlig at kompensasjonen kom i form av gratis oppgradering til 1GB ram. (En 1-2 stk 512MB rambrikker pluss et lite stjerneskrujern og lett et forklarlig instruksjonsark sendt til alle som registrerer seg på sidene til produsenten med navn, adresse og serienummer på PCen)

Lenke til kommentar

Fikk selv senest forrige uke tilbud på bærbar i fra en av mine forhandlere:

 

Toshiba Satellite L40-14Y 15.4" CelM 530, 80GB HDD (at den hadde 512mb ram var utelatt i headline)

 

ENDELIG PÅ TILBUD!

 

Kostet nesten 3200,- før - Slå til nå!

Ingen andre kjendte som har denne modellen i Norge. Legg listen selv!

 

OVER 1000KR I AVANSE PÅ TOSHIBA

 

Du kan tjene over 1000kr i fortjeneste på et utvalg bærbare fra Toshiba ved salg til veil. markedspris i Norge. Sammenlign med norske priser og se hva din bedrift kan tjene!

 

Jeg prøver ikke å svartmale min egen forhandler, men som sisteledd har jeg som selger mer fokus på å selge et produkt kunde er fornøyd med. Ikke et produkt jeg kan tjene grovt på ved å utnytte folk som ikke har peiling. Nå er dessverre ikke jeg som folk flest, så jeg vil tro det blir solgt en del av disse maskinene, mener selv dette er en skam og ja dette er et nytt tilbud jeg fikk i forrige uke.

 

Håper dette viser at også forhandlere pusher på med utdaterte produkter som hvermannsen lett kan gå i fellen og kjøpe. Stikkordene er enkle:

- Fokus på pris

- Fokus på at det er et nytt operativsystem

 

Penger teller vist ofte mer enn fornøydhet hos kunder.

På en annen side, det er nærmest umulig å få tak i XP lisenser lengere, så hva er valget til produsenter/leverandører som sitter på low-spec maskiner da? Legge in Linux?

Lenke til kommentar
Jeg mener det er de som bør bør ta ansvar for å lage dugelige kombinasjoner.

Du mener vell udugelige kombinasjoner?

Vel, du kan godt si det på den måten også. Det jeg mente var at produsentene har ansvar for å gjøre dugelige kombinasjoner (i framtida). F.eks Vista + 1GB ram eller mer.

 

Jeg mener også at produsentene bør ta ansvar for å ha gjort udugelige kombinasjoner tidligere og tilby en naturlig kompensasjon for det. Med dagens minnepriser burde det være naturlig at kompensasjonen kom i form av gratis oppgradering til 1GB ram. (En 1-2 stk 512MB rambrikker pluss et lite stjerneskrujern og lett et forklarlig instruksjonsark sendt til alle som registrerer seg på sidene til produsenten med navn, adresse og serienummer på PCen)

 

Dette er det faktisk noen produsenter/butikker som har gjort. Mener å huske at det stod om det her på hw?

 

Når det er sagt. Jeg jobber i en elektrobutikk og selger PCer hver dag. Vi har (dessverre) noen maskiner som leveres med Intel Celeron-prosessor og 1024 mb minne og vista home premium.. Selv synes jeg dette er totalt latterlig og sier det rett ut til kundene at disse maskinene vil fort bli mer til irritasjon enn glede. 1 gb minne og vista er rett og slett ikke bra nok.

 

At butikker pusher sånne maskiner til kundene er egentlig å skyte seg selv i foten. Joda, du tjener kanskje en liten penge ekstra på den modellen i forhold til en annen, og kunden får den billige maskinen han ville ha (kun basert på pris, ikke hva som sitter inni), men snart vil kunden bli misfornøyd med denne maskina ("Den er så treg, men jeg kjøpte den jo for bare noen uker siden!!"), men innser ikke at det er helt logisk fordi det er ei svak maskin og klandrer butikken som solgte den for bare å selge dritt-PCer, og drar til en konkurrent og kjøper en ny maskin.

 

Det er ikke tilfeldig at alle de returnerte maskinene vi har på lageret stort sett ligger i billigsegmentet.

 

Det som fascinerer meg er at kunder som SKAL ha den maskina til 4000 kr uansett hva selger sier, faktisk er truende til å komme tilbake til butikken og klage på at maskina er treig..

Lenke til kommentar
Fikk selv senest forrige uke tilbud på bærbar i fra en av mine forhandlere:

 

Toshiba Satellite L40-14Y 15.4" CelM 530, 80GB HDD (at den hadde 512mb ram var utelatt i headline)

 

ENDELIG PÅ TILBUD!

 

Kostet nesten 3200,- før - Slå til nå!

Ingen andre kjendte som har denne modellen i Norge. Legg listen selv!

 

OVER 1000KR I AVANSE PÅ TOSHIBA

 

Du kan tjene over 1000kr i fortjeneste på et utvalg bærbare fra Toshiba ved salg til veil. markedspris i Norge. Sammenlign med norske priser og se hva din bedrift kan tjene!

 

Jeg prøver ikke å svartmale min egen forhandler, men som sisteledd har jeg som selger mer fokus på å selge et produkt kunde er fornøyd med. Ikke et produkt jeg kan tjene grovt på ved å utnytte folk som ikke har peiling. Nå er dessverre ikke jeg som folk flest, så jeg vil tro det blir solgt en del av disse maskinene, mener selv dette er en skam og ja dette er et nytt tilbud jeg fikk i forrige uke.

 

Håper dette viser at også forhandlere pusher på med utdaterte produkter som hvermannsen lett kan gå i fellen og kjøpe. Stikkordene er enkle:

- Fokus på pris

- Fokus på at det er et nytt operativsystem

 

Penger teller vist ofte mer enn fornøydhet hos kunder.

På en annen side, det er nærmest umulig å få tak i XP lisenser lengere, så hva er valget til produsenter/leverandører som sitter på low-spec maskiner da? Legge in Linux?

 

Det verste er jo at Linux (typ ubuntu) dekker alle behovene til de som "bare skal bruke den til vanlig bruk" og kjører helt glatt på selv de svakeste maskinene som selges i dag. At ikke flere forhandlere tilbyr minst én modell med linux er for meg uforståelig..

Lenke til kommentar
Det verste er jo at Linux (typ ubuntu) dekker alle behovene til de som "bare skal bruke den til vanlig bruk" og kjører helt glatt på selv de svakeste maskinene som selges i dag. At ikke flere forhandlere tilbyr minst én modell med linux er for meg uforståelig..

Bortsett fra at folk flest liker windows og ikke linux av to grunner.

1. Linux suger fortsatt (Den satt tenker jeg!)

3. De er vant med windows, og å lære folk litt opp i årene noe nytt (om enn med visse likheter) er bare ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Bortsett fra at folk flest liker windows og ikke linux av to grunner.

1. Linux suger fortsatt (Den satt tenker jeg!)

3. De er vant med windows, og å lære folk litt opp i årene noe nytt (om enn med visse likheter) er bare ikke verdt det.

 

:hrm:

Hjemme har vi gått over til ubuntu. Kun ett par PC-er igjen med XP for å dekke diverse spillebehov. Alt annet (Bildebehandling, Dokumenter, www, FTP, Printserving, Diskdeling, brukerkontroll) gjøres i Linux/Ubuntu. Med ubuntu blir maskinene kjappere (En 1.2Ghz Celeron M med ubuntu er kjappere i bruk enn en C2D 2.1Ghz med XP) og en har større kontroll med hva som foregår; Jo, det er verdt det!. Vi er 40+ og kjærringa er svært så fornøyd, Fatter'n på snart 70 (i underetasjen) er er blid og glad.

 

SÅ om du mener det suger så har du neppe prøvd.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...